Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Snakker om flertallet, ikke enkeltpersoner.

Hvis flertallet av negre ikke liker å bli kalt negre, er ikke det nok til å slutte å kalle de det? ettersom det da er uakseptabelt?

7381914[/snapback]

Jeg kommer ikke til å endre min språkbruk uansett om enkeltpersoner eller enkelte grupper har sin egen særoppfatning av ord jeg bruker. Det må da være intensjonen hos den som bruker ordet som avgjør om det er nedsettende eller ikke?

7383867[/snapback]

Din jævla idiot!

 

(Hva mente jeg med dette mon tro?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snakker om flertallet, ikke enkeltpersoner.

Hvis flertallet av negre ikke liker å bli kalt negre, er ikke det nok til å slutte å kalle de det? ettersom det da er uakseptabelt?

7381914[/snapback]

Jeg kommer ikke til å endre min språkbruk uansett om enkeltpersoner eller enkelte grupper har sin egen særoppfatning av ord jeg bruker. Det må da være intensjonen hos den som bruker ordet som avgjør om det er nedsettende eller ikke?

7383867[/snapback]

Din jævla idiot!

 

(Hva mente jeg med dette mon tro?)

7383967[/snapback]

 

Det ordboka sier eller det alle idiotene mener ordet betyr? :p

Lenke til kommentar
Snakker om flertallet, ikke enkeltpersoner.

Hvis flertallet av negre ikke liker å bli kalt negre, er ikke det nok til å slutte å kalle de det? ettersom det da er uakseptabelt?

7381914[/snapback]

Jeg kommer ikke til å endre min språkbruk uansett om enkeltpersoner eller enkelte grupper har sin egen særoppfatning av ord jeg bruker. Det må da være intensjonen hos den som bruker ordet som avgjør om det er nedsettende eller ikke?

7383867[/snapback]

Din jævla idiot!

 

(Hva mente jeg med dette mon tro?)

7383967[/snapback]

 

Det ordboka sier eller det alle idiotene mener ordet betyr? :p

7384113[/snapback]

 

Olsen, behave?

Lenke til kommentar

Idiot betyr vel noe som samme iq nivå som et barn. Noe sånt. Altså, lite smart :p

 

Edit:

 

"2. A person of profound mental retardation having a mental age below three years and generally being unable to learn connected speech or guard against common dangers. The term belongs to a classification system no longer in use and is now considered offensive."

Endret av lithium
Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke til å endre min språkbruk uansett om enkeltpersoner eller enkelte grupper har sin egen særoppfatning av ord jeg bruker. Det må da være intensjonen hos den som bruker ordet som avgjør om det er nedsettende eller ikke?

7383867[/snapback]

Din jævla idiot!

 

(Hva mente jeg med dette mon tro?)

7383967[/snapback]

idio't m1 (fra gr, eg 'privatmann, uvitende person', av idios 'egen')

1 person som oppfører seg svært dumt, tosk den i-en kjørte mot rødt lys / se deg for, din i-! / jeg er en i- når det gjelder teknikk helt uvitende

2 med., foreld: person som lider av idioti (2)

3 i sms: person med svært ensidige interesser fagi-, sportsi-

 

neger neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)

 

Ser du forskjellen?

 

Jeg regner med du mente at du har en bedre forståelse av virkeligheten enn meg, og at du derfor kan ta deg enkelte språklige og debatt-tekniske friheter for å demonstrere at du har rett og jeg tar feil. Noe som desverre gikk på trynet.

Lenke til kommentar
Det er vell strengt tatt ikke det. Det er flertallet som bestemmer hva som er akseptabelt og hva som ikke er akseptabelt. Du kan ikke fare rundt med dine egne meninger som er at det er " greit " og kalle alle du møter for neger, hvis de som blir tilltalt det reagerer på det.

