Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

det han snakker om er det tradisjonelle debet kortet. Om du ikke er over 18 år, så får du ikke kredittkort :)

8881878[/snapback]

Han er over atten og kan handle over internett med det.

8882470[/snapback]

 

Debet kort fungerer på den måten at beløpet tas av kontoen din. Det finnes ikke et kort som både fungerer som kredittkort og debet kort i samme sleng.

Har han visakort og ikke vet selv hva det er, så er det som regel et debet kort.

 

Kredittkort er på sin side som å låne penger av banken/kredittkortselskapet, for så å ha mulighet å utsette betaling mot dyre renter.

 

slått av JoachimR :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Og de fleste Visakort i Norge er nok debit ja. Av en eller annen merklig grunn jeg ikke forstår... Akkurat som Mastercard i Norge nesten alltid er credit... Jeg tror min mor er den eneste jeg kjenner med et MC debitkort..

8882817[/snapback]

 

Nja, jeg har hatt en kunde som hadde det som debetkort. Skulle til å si at det ikke ville fungere i våre terminaler, men han sa det var debet, så da gikk det.

Personlig bruker jeg både MC og Visa kredittkort, begge har sine fordeler :) Bankkortet er for de sære butikkene.

Lenke til kommentar
Nettopp. Men min mor forstår ikke det, så når de sier på Baker Hansen at de ikke tar Mastercard sier hun bare "det var jammen rart"... Men det finnes et par MC som debitkort med BankAxept i Norge, men de er nok ikke mange. Som jeg sa, min mor er den eneste jeg vet om...

8882864[/snapback]

 

Jeg tror det skyldes manglende kunnskap. MC som debet går fint på alle terminaler, men kreditt er verre, og det skyldes heller kostnadsprofilen til mange butikker. De som nekter meg kredittkort er som regel de billige kjedene.

Drar jeg i en mobilbutikk e.l. forventer jeg at de takler mc kort.

Lenke til kommentar

Det er en del Fokus Bank-kunder som har MC debet, men det er ikke mange. For noen år siden ble det slutt på nyutstedelser, men eksisterende kunder har likevel fått fornyet sine ved utløp.

 

Jeg synes det er like komisk hver gang jeg hører - eller hører om - en butikkansatt som sier "Vi tar ikke MasterCard". Når man til jobber på et sted hvor kanskje hundrevis av kunder betaler med kort hver eneste dag, da burde man vite at MasterCard ikke er synonymt med kredittkort.

Lenke til kommentar

Handelsbanken utsteder meg bekjent fortsatt MC debitkort, med BankAxept.

 

Som det sies her, en transaksjon over BankAxxept er mye billigere enn en MC eller Visa transasksjon for butikken. Men poenget er at jeg tror mange med MC debitkort blir avvist fordi typen i butikken tror MC må være kredittkort. Jeg vet ikke hvor dette stammer fra.

Lenke til kommentar
Nettopp. Men min mor forstår ikke det, så når de sier på Baker Hansen at de ikke tar Mastercard sier hun bare "det var jammen rart"... Men det finnes et par MC som debitkort med BankAxept i Norge, men de er nok ikke mange. Som jeg sa, min mor er den eneste jeg vet om...

8882864[/snapback]

 

Jeg tror det skyldes manglende kunnskap. MC som debet går fint på alle terminaler, men kreditt er verre, og det skyldes heller kostnadsprofilen til mange butikker. De som nekter meg kredittkort er som regel de billige kjedene.

Drar jeg i en mobilbutikk e.l. forventer jeg at de takler mc kort.

8882903[/snapback]

Manglende kunnskap er stikkord her. Som at MC som debet går fint på alle terminaler: nei det gjør det ikke. Men et Mastercard som debetkort i Norge har garantert også BankAxept-systemet, som støttes av "alle" online-terminaler i landet. Med andre ord tar personalet i Baker Hansen antakeligvis rett (jeg kjenner ikke til deres systemer i detalj) når de sier de ikke støtter Mastercard (de støtter da antakeligvis ikke VISA heller), men derimot støtter de BankAxept som garantert er på moren til JoachimRs kort.

 

Derfor må man ha tungen litt rett i munnen når man omtaler kreditt vs debet og blander inn betalingssystem som VISA/Mastercard/BankAxept inn i det hele.

Lenke til kommentar
Det er en del Fokus Bank-kunder som har MC debet, men det er ikke mange. For noen år siden ble det slutt på nyutstedelser, men eksisterende kunder har likevel fått fornyet sine ved utløp.

 

Jeg synes det er like komisk hver gang jeg hører - eller hører om - en butikkansatt som sier "Vi tar ikke MasterCard". Når man til jobber på et sted hvor kanskje hundrevis av kunder betaler med kort hver eneste dag, da burde man vite at MasterCard ikke er synonymt med kredittkort.

8882943[/snapback]

 

Man er ikke i butikk med detaljkunnskaper om kortene i Norge. Sjansen for et MC debet kort er minimal. Jeg satt 1,5 år i kassen og håndterte mange kort. Jeg så et MC debet kort kun en! gang på de årene. Tror heller avvisningen henger sammen med at det er veldig få som bruker den type debet kort og dermed er det få som vet om det. Besides; det er ikke lett å se at MC debet kort er debet og ikke kredit.

