Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

I dag har det gått inflasjon av såkalte gullkort ala Gebyrfri, Cresco og andre tullekort. I hvertfall her i landet. Men, for å kvalifisere som gullkort burde det finnes et minimum av fordeler og "perks". Det holder ikke å male kortet i gullfarge og stemple "Gold" på forsiden.

 

Det kans også nevnes igjen som Robbiedeluxe og andre har gjort før meg, Diners Club, Eurocard og American Express er ikke kredittkort på linje med Gebyrfri, GE Mastercard og Cresco, men betalingskort uten en øvre beløpsgrense.

 

En bekjent av meg skaffet seg et Diners Club kort i den tro at dette var et kredittkort, og kjøpte for 75.000 kroner i løpet av to uker. Du kan tro han fikk seg et slag i ansiktet da regningen kom og alt måtte betales innen fristen. Det hjalp lite å ringe Diners for å be om godt vær. Å inneha et betalingskort forutsetter at man har penger til å betjene regningen som dumper inn der hele forrige måneds forbruk skal betales.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt at kravet for Eurocard Platinum er en årsinntekt mellom 500 og 600.000 kroner, en viss formue og et forbruk som ikke ligner grisen :D

 

Men jeg har ikke fått det bekreftet, så ta det med en klype salt. Det er sikkert noen her inne som har et slikt kort, som med sikkerhet kan svare på det.

Lenke til kommentar
Vel, hvor høyt forbruk er det snakk om? Dette er viktigere enn om du heter det korrekte navnet, er over 30 år, har den riktige jobben og har x-antall hundrelapper i inntekt.

9032128[/snapback]

 

 

8k i måneden kanskje på nåværende tidspunkt. Men det vil nok variere en del, avhengig av reiser osv. Betalingshistorikk er selvfølgelig plettfri.

Lenke til kommentar

Det høres i utgangspunktet litt for lavt for Gold. Jeg lå på ca 20K-35K i mnd (med to mnd med noe høyere forbruk) da jeg ble vippet opp, men det skader ikke å ringe? Gold har et par perks som er gode å ha. :)

 

Edit: Du kan jo forresten også si at du vil seriøst vurdere å flytte over alt ditt forbruk over på AmEx dersom du blir innvilget Gold? (Uten at du behøver å nevne at det kun er snakk om 500 kr på et gammelt MasterCard, hehe. ;))

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar
Det høres i utgangspunktet litt for lavt for Gold. Jeg lå på ca 20K-35K i mnd (med to mnd med noe høyere forbruk) da jeg ble vippet opp, men det skader ikke å ringe? Gold har et par perks som er gode å ha. :)

 

Edit: Du kan jo forresten også si at du vil seriøst vurdere å flytte over alt ditt forbruk over på AmEx dersom du blir innvilget Gold? (Uten at du behøver å nevne at det kun er snakk om 500 kr på et gammelt MasterCard, hehe. ;))

9032341[/snapback]

 

 

Hehe...god ide. Ja, skader jo ikke å ta en telefon. God ide det med å faxe søknaden inn. Vet du om de man snakker med på telefonen eventuelt kan dra i litt tråder hvis man gjør det? Etter hva jeg har forstått så blir søknaden behandlet i nord norge et sted, og er redd for at en tørr kontorrotte bare stempler søknaden med AVVIST uten å tenke for mye over det ;)

Lenke til kommentar
Har hørt at kravet for Eurocard Platinum er en årsinntekt mellom 500 og 600.000 kroner, en viss formue og et forbruk som ikke ligner grisen  :D

9031657[/snapback]

Jeg vet ærlig talt ikke hva kravet for dette er, men jeg har tidligere innehatt et søsterkort av et slikt kort.. Jeg tror ikke det er veldig utbredt i Norge. Min far gidder ikke "jobbe" for å nå krav, men det skal jo ikke legges skjul på noen millioner charget på diverse credit cards gjennom et år. Mye av det er nok forsåvidt utlegg. Inntekt og formue er nok mindre viktig enn forbruket vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Tok en kjapp titt på forsikringsvilkårene for amex grønn og gold, og kunne ikke se noen forskjell der. Var samme vilkår for begge kortene. Husker jeg sjekket dette for en tid tilbake, og da var det bedre vilkår for gold, men ser ut til at dette har blitt forandret nå.

