Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!

Roberto

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutes ago, Simen1 said:

Så 400 kr/mnd? Minus årsavgift på kortene, for hvor høyt månedlig kortforbruk?

Og tidsbruken da?

Som skrevet over, ingen av kortene har noen årsavgift.

Trumf kredittkort er bare lagt til trumf pay, trenger å bruke null tankekraft på det. Coop kredittkort lagt til coop-pay, igjen null tankekraft. Morrow er bare standard kredittkort på telefonen, igjen null tidsbruk. 

Det tar deg noen minutter å bestille kredittkort, og noen minutter å sette det opp. Etter det er satt opp, er det helt ute av minnet, og kommer bare automatisk som efaktura. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan legge til at man kan bruke kredittkort når man vippser. Jeg bruker det ved f.eks. forhåndsbetaling på finn for ekstra trygghet.
Har ikke brukt debetkort på maange år. Vet ikke hvor det er engang.

Endret av oddeh
Skrevet (endret)
oddeh skrev (2 timer siden):

Kan legge til at man kan bruke kredittkort når man vippser. Jeg bruker det ved f.eks. forhåndsbetaling på finn for ekstra trygghet.
Har ikke brukt debetkort på maange år. Vet ikke hvor det er engang.

Lurt! Da bør man også være forsiktig med hvilke kredittkort man bruker. Jeg antar vippsing regnes som kontantuttak, og noen kredittkort tar gebyr for dette samt belaster renter fra dag 1. Bank Norwegian er et eksempel på et kort som er trygt å bruke da, med ingen uttaksgebyrer eller renter så lenge faktura blir betalt ved forfall.

Endret av Føniks
Skrevet
^fmj skrev (2 timer siden):

Det nytter vel ikke med kredittkort når man vippser til private?

Du har ikke beskyttelsen fra finansavtaleloven om man vippser til en privatperson. Kjøpet må være fra næringsdrivende. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg sluttet å bruke SpareBank1 sitt kredittkort da de kuttet ned på Cashback i 2024. De halvverte Cashbach fra 1% og maks 3000kr, til 0.5% og 1500kr.

Norwegian er interessant for meg (siden Norwegian har flere internasjonale flygninger fra Tromsø), men jeg synes opptjening på det kortet er dårligere enn det jeg får med kredittkort som gir meg EuroBonus.

Når du handler for 400,000kr i løpet av 1 år
Norwegian: 2000 CashPoints (Varekjøp gir 0,5%, 1 CashPoint = 1kr)
EuroBonus: 80000 EBP (gitt 20EBP per 100NOK)

Jeg tror du får mye mer reise for 80000 EBP enn 2000 CashPoints.

Endret av DJViking
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Jeg sluttet å bruke SpareBank1 sitt kredittkort da de kuttet ned på Cashback i 2024. De halvverte Cashbach fra 1% og maks 3000kr, til 0.5% og 1500kr.

Norwegian er interessant for meg (siden Norwegian har flere internasjonale flygninger fra Tromsø), men jeg synes opptjening på det kortet er dårligere enn det jeg får med kredittkort som gir meg EuroBonus.

Når du handler for 400,000kr i løpet av 1 år
Norwegian: 2000 CashPoints (Varekjøp gir 0,5%, 1 CashPoint = 1kr)
EuroBonus: 80000 EBP (gitt 20EBP per 100NOK)

Jeg tror du får mye mer reise for 80000 EBP enn 2000 CashPoints.

Sparebankens kredittkort er bare plunder, fordi de tar betalt for cashback-funksjonen. Du må bruke kortet så og så mye kun for å dekke opp månedsgebyret for cashback, og har deretter en halv prosent på et lite fillebeløp.

Jeg bruker litt tid, men ikke mye, på gjennomgang av faktura og forbruk, samt sjekke at jeg får bonus på bruk. Det er ikke noe poeng i å bruke f.eks. morrow når man ikke lenger tjener opp bonus. Morrow har to prosent på netthandel, så har streaming her, og passer på å alltid ha noe bonusopptjening tilgjengelig for netthandel, da de har to prosent her.

Jeg har to regler jeg ikke fraviker: Jeg betaler alltid til forfall, og jeg kjøper aldri mer eller andre produkter fordi jeg har kredittkort. Jeg har ikke finregnet på cashback, men er noen tusenlapper spart i løpet av et år som jeg ellers ikke ville hatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...