Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Utklipp fra Wiki...

 

Vatting and dilutionWith single malts, the now properly aged spirit may be "vatted", or "married", with other single malts (sometimes of different ages) from the same distillery. The whisky is generally diluted to a bottling strength of between 40% and 46%.

 

Occasionally, distillers release a "Cask Strength" edition, which is not diluted and usually has an alcohol content of 50–60%.

 

Many distilleries are releasing "Single Cask" editions, which are the product of a single cask that has not been vatted with whisky from any other casks. These bottles usually have a label that details the date the whisky was distilled, the date it was bottled, the number of bottles produced, the number of the particular bottle, and the number of the cask that produced the bottles.

 

Sit slutt...

 

Alle whiskyfirmaer bruker friskt vann for å få ned alkoholprosenten. Det må nødvendigvis gjøres etter spritdestillasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er agendaen med denne hissige postingen? Hva vil du frem til?

 

At Tuborg er like godt som Nøgne Ø? At det er bedre?

 

Smak er subjektivt, deal with it.

 

Ville bare forklare dette med Whisky bottling jeg..

 

Når det gjelder subjektivitet så er det jo akkurat det som er poenget mitt.

 

Det som er viktig for dere er jo mest å poengtere at dere synes Tuborg smaker dårlig.

 

Altså ville det ikke være mer produktivt av dere å foreslå øl dere synes smaker godt????? :thumbup:

 

Isteden for å disse motdebattanter sitt øl???

 

Altså kom med noe konstruktivt istedenfor å si det ølet han sa han likte smakte dårlig.

 

Hva er poenget med tråden? :whistle:

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Samme blir det jo med vin, Black Tower og Amigo feks, veldig gode og billige viner. Klart skal jeg unne meg noe virkelig ekstra da går jeg for noe dyrere og mer eksklusivt.. Ikke alltid like bra det heller men ofte...

Haha! Hater å kaste bensin på bålet, men jeg må bare si at her mister du all repsekt du kunne ha hatt hos meg. Makan.

 

Må bare også få poengtere at de aller fleste innleggene her dreier seg om øl folk synes smaker godt og anbefaler videre eller seriøse anmeldelser, de færreste skriver om de ølene de ikke liker og selv om det har vært noe "dissing" er det svært lite. Så ikke døm hele tråden utifra den ene siden du kan ha lest før du posta her.

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Samme blir det jo med vin, Black Tower og Amigo feks, veldig gode og billige viner. Klart skal jeg unne meg noe virkelig ekstra da går jeg for noe dyrere og mer eksklusivt.. Ikke alltid like bra det heller men ofte...

Haha! Hater å kaste bensin på bålet, men jeg må bare si at her mister du all repsekt du kunne ha hatt hos meg. Makan.

 

Må bare også få poengtere at de aller fleste innleggene her dreier seg om øl folk synes smaker godt og anbefaler videre eller seriøse anmeldelser, de færreste skriver om de ølene de ikke liker og selv om det har vært noe "dissing" er det svært lite. Så ikke døm hele tråden utifra den ene siden du kan ha lest før du posta her.

 

 

Amigo har jeg aldri smakt, men Black Tower har jeg da smakt.. Synes det er en veldig grei Riesling. Men skal jeg ha noe spesielt så betaler jeg sef masse kr for det. Men jeg husker nesten aldri en dyr Riesling... Men Black Tower og Blue Nun husker jeg. Merkelig.

 

Om jeg mister all respekt av deg fordi jeg nevner to folkekjære viner hos det norske folk. Ja da ler jeg av det, det norske folk ler med meg.

 

Såvidt jeg vet så er da også vinene jeg nevnte anmeldt som gode av pressen. Men jeg har bare smakt Rieslingen da...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Amigo har jeg aldri smakt, men Black Tower har jeg da smakt.. Synes det er en veldig grei Riesling. Men skal jeg ha noe spesielt så betaler jeg sef masse kr for det. Men jeg husker nesten aldri en dyr Riesling... Men Black Tower og Blue Nun husker jeg. Merkelig.

 

Om jeg mister all respekt av deg fordi jeg nevner to folkekjære viner hos det norske folk. Ja da ler jeg av det, det norske folk ler med meg.

 

Såvidt jeg vet så er da også vinene jeg nevnte anmeldt som gode av pressen. Men jeg har bare smakt Rieslingen da...

Jeg syns faktisk det er smålig og grenser til alkoholisme å bruke stort mindre enn 100 kroner på en flaske vin, tatt i betraktning de lønningene vi har i Norge. Eneste grunnen jeg ser til å kjøpe så billig og dårlig vin er for å bli full. Er vel av samme grunn at de billigste vodkaene også er det polet selger mest av. Kan ikke si at Amigo imponerer med sine 65 poeng hos aperitif: http://aperitif.no/index.db2?id=2961

Lenke til kommentar

Amigo har jeg aldri smakt, men Black Tower har jeg da smakt.. Synes det er en veldig grei Riesling. Men skal jeg ha noe spesielt så betaler jeg sef masse kr for det. Men jeg husker nesten aldri en dyr Riesling... Men Black Tower og Blue Nun husker jeg. Merkelig.