 

Et eksempel er hvis flyreisen er forsinket. For både amex grønn og gold, så må flyreisen være forsinket med mer enn 8 timer før man får dekket utgifter på max 500 pr døgn. ( Til sammenligning: Hos eurocard gold får du dekket 1000 kr hvis flyet er 4 timer forsinket)

 

Forsinket bagasje: Her er samme vilkår for amex grønn, gold og eurocard gold. 2000 kr.

 

Kan ikke skjønne annet enn at amex gold har forandret forsikringsvilkåren, for hadde inntrykk av at det var mer sjenerøse før. :ermm:

Lenke til kommentar

Er det ikke like greit å bare bestille et Diners Club Classic, hvis man ikke er en "stor-reiser"?? Man får da en del goder bare ved å ha Diners Club kort? Man MÅ jo ikke kombinere Diners Club med Eurobonus Gold?

 

Bør jeg forresten registrere noe slikt på min far? Han tjener 800K+ i året.

Vil også JEG kunne benytte dette kortet, selv om det står i min far sitt navn?

Lenke til kommentar
Er det ikke like greit å bare bestille et Diners Club Classic, hvis man ikke er en "stor-reiser"?? Man får da en del goder bare ved å ha Diners Club kort? Man MÅ jo ikke kombinere Diners Club med Eurobonus Gold?

 

Bør jeg forresten registrere noe slikt på min far? Han tjener 800K+ i året.

Vil også JEG kunne benytte dette kortet, selv om det står i min far sitt navn?

9035907[/snapback]

Neida, du kan bare søke på et Diners Club Classic. Disse kan også kombineres med standard EuroBonus-kort. Da må du betale hele årsavgiften selv. For EuroBonus Sølv betaler SAS halve årsavgiften. For Gull betaler de hele.

 

Kravene for EB Silver er 20.000 poeng iløpet av et år. Gull er 40.000 poeng per år. Jeg reiser endel i jobben, og kom kjapt opp til Gull-kort. Når man må bestille biletter et par dager før avgang så er det ganske ofte at det kun er Business Class biletter igjen, og da tjener man fort de ekstra poengene.

 

 

Faren din kan også søke om å få et "Familie-kort". Det kan isåfall skrives ut i ditt navn. Da kan du bruke det ja! :)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Tok en kjapp titt på forsikringsvilkårene for amex grønn og gold, og kunne ikke se noen forskjell der.

 

Forsinket bagasje: Her er samme vilkår for amex grønn, gold og eurocard gold. 2000 kr.

 

Kan ikke skjønne annet enn at amex gold har forandret forsikringsvilkåren, for hadde inntrykk av at det var mer sjenerøse før. :ermm:

9035602[/snapback]

 

Dette stemmer ikke. AmEx Gold har bedre forsikringsvilkår enn Green Card, se selv: http://www1.americanexpress.no/pdf/Forsikr...012007_gold.pdf

 

Som eksempel kan jeg nevne 3.000 kr ved forsinket bagasje kontra 2.000 for Green Card medlemmer.

 

Edit: Kanskje det er på tide å sette opp en liten tabell der man kan sammenligne de vanligste kortene man diskuterer i tråden her? Noen som føler seg kallet til å starte arbeidet? :whistle:

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar
Er det ikke like greit å bare bestille et Diners Club Classic, hvis man ikke er en "stor-reiser"?? Man får da en del goder bare ved å ha Diners Club kort? Man MÅ jo ikke kombinere Diners Club med Eurobonus Gold?

 

Bør jeg forresten registrere noe slikt på min far? Han tjener 800K+ i året.