7383959[/snapback]

Nå gjør jeg naturligvis ikke det. Jeg flyr ikke rundt og kaller negre for negre, nettop fordi jeg er klar over at enkelte kan være utrolig hårsåre, og derfor finne det støtende. (Forstå det den som vil.) Men jeg bruker neger når jeg omtaler en person, og det er naturlig å bruke ordet til å beskrive ham. Eks:"Da slo negeren til pønkeren så han gikk i bakken, og så blandet asiaten seg inn i kampen." Dette gjør jeg uten at det finnes rasistisk i det hele tatt, og at noen mener neger er et uttrykk forbeholdt rasister ler jeg av. :!: Jeg er nemlig ikke rasist, og det er et fåtall av de jeg vet om som bruker ordet neger, som er det.

Ordet neger er ikke rasisitisk.

 

@SteffyBoy: Du har avslørt meg! :ohmy:

Men hvordan vet du at jeg ikke er en neger selv, som bruker niggaz som en stolt beskrivelse av meg og mine svarte brødre? :p

Lenke til kommentar
NgZ: Jeg vet det fordi du har skrevet korrekt norsk, holdt deg rolig og ikke skutt noen, så du er nødt til å være noe annet enn svart. Easy peasy logikk.

7384916[/snapback]

Hmm.. :hmm: Kan røpe at nicket mitt ble til som en blanding av navnet mitt og nazgul, og at det var optatt her, så da fjernet jeg vokalene...
Lenke til kommentar

Din jævla idiot!

 

(Hva mente jeg med dette mon tro?)

7383967[/snapback]

idio't m1 (fra gr, eg 'privatmann, uvitende person', av idios 'egen')

1 person som oppfører seg svært dumt, tosk den i-en kjørte mot rødt lys / se deg for, din i-! / jeg er en i- når det gjelder teknikk helt uvitende

2 med., foreld: person som lider av idioti (2)

3 i sms: person med svært ensidige interesser fagi-, sportsi-

 

neger neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)

 

Ser du forskjellen?

 

Jeg regner med du mente at du har en bedre forståelse av virkeligheten enn meg, og at du derfor kan ta deg enkelte språklige og debatt-tekniske friheter for å demonstrere at du har rett og jeg tar feil. Noe som desverre gikk på trynet.

7384830[/snapback]

Selvsagt ser jeg forskjellen. Men for alt du vet kan det hende at man i mitt miljø bruker jævla idiot som et positivt uttrykk. Jeg mente jo ikke noe vondt med det og derfor kan jeg bruke det som jeg vil?

 

Det jeg vil frem til er at det kan være smart å ta hensyn. Hvis folk oppfatter begrepet neger som nedsettende så mener jeg at man skal ta hensyn til det. Enkeltgruppene og enkeltpersonene som har ei "særoppfatning" av ordet er faktisk dei enkeltgruppene og enketpersonene som begrepet blir brukt om.

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter det svært nedsettende å antyde at det er noe negativt ved at jeg bruker ordet 'neger'. Så jeg ber folk vennligst vise repsekt for meg og slutte å antyde dette.

 

Selvsagt bør man ta hensyn til folk. Men man bør heller ikke la seg terrorisere av de som 'føler seg støtt' og la disse menneskene kontrollere hvordan man kan bruke språket.

 

Det å føle seg såret er et valg man gjør selv. Ingen kan såre noen (verbalt) om vedkommende som blir angrepet velger å ikke la seg såre. Det er derimot en mye brukt debatteknikk/hersketeknikk å la seg såre (eller skyve andre sårbare grupper foran seg) for å gjøre motparten til overgriper og dermed ta personen i stedet for saken.

 

Neger er et helt greit ord. Det har i utgangspunktet ingen negativ konnotasjon. Men enkelte antirasister har valgt å definere det til å være noe negativt, fordi de tror det er en sammenheng mellom det å forholde seg til en persons hudfarge og rasisme. De har så spredd disse negative konnotasjonene i samfunnet, slik at det er blitt vanskelig å bruke ordet i vanlig dagligtale. Dette er en variant av hersketeknikken ovenfor.

