Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Jeg har ikke sagt at dem er dyr :S Bare at jeg sier neger istedenfor mørkhudet osv,  hva sikter du egentlig til?

 

For min del er ikke neger rasistisk, jeg har sagt det hele livet, samme med pakkis, jøde osv

7380308[/snapback]

 

Sikter til at jeg kaller katta for katt, og bikkja for bikkje, ser ikke ut som noen av dem tar seg spesielt nær av det heller.

 

For din del er det ok, men da for de du titulerer som det er det?

7380603[/snapback]

 

 

 

 

 

 

Titulerer? aldri hørt ordet engang, men mente du ka dem jeg kalte neger vil si?

Her jeg bor bryr dem seg ikke, her sier vi fleste neger!

Eneste er de pakkisene som av og til reagerer, men de blir man fort kvitt igjen!

7380627[/snapback]

 

titulere ~le're v2 (gj ty. fra lat.) tiltale en person med tittel hun insisterte på å bli titulert reisekonsulent 

 

Antar at det ikke bor så mange personer av den kategori som passer til den tittelen der hvor du er...? Hvis ikke de fleste av dere virkelig kan tituleres på den måten...?

Det er jo godt å høre at dere blir kvitt uønskede elementer da :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke sagt at dem er dyr :S Bare at jeg sier neger istedenfor mørkhudet osv,  hva sikter du egentlig til?

 

For min del er ikke neger rasistisk, jeg har sagt det hele livet, samme med pakkis, jøde osv

7380308[/snapback]

 

Sikter til at jeg kaller katta for katt, og bikkja for bikkje, ser ikke ut som noen av dem tar seg spesielt nær av det heller.

 

For din del er det ok, men da for de du titulerer som det er det?

7380603[/snapback]

 

 

 

 

 

 

Titulerer? aldri hørt ordet engang, men mente du ka dem jeg kalte neger vil si?

Her jeg bor bryr dem seg ikke, her sier vi fleste neger!

Eneste er de pakkisene som av og til reagerer, men de blir man fort kvitt igjen!

7380627[/snapback]

 

titulere ~le're v2 (gj ty. fra lat.) tiltale en person med tittel hun insisterte på å bli titulert reisekonsulent 

 

Antar at det ikke bor så mange personer av den kategori som passer til den tittelen der hvor du er...? Hvis ikke de fleste av dere virkelig kan tituleres på den måten...?

Det er jo godt å høre at dere blir kvitt uønskede elementer da :thumbup:

7380699[/snapback]

 

 

 

Skjønte enda mindre av den titeldu greia, men drit i den!

Har ikke noe imot negere og pakkiser, men noen av dem fortjener å bli kvittet med ja ;)

Lenke til kommentar
legg merke til alle som liker å bruke ordet neger har mange skrivefeil.

"det sies at rasisme er forårsaket av mangel på kunnskap" - sammfunslæreboka

7381164[/snapback]

IQ:

800px-Sketch-4race-transparent2.png

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

 

*være like saklig*

 

ps: når skal du få det inn i knollen at det ikke er rasistisk å si ordet neger dajev? hmm? har du sett i ordboka di hva det står under ordet der?

Endret av b0nna
Lenke til kommentar
legg merke til alle som liker å bruke ordet neger har mange skrivefeil.

"det sies at rasisme er forårsaket av mangel på kunnskap" - sammfunslæreboka

7381164[/snapback]

IQ:

800px-Sketch-4race-transparent2.png

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

 

*være like saklig*

 

ps: når skal du få det inn i knollen at det ikke er rasistisk å si ordet neger dajev? hmm? har du sett i ordboka di hva det står under ordet der?

7381286[/snapback]

Du glemte et par ting :

Normal distribution comparing races and ethnic groups with IQ among U.S. test subjects from 1981 (the most recent, large-scale, published adult IQ scores). 'Asian' in the legend here refers to the US English usage of the word Asian.[1] Whether the IQ gaps have narrowed since then and will continue to narrow or have remained consistent throughout the history of testing, and the causes and meaning of the different average scores for these groups are debated.[2]

Lenke til kommentar
legg merke til alle som liker å bruke ordet neger har mange skrivefeil.