 

Om jeg mister all respekt av deg fordi jeg nevner to folkekjære viner hos det norske folk. Ja da ler jeg av det, det norske folk ler med meg.

 

Såvidt jeg vet så er da også vinene jeg nevnte anmeldt som gode av pressen. Men jeg har bare smakt Rieslingen da...

Jeg syns faktisk det er smålig og grenser til alkoholisme å bruke stort mindre enn 100 kroner på en flaske vin, tatt i betraktning de lønningene vi har i Norge. Eneste grunnen jeg ser til å kjøpe så billig og dårlig vin er for å bli full. Er vel av samme grunn at de billigste vodkaene også er det polet selger mest av. Kan ikke si at Amigo imponerer med sine 65 poeng hos aperitif: http://aperitif.no/index.db2?id=2961

 

Vel jeg kjøper selv aldri vin som koster under 160kr. Går som regel i Barolos og Rosso vin her, kjøper jeg riesling så spør jeg alltid om råd for det har jeg ikke så god greie på, men husker aldri hva Rieslingene heter. Men Blue Nun og Black Tower husker jeg pga utseende og navn..

 

Nå drikker ikke jeg mengder Black Tower, men min mor liker det, og når vi griller så er det ofte noe sånt som nytes i heimen.

 

Tror ikke min familie er så alene der i gården.

 

Men er det så jævla nøye da? Hva folk heller i glasset? Er det ikke viktigere at de liker det de drikker enn hva sånne som deg synes om merkelappen på flaska?

 

Alkoholiker har jeg aldri vært, liker å ta et glass øl og whisky, men drikker meg aldri full. Med unntak av nyttårsfeiring og julebord..

Lenke til kommentar

Din kilde nevner ikke vann med et ord. Husk at single malts gjerne blir liggende på fat noen år.

 

Jeg VET at de bruker vann, det er egentlig allment kjent. Det har da ikke noe å si hvor lenge de lagrer whiskyen...

 

Når whiskyen er destillert så er den på 57-60% for å få spriten ned på 40-50% så må de blande den ut. Det skjer oftest med krystallrent vann.

 

Dillute spriten gjør ofte de som drikker den også, særlig med Cask Strenght whisky så er det vanlig å "dilute" spriten med noen dråper vann...

Lenke til kommentar

Det tilsettes vann før lagring. Ikke etter.

 

Det tilsettes VANN etter destillasjon/spritbrenning, det var det som var poenget mitt..

 

Hva er det egentlig vi diskuterer?

 

Jeg vet at jeg har rett mht Whisky produksjon, der er jeg skråsikker.

 

Det VI skulle fram til før dere begynte med smålig krangling og kjekling var jo ØL-produksjon.

 

Hva gjør de for å få ølprosenten på 4,5-4,7?

 

Jeg innrømmer, jeg er ikke helt sikker. Men jeg tipper det gjøres med vann også.

 

Det er det vi skal fram til, ikke whiskytapping, det vet jeg veldig godt hvordan gjøres, for jeg har vært på omvisning.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Ingen har sagt noe annet. Du sa de blir vannet ned til 40%. Det er feil.

 

Du er på trynet, de blir vannet ned.

 

Kan du fysikk og kjemi eller. Hvordan tror du de senker spriten da? Det var det du skulle svare på vet du.

 

Du gir deg ikke?

Jeg synes det er jævlig morsomt å kødde med deg for jeg vet jeg har rett.

 

Sprit må tilsettes vann eller annen sprit som er lavere for å få lavere verdi. Og tilsettes sprit som er lavere verdi, så er den også tilsatt VANN.

 

Så det må tilsettes vann eller sprit som er senket med vann. Uansett så må det VANN til... Du kan sikkert senke spriten med annen veske enn vann også, men vann er best mtp kvaliteten.

 

 

Jeg vet hvordan man destillerer sprit, når man destillerer sprit så får man en mye høyere prosent uansett enn det som vi vanligvis kjøper på polet. For å senke spriten må man blande den ut. Det er helt idiotisk å blande ut spriten med annet enn vann eller annen vannsenket sprit.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Maltwhisky lagres på fat. Da fordamper alkohol. Det er kjemi.

 

:!:

 

Dummeste jeg har hørt. Fat er LUKKET, hvordan kan alkohol fordampe?

 

Alkohol fordamper nemlig IKKE alkohol fordamper kun over 96% heheheh hilarious.

 

Iallefall tror jeg den fordamper over 96 da blir det gass vettu...

 

Den brenner vel ved 60 eller så om jeg husker rett.

 

Men at alkohol fordamper under 96%??? Det dummeste jeg har hørt :)

 

 

Mener ikke noe vondt med det altså, men du trodde vel ikke at de lagret 60% så lenge at det ble 40% hehehe, skal la deg tvilen til gode.

 

Det er iallefall sant at de vanner ned spriten ti 40% enten ved krystallrent vann eller ved annen sprit som er senket med vann.

 

Det er vann som senker alkohol prosenten, veldig enkelt og veldig bra for kvaliteten. Ikke like bra om de hadde vannet ut spriten med søle eller cola vetu..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...