Vil også JEG kunne benytte dette kortet, selv om det står i min far sitt navn?

9035907[/snapback]

Neida, du kan bare søke på et Diners Club Classic. Disse kan også kombineres med standard EuroBonus-kort. Da må du betale hele årsavgiften selv. For EuroBonus Sølv betaler SAS halve årsavgiften. For Gull betaler de hele.

 

Kravene for EB Silver er 20.000 poeng iløpet av et år. Gull er 40.000 poeng per år. Jeg reiser endel i jobben, og kom kjapt opp til Gull-kort. Når man må bestille biletter et par dager før avgang så er det ganske ofte at det kun er Business Class biletter igjen, og da tjener man fort de ekstra poengene.

 

 

Faren din kan også søke om å få et "Familie-kort". Det kan isåfall skrives ut i ditt navn. Da kan du bruke det ja! :)

9036272[/snapback]

 

Takk for svar Raptor! :thumbup:

 

Nå har det seg slik at jeg ikke reiser all verden, men jeg skal på 3-4 store turer ila dette og det kommende året. Da lønner det seg nok å ha Diners, regner jeg med.

 

Jeg er til vanlig student, og vil nok derfor ikke oppfylle kravene Diners Club stiller til sine forbrukere, som er en inntekt på 180K i året... Alikevel har jeg dette foregående året klart å tjene i overkant av 100K. Vil de ta stilling til at jeg var student? Skal jo ikke være student fom høsten av, da jeg skal benytte året til å reise og slappe av. :D Det er nettopp DERFOR jeg har et så stort behov for lounge-tilgang og reiseforsikring mm. Jeg studerer for øvrig også juss. Har jeg mulighet for noen gunstig ordning i forhold til Advokatforeningen, eller noe lignende?

 

Du skriver at jeg kan kombinere med Eurobonus vanlig/gull/sølv-kort. Er det forskjell på gebyrene for disse kortene? Hva er forskjellen på vanlig/sølv/gull? :hmm:

Jeg benytter per dags dato et Skandiabanken Visa-kort, men hvis jeg går til anskaffelse av Eurobonus-kort, så bør jeg altså benytte dette isteden?

Jeg trenger i hovedsak egentlig et helt ordinært brukskort, som jeg kan kombinere med mitt Diners-kort. Men forstår ikke helt dette med poengsystemet?

Jo mer man reiser, jo mer poeng sparer man opp? Og disse kan man i senere tid innkassere i form av flybilletter? :dontgetit::ermm:

 

Du skriver også at faren min kan søke om å få et "familie-kort". Tenker du da på at han kan muliggjøre funksjonen til f.eks Diners, Eurobonus, AmEX etc til å bli et kort hele familien kan benytte seg av?

Hvordan gjøres i så fall dette?

 

Beklager for så mange spørsmål, men jeg er relativt ukjent innenfor dette området.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Et familiekort er det samme som et "tilleggskort". Faren din får regningen for din bruk sammen med sitt bruk. Noen kortutstedere spesifiserer hvilket kort som har gjort transaksjonen bedre enn andre.

 

Merk også at Eurobonus i seg selv ikke er noe betalingsskort.

 

Robbie, joda, føler jo kallet... Dog ingen tid å avsette til det... Kommer på at jeg hadde en PM om noen kort å svare på også. Ups..

Lenke til kommentar
Et familiekort er det samme som et "tilleggskort". Faren din får regningen for din bruk sammen med sitt bruk. Noen kortutstedere spesifiserer hvilket kort som har gjort transaksjonen bedre enn andre.

 

Merk også at Eurobonus i seg selv ikke er noe betalingsskort.

 

Robbie, joda, føler jo kallet... Dog ingen tid å avsette til det... Kommer på at jeg hadde en PM om noen kort å svare på også. Ups..

9041403[/snapback]

 

Med familiekort fra Diners er man helt uavhengig av "moderkortet"... Egen regning som kommer til din egen adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...