Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Neger er et helt stuerent og fint ord. Har aldri hatt noe med rasisme å gjøre i Norge. Kan ikke sammenlignes med amerikanske nigger slik noen tror.

 

neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører

el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

my nigga:)

 

ordet negger er et negativt ladet ord som stammer fra slaveri-tiden

7367218[/snapback]

 

Neger stammer fra latin og betyr svart.

 

 

Det er alltid blitt sett på som et såpass negativt ord at jeg har liksom ingen trang til å si det. Velger heller å bruke andre ord enn å tråkke på noen sine tær. Har heller ingen stor trang til å dele folk inn i hudfarger. Kommer heller på noe mer logisk å si enn han negeren, eller han svarte. Det er bare tåpelig.

7367261[/snapback]

 

Det er bare et annet adjektiv...

 

Hadde ikke blitt likt å kalt "hun hvite" vist det var meg så...

7367272[/snapback]

 

Det må være grunnet et eller annet mindreverdighetskompleks...

Lenke til kommentar
Hva med mørkhudet? Har inntrykk av at det er mer stuerent..

7368880[/snapback]

 

mørkhudet, hva er det? neger+mulatt+nordafrikaner+araber+asiat+...+?

7368979[/snapback]

Ja det kan være alt det du nevner :) Men ordet neger er tabu, så hvis du ønsker å spesifisere mer så sier du f.eks. "mørkhudet med afrikansk opprinnelse" eller "mørkhudet med arabisk opprinnelse"

Lenke til kommentar
Hva med mørkhudet? Har inntrykk av at det er mer stuerent..

7368880[/snapback]

 

mørkhudet, hva er det? neger+mulatt+nordafrikaner+araber+asiat+...+?

7368979[/snapback]

Ja det kan være alt det du nevner :) Men ordet neger er tabu, så hvis du ønsker å spesifisere mer så sier du f.eks. "mørkhudet med afrikansk opprinnelse" eller "mørkhudet med arabisk opprinnelse"

7369074[/snapback]

 

Jammen hvem i huleste gidder å si " jeg møtte en mørkhudet med arabisk opprinnelse i går " når du snakker med noen?

Lenke til kommentar

Jammen hvem i huleste gidder å si " jeg møtte en mørkhudet med arabisk opprinnelse i går " når du snakker med noen?

7369173[/snapback]

Eller så kan man vel kanskje si "araber". Det er vel ikke så ille det er det det? Kanskje ikke stuerent nok til at de sier det på nyhetssendingene men...

Lenke til kommentar
Araber refererer jo til området de kommer fra så skiller det jo fra "neger"

7369288[/snapback]

 

Neger refererer jo til en svart man sør for sahara..

7369306[/snapback]

Ikke nødvendigvis, det er jo mange av slaveimport-opprinnelse i Amerika f.eks., og det er vel derfra ordet stammer sånn jeg forstår det. Jeg har også forstått det sånn at grunnen til at ordet "neger" ikke er helt bra er at mange av de som passer innunder beskrivelsen ikke vil bli kalt det pga den negative assosiasjonen.

 

Men ordet "sort" som erstatning for "neger" er jeg litt usikker på. Er det et greit ord å bruke?

Lenke til kommentar

Har hørt om og om igjen at mange mørke har lyst til å bli kalt svarting i stedet for neger.

For meg personlig så er det ganske rart da i mitt miljø finner vi det verre å si svarting enn neger.

Jeg banner svært sjelden og ser ikke på neger som et skjellsord, men i bunn og grunn så handler det vel mest om hva den gruppen vi omtaler selv vil bli kalt og om å ha respekt for det.

Dette går selvsagt begge veier, men det meste kan løses ved å rett og slett snakke sammen om det.

 

Uansett så er det vel få som bruker ordet neger, svarting osv mens de snakker med mørkhudede mennesker? I så fall burde dere blitt enige om hva som er akseptabelt og hva som ikke er :)

 

Peace Y

Lenke til kommentar

Altså, neger betyr svart.

 

"neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører

el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som

befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)" - dokpro

 

"Neger (fra latin niger/nigr, sort) er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud,krusete hodehår, og visse andre fysiske fellestrekk. Neger i norsk kommer fra fransk "négre". Det betegner fremst folkeslag med sin opprinnelse fra Afrika sør for Sahara." - http://no.wikipedia.org/wiki/Neger

 

"Nigger er en kontroversiell betegnelse for neger, og har vært brukt og brukes i varierende grad fremdeles i mange engelskspråklige land. Det var tidligere den vanlige betegnelsen på negre i slike land, i USA fram til 70-tallet, men regnes idag som sterkt rasistisk og som uttrykk for hvitt rasehovmod når det brukes av hvite. Mange negre har imidlertid adoptert ordet og snudd det til noe positivt, når de bruker det for å referere til seg selv eller sine.

 

Ordets opprinnelse er uttalen av negro (engelsk for neger) i de amerikanske sydstatene." - http://no.wikipedia.org/wiki/Nigger

 

Neger != Nigger

Neger = svart

svart = mørkhudet

mørkhudet = ok

neger = ok!

 

At enkelte føler seg støtt av ordet neger må være fordi de tillegger det meninger det på norsk ikke har.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt greit. Det er bare et ord jeg bruker hvis jeg trenger å forklare den mørke hudfargen. Og jeg bruker ordet hvis jeg snakker med folk, så lenge en neger ikke er i nærheten og hører det. Bruker det også hvis jeg kjenner negeren og vet han han heller ikke bryr seg.

 

Men hadde aldri sagt det til en neger fordi man kan aldri vite om han/hun hadde tatt seg nær av det. Akkurat som neadii rett over meg.

Lenke til kommentar
Det som er greia er at de fleste mørke ikke liker å bli kalt neger, da dette er et ord som de hvite kalte de svarte under slavetiden.(?) Det er nedlatende, og jeg bruker det aldri. Det handler om respekt.

7369351[/snapback]

Dette er problemet, det har ingenting å gjøre med respekt. Det er ikke nedlatende å kalle noen neger hvis en ikke selv bestemmer at det skal være det. Når det gjelder slavetiden (som vil si? Slaver har eksistert i over 5000 år), så antar jeg at du mener den amerikanske/europeiske, hvor de på engelsk ble kalt "nigger", som er et helt annet ord.

 

Jeg er selv mørk i huden (er ikke helt svart, nei!) og når folk kaller med neger/nigger så er det nedlatende.

 

Til alle dere som tror neger/nigger ikke er nedlatende: Prøv å være mørkhudet å bli kasta dritt etter overalt i hvite samfunn!

7369506[/snapback]

Hvorvidt du får dritt slengt etter deg eller ikke har ingenting å si med hva ordet betyr og hva andre legger i det. Det er nok kjipt å få høre "din forbanna neger" eller lignende, men jeg ser ikke på fargen hvit som et skjellsord fordi noen kunne kalt meg hviting.

Lenke til kommentar
Hvorvidt du får dritt slengt etter deg eller ikke har ingenting å si med hva ordet betyr og hva andre legger i det. Det er nok kjipt å få høre "din forbanna neger" eller lignende, men jeg ser ikke på fargen hvit som et skjellsord fordi noen kunne kalt meg hviting.

7370146[/snapback]

Det ville kanskje stilt seg annerledes om du var en stigmatisert minoritet...

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...