Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avensis 1,6 vs Passat 1,9d

Duqe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Prøvde en tdi passat med 100hk og synes at den er ok med 100hk, men hvor mye koster det å chippe bilen og kommer jeg til å merke mye forskjell at det er verdt det?

Noen som også vet om jeg får noen form for garanti på bilen hvis den blir kjøpt av privat?

Det er faktisk 6gir på 130hk versjonene!  :(

7354647[/snapback]

En chip koster fra rundt 6000-8000kr og forskjellen mellom 100 og 130hk er større en det du skulle tro spessielt siden momentet øker så mye om det gjør.

Selv om 0-100 tiden ikke betyr så mye så gjør 100hk utgaven sprinten på 12,4sek

mens 130hk utgaven greier det samme på 10,4 sek og det sier litt.

Skrevet

Og det er mellomaks som er imponerende med TDi. :) F.eks. 60-80 i fjerdegir opp en bratt bakke, intet stress. Prøver det samme med vår Outlander, 2.0l bensin på 136hk, omentrent samme vekt, og det tar tiiiiiiiiid. :)

Skrevet (endret)
Og det er mellomaks som er imponerende med TDi. :) F.eks. 60-80 i fjerdegir opp en bratt bakke, intet stress. Prøver det samme med vår Outlander, 2.0l bensin på 136hk, omentrent samme vekt, og det tar tiiiiiiiiid. :)

7355966[/snapback]

Tenker du da på passat tdi 100hk eller 130hk?

Endret av duqe77
Skrevet

Da tenker vi på 130HK. :) Prøvd samme øvelsen med nye Passat og 2-litersdieselen, enda bedre.

Men den beste dieselmotoren i mellomklassen er vel Toyotas 2.2-liters D4D på 155 og 177 hk. :) Fåes bl.a. i Avensis. Grom motor, men for dyrt for trådstarter, vil jeg tro.

Skrevet

Når det gjelder chipping vil jeg bare informere om a tdu egentlig skal melde fra om økt HK til både tollvesenet og forsikringselskapet ditt.

Hos tollvesenet får du en fin regning hvis kjøretøyet er under ti år.

Husk at hvis du ikke oppgir dette og du blir tatt så kan det få dyre konsekvenser. Det samme hvis du ikke opplyser forsikringen om det.

Synd, men dessverre er det slik.

Jeg tror diesel og bensin vil bli hipp som happ. Eneste er at diesel biler ikke er så tørste som bensinutgaven.

Husk at etter nyttår så vil dieselbiler mest sannsynlig få en høyere årsavgift enn bensinpriser, samt at det er varslet kraftigere økning på dieselavgiftene. Dessuten er det verdt å merke seg at dieselbiler blir mer og mer populært, slik at man ikke skal se bort i fra at det også bidrar litt til høyere dieselpriser.

Det som er intressant med dieselbiler er at de ikke trenger ombygging for å gå på biologisk drivstoff som er billigere.

Skrevet (endret)
Husk at etter nyttår så vil dieselbiler mest sannsynlig få en høyere årsavgift enn bensinpriser, samt at det er varslet kraftigere økning på dieselavgiftene.

7358673[/snapback]

Hvor har du det fra? Det varsles riktignok om at det kan bli differensiert årsavgift fra 2008, men det behøver ikke nødvendigvis å gå ut over moderne dieselbiler. Og det benektes at dieselavgiftene skal økes. Slik jeg tolker det bør mye dieselbiler med partikkelfilter komme gunstig ut av kommende regler, men gamle dieselbiler vil antakelig få noe høyere årsavgift.

http://odin.dep.no/fin/norsk/aktuelt/nyhet...301/dok-bn.html

Vi får prøve å holde oss til fakta, og ikke spre rykter hentet ut av tomme luften.

Endret av Mythos
Skrevet
Når det gjelder chipping vil jeg bare informere om a tdu egentlig skal melde fra om økt HK til både tollvesenet og forsikringselskapet ditt.

Hos tollvesenet får du en fin regning hvis kjøretøyet er under ti år.

Husk at hvis du ikke oppgir dette og du blir tatt så kan det få dyre konsekvenser. Det samme hvis du ikke opplyser forsikringen om det.

Synd, men dessverre er det slik.

7358673[/snapback]

Men hva er sannsynligheten at chipping blir oppdaget av tollvesenet eller forsikring?

Skrevet
Men hva er sannsynligheten at chipping blir oppdaget av tollvesenet eller forsikring?

7364237[/snapback]

Sikkert liten sjanse for å bli tatt, men det kan bli dyrt om du blir tatt. Og det kan slå negativt ut ved salg. Jeg ville i hvert fall ikke kjøpt en chippet bruktbil. Og om jeg hadde kjøpt en og senere oppdaget at den er eller har vert chippet kunne det kanskje blitt ubehagelig for selgeren.

Skrevet

Dersom du havner i en ulykke med en bil som er uregistrert chippet, kan det vel bli snakk om trøbbel... Så som med moped f. eks., selv om det der ikke går an å registrere det.

Skrevet (endret)

Da fikk jeg kjøpt meg en diesel 100hk passat, men den er 1st gang reg. i 15.10.2002 og selgeren hevder at det er en 2003 modell, noen som vet hvordan jeg finner ut av hvilken modell det er?

Og takk for all svar jeg har fått.

Endret av duqe77
Skrevet

Du ser det på chassis nummeret.

Man pleier å starte salget av neste års biler litt før nyåret. Så tror du har fått riktig årsmodell, selv om den er registrert året før. (Første gang).

Om de aktuelle chassisnummerene vet jeg dessverre ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...