 

Ta gjerne hensyn til enkeltmennesker som føler seg støtt. Men jeg synes det er en fordel å forsøke å bevare betydningen i ordene i språket, og unngå at ordene blir omdefinert av folk som har politisk motiv for å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Det jeg vil frem til er at det kan være smart å ta hensyn. Hvis folk oppfatter begrepet neger som nedsettende så mener jeg at man skal ta hensyn til det. Enkeltgruppene og enkeltpersonene som har ei "særoppfatning" av ordet er faktisk dei enkeltgruppene og enketpersonene som begrepet blir brukt om.

7385384[/snapback]

Når flertallet av negre født og oppvokst i Norge går samlet og fulltallige ut og ber om at man ikke omtaler dem son neger, skal jeg tenke på å finne et annet ord.
Lenke til kommentar

Fra Ung.no som drives av barne- ungdoms- og familiedirektoratet:

 

Ordet neger er noe som folk flest bruker uten å tenke over betydningen av ordet. Det er sannsynligvis ikke alltid ment å bli brukt rasistisk eller undertrykkende. Men ordet neger nytes av rasister og nazister verden rundt enten som nigger (engelsk), Kaffer (Afrikaans) eller neger (norsk).

 

Hvorfor brukes ordet 'neger'?

Ordet har en lang historie bak seg som en beskrivelse av svarte som dumme og mindreverdt. Fra slaveri tiden og oppover har alltid ordet hatt en negativ betydning. Men i dag sees ordet med aksept fra mange mennesker verden rundt. Folk flest foretrekker å bruke ordet neger for svarte mennesker i stede for andre uttrykk. Kanskje på grunn av "vane". Kanskje det er på grunn av at musikk/film bransjen har flere episoder der ordet stadig brukes.

 

Brukt i sanger

For en stund siden ble "J Lo" kraftig kritisert for bruken av ordet i en sang rett etter bruddet med en svart musiker.

Er dette en av grunnene til at ordet blir mer og mer akseptert?

Kanskje det rett og slett er "kult" å bruke ordet.

I flere ordbøker står det at neger betyr; svart, folkeslag med Afrikansk opprinnelse.

 

Negativ til bruken

Er det bare meg som ser den faktisk negative delen av bruken av ordet neger? Til og med svarte mennesker bruker ordet om hverandre... men det tror jeg er fordi de er "stolt" av historien sin, og ved å bruke ordet om hverandre kan de bevise at de er like gode som andre og på sin måte holde liv i den triste historien bak seg. Fordi historien skal ikke glemmes.

Rasisme lurende bak

Men uansett mener jeg at ordet neger har rasisme lurende bak seg.

Og siden rasister og nazister bruker ordet til ett negativt formål, mener jeg at vi bør vise at vi er bedre enn dem. Jeg tviler på at hvite hadde likt å bli kalt f eks bleik fjes eller lignende? Vis at du ikke er rasist, Vis at du er annerledes, Vis at du ikke føler deg bedre enn andre.

Ikke bruk ordet neger!

Lenke til kommentar

"Men ordet neger nytes av rasister og nazister verden rundt enten som nigger (engelsk), Kaffer (Afrikaans) eller neger (norsk)."

 

Dette kan vel bare kalles feil? Ingen oversetter nigger med neger, vel?

 

"Og siden rasister og nazister bruker ordet til ett negativt formål, mener jeg at vi bør vise at vi er bedre enn dem."

 

Ved å bruke det til et nøytralt, beskrivende formål? Ved å uttrykke at vi ikke skal la de ignorante, trangsynte bestemme hva ordene våre skal bety?

Lenke til kommentar

Neger var helt stueren betegnelse tidligere tider, både i daglig tale og i media. Det ble ikke oppfattet som negativt ladet. Er vel etter at den generelle temperaturen i samfunnet skjøt i været, hva angår innvandring/rase, at betegnelsen hos noen ble oppfattet som negativ.

 

Vil man unngå å bruke det, kan man vel si afrikaner i stedet. Og nord-afrikaner om folk fra middelhavs landene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...