Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Høres bra ut. Vurderte å ta den i dag (Ble Midtfyns Imperial Stout i stedet etter lovord herfra). Digger etiketten med sine fine Shakespeare-referanser - synes også NØs havrestout er ganske fin.

Hva syntes du om stouten? Er faktisk enig i at etiketten er virkelig flott. Majestetisk og mektig, akkurat som innholdet :) Siste flaske jeg kjøpte av denne hadde faktisk fått blindeskrift på seg også. Flott tiltak av Midfyns for å gjøre det lettere for blinde å identifisere deres brygg :)

Midtfyns har jo også et eget øl som de kaller for "Blindeøl" med en helt hvit etikett, men dette, i likhet med mye annet derfra, har jeg dessverre ikke smakt :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte faktisk på etiketten til Rogue, men jeg må innrømme at sverdbiten til Midtfyns tiltalte meg den og. Majestetisk og kraftig. Har ennå ikke drukket den - sparer den til i morgen til etter jeg har spist entrecôte med brie, tomater, patsta og kanskje avioli. Evt. finne på noe annet på sausesiden. Gleder meg veldig, skal gi tilbakemelding.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Jeg prøver meg igjen.. nydelig vær idag, perfekt for å ta en pils mens man leser avisen.

 

Vel.. Idag har jeg kjøpt to øl på polet, som jeg ikke har smakt ennå.

 

Brewdog Riptide, og Nøgne Ø Imperial Brown Ale.

 

Det eneste jeg har funnet ut om dem er at de er mørke øl?

Stod noen smaksnotater på hyllene til polet.

 

Noen som vet hva jeg har i vente? Håper jeg ikke har kjøpt katta i sekken..

 

Kjøpte et par Guiness og et par Hansa premium i tilfelle det første ikke smakte.

Nå sier jeg kanskje noe du vet fra før, men husk at med spesialøl så må du skjenke forsiktig og helle ut den siste slanten slik at du ikke får med sedimentene som ligger i bunnen av flasken - de smaker ikke godt. Og pass også på å ikke servere ølet for kaldt. Jeg brant meg på dette første gangen og da mister ølet mye av sødmesmaken og fremstår som bittert og udrikkelig. Dette gjelder særlig kraftige øl som IPA og Imperial Brown Ale.

 

Punk IPA er spesiell - masse humlesmak og egentlig ikke så mye annet. Enten liker man den, eller så hater man den. Det finnes mindre ekstreme IPA. Proper Job IPA, som føres av polet, er en noe mildere utgave. Nøgne Ø sin IPA er også ganske kraftig, men mer balansert enn Punk IPA. Men kort oppsummert er IPA en øltype man ikke akkurat har noe likegyldig forhold til - det er enten-eller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Punk IPA er spesiell - masse humlesmak og egentlig ikke så mye annet. Enten liker man den, eller så hater man den. Det finnes mindre ekstreme IPA. Proper Job IPA, som føres av polet, er en noe mildere utgave. Nøgne Ø sin IPA er også ganske kraftig, men mer balansert enn Punk IPA. Men kort oppsummert er IPA en øltype man ikke akkurat har noe likegyldig forhold til - det er enten-eller.

Har hørt endel positivt om Midtfyns Double IPA. Drakk en flaske selv for noen uker siden, uten at den gjorde noe minneverdig inntrykk, men så er jeg ikke noen stor IPA fan heller. Jeg trives stort sett mye bedre i den mørke enden av skalaen. :)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Den dobble IPAen blir for kraftig for meg... NØ IPA er akkurat passe mengde humle/alkohol synes jeg. Denne koster 60-70 kr på polet. Da vil jeg anbefale folk å plukke opp Haandbryggeriets Pale Ale fra butikk (fant min på Ica Bislett). Jeg synes den smaker veldig lik NØ IPA, men til kun 35 kr!! Anbefales!

Lenke til kommentar

Her i Trondheim selges det hvertall på Ica Maxi (Moholt). Ville prøvd der, evt. Meny på Grønland som nevnt over.

 

Jeg er ikke helt superbegeistret for det, men har lyst til å gi det en sjanse til.

 

Før i verden solgte de jo Bombardier bitter på de samme stedene. Det var et trivelig øl til hverdagsbruk. Bombardier premium (som de i alle fall solgte på ICA MAxien i Bodø det siste året) var ikke helt det samme. I alle fall kjentes det ikke slik ut.

Lenke til kommentar

Den dobble IPAen blir for kraftig for meg... NØ IPA er akkurat passe mengde humle/alkohol synes jeg. Denne koster 60-70 kr på polet. Da vil jeg anbefale folk å plukke opp Haandbryggeriets Pale Ale fra butikk (fant min på Ica Bislett). Jeg synes den smaker veldig lik NØ IPA, men til kun 35 kr!! Anbefales!

Hm, har faktisk en Haandbryggeriet Pale Ale stående jeg ikke har fått testet og har vært litt spent på. Hvis den likner på NØ IPA er jo det veldig fint :)

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg igjen.. nydelig vær idag, perfekt for å ta en pils mens man leser avisen.

 

Vel.. Idag har jeg kjøpt to øl på polet, som jeg ikke har smakt ennå.

 

Brewdog Riptide, og Nøgne Ø Imperial Brown Ale.

 

Det eneste jeg har funnet ut om dem er at de er mørke øl?

Stod noen smaksnotater på hyllene til polet.

 

Noen som vet hva jeg har i vente? Håper jeg ikke har kjøpt katta i sekken..

 

Kjøpte et par Guiness og et par Hansa premium i tilfelle det første ikke smakte.

Nå sier jeg kanskje noe du vet fra før, men husk at med spesialøl så må du skjenke forsiktig og helle ut den siste slanten slik at du ikke får med sedimentene som ligger i bunnen av flasken - de smaker ikke godt. Og pass også på å ikke servere ølet for kaldt. Jeg brant meg på dette første gangen og da mister ølet mye av sødmesmaken og fremstår som bittert og udrikkelig. Dette gjelder særlig kraftige øl som IPA og Imperial Brown Ale.

 

Nei, jeg viste ikke man skulle helle ut bunnsedimentene.. Vel, vel.

 

I kveld blir det landskamp på projektoren og tenkte jeg skulle prøve meg på Nøgne Ø i kveld.

 

Er altså best å ta den ut av kjøleskapet en stund før den nytes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...