Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Takk for en fin og informativ post. Etter litt frem og tilbake landet jeg endelig på Amex som mitt nye kort i en alder av 22 :). Har fra før av vanlig VISA hos Bank Direkte, VISA kredittkort hos bankdirekte,bruker lite bankdirekte egentlig, men har god kontohistorikk & kundeforhold, derfor jeg beholder dem. I tillegg har jeg Skandiabanken Debet & gebyrfri.no gullkort. Etter at jeg nå skaffet med Amex Corporate, synes dere at jeg burde kvitte meg med fks Bank Direkte & gebyrfrikortet? Er dette overflødig?

 

En annen ting også. Er det arb.giver eller mitt bruksmønster/inntekt som gjør at jeg kan få oppgradert fra green til gold Amex?

 

På forhånd takk for svar.

 

mvh

t

Endret av tjo099x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens! Takk for en fin og informativ post. Etter litt frem og tilbake landet jeg endelig på Amex som mitt nye kort i en alder av 22 :). Har fra før av vanlig VISA hos Bank Direkte, VISA kredittkort hos bankdirekte,bruker lite bankdirekte egentlig, men har god kontohistorikk & kundeforhold, derfor jeg beholder dem. I tillegg har jeg Skandiabanken Debet & gebyrfri.no gullkort. Etter at jeg nå skaffet med Amex Corporate, synes dere at jeg burde kvitte meg med fks Bank Direkte & gebyrfrikortet? Er dette overflødig?

 

En annen ting også. Er det arb.giver eller mitt bruksmønster/inntekt som gjør at jeg kan få oppgradert fra green til gold Amex?

 

På forhånd takk for svar.

 

mvh

t

8926648[/snapback]

I Norge kan du ikke få et AmEx Corporate Gold. Desverre.

Lenke til kommentar

Det er vel mest kaffekoppen ja.. Forøvrig må sies at den kaffen fra Statoil har en tendens til å være sur.. Men når jeg ikke engang betalte for koppen... Vel, orker ikke klage..

 

Og lovnad om "spesielle tilbud til deg som er en av våre beste kunder".. Mistenker at den bruksgrensen bør endres litt for å få gull hvis det skal være noe spesielt ja..

 

Tilleggskort er forøvrig tilgjengelig for kr 0.. (ikke at jeg tror hovedkortet koster noe heller)

Endret av PlatiniumFlyer
Lenke til kommentar

Hvorfor slår jeg aldri kode på mitt Visa Electron når jeg handler i butikk i utlandet? Er det ikke vanlig med BankAxept i utlandet?

 

Hvordan er systemet bak disse kodeløse transaksjonene når jeg ikke har skikkelig Visa-kort? Bruker jeg en eller annen skjult kreditt-del, eller er det en forsinket debet-transaksjon? Transaksjonen blir vanligvis ikke trukket fra kontoen min før 3-4 uker seinere.

 

Jeg har også opplevd å dra kortet uten å taste kode, og uten å signere kvittering. Hvordan går det an? Har butikken lov til det? Burde jeg spurt om å få signere en kvittering?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Hvorfor slår jeg aldri kode på mitt Visa Electron når jeg handler i butikk i utlandet? Er det ikke vanlig med BankAxept i utlandet?

BankAxept brukes bare i Norge og på svenske grensebutikker.

 

Hvordan er systemet bak disse kodeløse transaksjonene når jeg ikke har skikkelig Visa-kort? Bruker jeg en eller annen skjult kreditt-del, eller er det en forsinket debet-transaksjon? Transaksjonen blir vanligvis ikke trukket fra kontoen min før 3-4 uker seinere.

Jeg vet ikke hvorfor det tar så lang tid, men sansynligvis blir pengene reservert før det. Kortet ditt er et "skikkelig" VISA-kort, det er bare sperret mot å brukes på nettet.

 

Jeg har også opplevd å dra kortet uten å taste kode, og uten å signere kvittering. Hvordan går det an? Har butikken lov til det? Burde jeg spurt om å få signere en kvittering?

Nei, det er bare butikken som risikerer noe ved å ikke be om kvittering.

Lenke til kommentar

BankAxept er bare i Norge ja, så i utlandet fungerer det som et vanlig visa kort, men ikke i "strykejern"...

 

Det er vanlig at småbeløp, under rundt kr 200 ikke krever signatur. Butikken tar en liten sjanse der, men det er vanlig. Jeg bruker MC hver eneste dag her i Norge, og signerer selv på småbeløpene på kr 12. Men ja, det hadde de ikke trengt siden det er et så lite beløp. dette ble innført på f.eks McD så de kunne få ting unnagjort raskere, særlig i US hvor folk signerer, og ikke bruker PIN, i mye større grad enn i Norge, da Visa, MC, Disc. og AmEx er de tilgjenlige nettverkene, og de ikke har noe tilsvarende BankAxept..

Lenke til kommentar

Ble oppringt litt etter lunsj og fortalt at "markedet nå er der" men at planene er blitt satt på is inntil videre (hæ?). Det vurderes fortløpende av ledelsen (sikkert produktsjefene i DnB NOR Kort), uten noen form for mer påvirkning enn at de som jobber med kundeservice "ønsker gjerne et mer premium produkt å slå i bordet med". Jeg spurte videre om en tidshorisont og fikk stort sett det samme svaret om igjen; markedet er der - de vurderer det, men kan ikke si noe konkret.

 

Underskriftskampanje, anyone? ;)

Lenke til kommentar

Kanskje ikke underskriftskampanje, men et kollektiv brev der f.eks. 15-20 stk. AmEx Gold medlemmer skriver under på å gå over til SEB (og Eurocard Plat f.eks?)? Dersom vi antar at AmEx Gold medlemmer har et forbruk på min. 150.000 - 200.000 i året (som jo nesten er "kravet" uansett) er jo dette nesten 4 millioner kroner i forbruk som flyttes vekk. Med den % AmEx opererer med, vil jeg anta at dette "merkes" på topplinjen.

 

Bare en tanke. :p

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...