"det sies at rasisme er forårsaket av mangel på kunnskap" - sammfunslæreboka

7381164[/snapback]

Jeg har færre skrivefeil enn deg, og jeg bruker ordet neger like flittig som alle andre ord. Nå er det virkelig ingen sammenheng mellom hva en selv synes er rasistisk og hvilke ord man bruker.

 

Folk virker til å ha misforstått hva rasisme betyr, så jeg kan minne dere på det. For det første så har det med diskriminering å gjøre, ikke hva man kaller folk. Det har med tanker og handlinger å gjøre, ikke ord.

 

For det andre, og dette er det absolutt viktigste, som du har tydeligvis misforstått:

Hvis jeg bruker ordet neger uten rasistiske intensjoner, så er det ikke rasistisk. Ingen andre kan påstå at mitt ordvalg definerer mine tanker og følelser rundt et så omfattende emne, og jeg nekter å godta å bli lagt i en bås med rasister fordi jeg ikke er politisk korrekt.

 

edit: Jeg vil legge til en liten kommentar til den nye videoen med de som ble skjelt ut av Michael Richards. Dette er et nøyaktig sitat:

"I think freedom of speech should have some kind of limit."

 

Wrong.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

I tillegg fungerer hele opplegget mot seg selv. Hvertfall for meg.

 

Når jeg treffer en mørk person burde jeg egentlig tenkt på han som bare en mann/dame. Men siden vi har dette oppstyret om hva de skal bli kalt for, så blir jeg veldig oppmerksom på huden deres. Og jeg må hele tiden være oppmerksom på hva jeg sier for å ikke fornærme dem. Det de har gjort med å ulovliggjøre ordene er som å pisse i sitt eget basseng.

Lenke til kommentar
legg merke til alle som liker å bruke ordet neger har mange skrivefeil.

"det sies at rasisme er forårsaket av mangel på kunnskap" - sammfunslæreboka

7381164[/snapback]

 

Ja, det er jo mangel på kunnskap å tro at ordet neger er rasistisk :)

 

synes adjektivet farget eller svart holder...

selv om neger, er nigger på norsk....

7382791[/snapback]

 

 

Ikke sant?

 

Kommentar til iq-posten: Det kunne like gjerne stått innsats/selvdisiplin som iq.

 

Redigering: Jeg tror forøverig skepsisen mot innvandring kan øke av å være mer kunnskapsrik; opp gjennom historien har ulike grupperinger slåss mot hverandre uavhengig av landegrenser. Det å sette en sammenheng mellom kritikk til det multikulturelle samfunnet og mangel på kunnskap, er en latterlig sammenlikning skapt for å gjøre inntrykk av idioti rundt de som mener noe annet enn læreboken.

 

Ok. Vi er enige om at barn er den mest uvitne delen av oss?

Så hvordan har det seg at barn ikke frykter slangen, edderkoppen?

Endret av lithium
Lenke til kommentar
Snakker om flertallet, ikke enkeltpersoner.

Hvis flertallet av negre ikke liker å bli kalt negre, er ikke det nok til å slutte å kalle de det? ettersom det da er uakseptabelt?

7381914[/snapback]

Jeg kommer ikke til å endre min språkbruk uansett om enkeltpersoner eller enkelte grupper har sin egen særoppfatning av ord jeg bruker. Det må da være intensjonen hos den som bruker ordet som avgjør om det er nedsettende eller ikke?
Lenke til kommentar
Snakker om flertallet, ikke enkeltpersoner.

Hvis flertallet av negre ikke liker å bli kalt negre, er ikke det nok til å slutte å kalle de det? ettersom det da er uakseptabelt?

7381914[/snapback]

Jeg kommer ikke til å endre min språkbruk uansett om enkeltpersoner eller enkelte grupper har sin egen særoppfatning av ord jeg bruker. Det må da være intensjonen hos den som bruker ordet som avgjør om det er nedsettende eller ikke?

7383867[/snapback]

 

Det er vell strengt tatt ikke det. Det er flertallet som bestemmer hva som er akseptabelt og hva som ikke er akseptabelt. Du kan ikke fare rundt med dine egne meninger som er at det er " greit " og kalle alle du møter for neger, hvis de som blir tilltalt det reagerer på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...