 

Handelsbanken utsteder meg bekjent fortsatt MC debitkort, med BankAxept.

 

Som det sies her, en transaksjon over BankAxxept er mye billigere enn en MC eller Visa transasksjon for butikken. Men poenget er at jeg tror mange med MC debitkort blir avvist fordi typen i butikken tror MC må være kredittkort. Jeg vet ikke hvor dette stammer fra.

8882997[/snapback]

 

som ovenfor. Det er så få som har det at det har dannet seg en "fordom" om at Visa er debet og MC kredit. :)

Lenke til kommentar

Riktig Cybbe. Hadde det vært mitt kort, ville jeg fortalt Baker Hansen at det går fint, og bedt dem prøve det... Men min mor vet ikke så mye om hva hun har.

 

Som du sier, det er ikke et MC som debitkort som går, men et MC som OGSÅ har BankAxept.

 

(Ser forøvrig at Handelsbanken ihvertfall ikke annonserer utstedelse av MC som debit på nettet).

Lenke til kommentar

 

det han snakker om er det tradisjonelle debet kortet. Om du ikke er over 18 år, så får du ikke kredittkort :)

8881878[/snapback]

Han er over atten og kan handle over internett med det.

8882470[/snapback]

 

Debet kort fungerer på den måten at beløpet tas av kontoen din. Det finnes ikke et kort som både fungerer som kredittkort og debet kort i samme sleng.

Har han visakort og ikke vet selv hva det er, så er det som regel et debet kort.

 

Kredittkort er på sin side som å låne penger av banken/kredittkortselskapet, for så å ha mulighet å utsette betaling mot dyre renter.

 

slått av JoachimR :)

8882554[/snapback]

Så det finnes debetkort som kan brukes til å handle over internett? Altså på sånne sider hvor man må skrive inn kortnummer osv.

Ellers skjønner jeg hva du mener :)

Lenke til kommentar
Har AmEx Platinum et krav om årlig minimumsbeløp man må bruke?

8799726[/snapback]

 

Kortet finnes ikke i Norge. :)

 

I Norge er American Express Gold Card toppnivået, og her stilles det krav til både inntekt og forbruk. Før man blir Gullkunde må man derfor ha hatt et relativt stort forbruk med et "vanlig" AmEx (Green Card) og tillegg oppfyle krav om inntekt. Men det stilles ingen krav til å holde forbruket på et høyt nivå for å beholde et gullkort (så lenge du bare betaler årsavgiften på 1200 kr).

8805219[/snapback]

 

Jeg vet at det ikke finnes i Norge, men som nevnt tidligere i denne tråden så ryktes det at det kommer i 3. kvartal i år. Er det noen som har noen oppdateringer her?

 

Forøvrig har jeg hatt AmEx Gold siden jeg var 23 år. Har aldri hatt "vanlig" AmEx.

Lenke til kommentar
Per i dag har jeg Platinum Privat  hos Fokus Bank. Er særdeles fornøyd, men har en kamerat som har startet hos Dnb Nor som finansrådgiver og ønsker å få meg over til Saga (Platinum) med gunstige betingelser (boliglån og innskudd).

 

Har noen erfaring med ovennevnte kundeprogram (Saga), samt tjenestene ved concierge i Norge?

8716299[/snapback]

 

Av ren nysgjerrighet, er du blitt Saga-kunde nå? Jeg hadde også valget mellom Plat Privat og Saga - og satset på DnB NOR Saga i dag. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Dessverre klarte ikke Saga programmet til Dnb Nor å matche de vilkårene jeg har gjennom Privatbanken i Fokus.

 

Videre følger jeg meg litt mer ''verdsatt'' hos Fokus, hvor det foreligger tettere oppfølgning av mitt kundeforhold. Dog kan dette variere fra person til person i de respektive bankene.

 

Mastercard har de samme avtalene både i Dnb Nor og Fokus.

Lenke til kommentar

Det faktum at jeg ble "verdsatt" som kunde var nok avgjørende for at jeg valgte Saga fremfor f.eks. Storebrand eller Fokus. I en tid der alt gjøres over internett er det nesten paradoksalt at kundene fremdeles vinnes gjennom "eldre metoder" som å f.eks. tilby en egen inngang til sine beste kunder. :p

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med Robbie, i en internettid er det den personlige oppfølgingen som teller. Dog vet jeg ikke hvordan det fungerer å være sagakunde og komme inn i en bank et eller annet sted langt utenfor allfarvei i Norge...

 

Jeg bruker selv ikke Saga eller DnB NOR, men det å bli verdsatt som kunde er det viktigste for meg. Ikke nødvendigvis vilkårne.

Lenke til kommentar
Jeg er forsåvidt enig med Robbie, i en internettid er det den personlige oppfølgingen som teller. Dog vet jeg ikke hvordan det fungerer å være sagakunde og komme inn i en bank et eller annet sted langt utenfor allfarvei i Norge...

 

Jeg bruker selv ikke Saga eller DnB NOR, men det å bli verdsatt som kunde er det viktigste for meg. Ikke nødvendigvis vilkårne.

8919241[/snapback]

 

Jeg var i kontakt med AmEx angående Platinum Card for en liten stund siden og det virker som de ikke har planer om å lansere Platinum i Norge med det aller første.

 

Er det noen som har mer konkret informasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...