Gå til innhold

Hvis de finnes en gud hvorfor skal vi tilbe ham?


Anbefalte innlegg

Personlig tror jeg ikke det finnes noen gud eller inteligense bak skapelsen, men la oss si at han finnes hvorfor er det slik at vi skal tilbe guden? Ser ikke helt poenget. Hvis noen med religiøs overbevisning kunne forklart meg det hadde jeg satt pris på det.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg heller forstår ikke det. Hvis f.eks. guden til kristendommen er "ekte"... hva så?

Tror du ikke uansett at han vil like alle som er snille uanhengig om de tror på han eller ei?

 

Og hvor går skillet om man kommer til himmelen eller ei? Går skillet mellom de kriminelle og de "snille" eller hvem som går i kirken?

Lenke til kommentar

Tingen er bare det at mesteparten av verdens befolkning ikk tror på en spesiel gud. Det vil si at mesteparten av verdens befolkning ikke kommer til å komme til himmelen i følge kristendommen. Viss gud velger ut hvem som skal komme til himmelen ved at folk må tilbe ham synes jeg ikke han er noe særlig å tro på uansett. Så det fundamentale spørsmålet blir vell om gud trenger oss på noen måte og i så tilfellet er det vell gjerne ikke så bra å stole blindt på en gud.

Lenke til kommentar
Tingen er bare det at mesteparten av verdens befolkning ikk tror på en spesiel gud. Det vil si at mesteparten av verdens befolkning ikke kommer til å komme til himmelen i følge kristendommen. Viss gud velger ut hvem som skal komme til himmelen ved at folk må tilbe ham synes jeg ikke han er noe særlig å tro på uansett. Så det fundamentale spørsmålet blir vell om gud trenger oss på noen måte og i så tilfellet er det vell gjerne ikke så bra å stole blindt på en gud.

7320611[/snapback]

 

 

I såmåte vil det da bety at det ikke betyr noe hva du gjør, så lenge du er kristen.

Lenke til kommentar
Det heter seg vel det at dersom du tror på en gud og tilber denne vil han så sørge for at du får et bra liv og et like godt etterliv. Selvfølgelig totalt avhengig av hvilken trosretning du tilhører.

7320575[/snapback]

 

vis det er det du mener er det total idioti...

er mange som er kristne og ber og alt det drite der og alt de får igjen er Ingen ting bare bullshit at du får et bedre liv vis du ber...

 

kjender mange som har vært kristne og bed og gått på søndagskole og alt det dere og alt som har skjed er at de har hatt et Dritt liv mesteparten av ungdommen blitt ødelagt og mere...

 

så tror ikke det hjelper alt jeg kan si om det er at det er en placebo effekt som virker på noen....

Lenke til kommentar
Det er vel som å være takknemlig til foreldrene sine for at de gav deg liv.

7322164[/snapback]

 

Ja, jeg er takknemlig for at jeg kom til jorden via min mor. Men jeg tilber da ikke henne av den grunn!

 

Hvorfor skal jeg være takknemlig til en gud (hvis det finnes en)? Jeg er da ikke særlig takknemlig for at tipp-tipp-oldemoren min eksisterte, selvom hvis hun ikke hadde eksistert så ville heller ikke jeg gjort det. Så Gud stiller da i samme rekke.

 

For det andre, jeg er takknemlig og glad i moren. Det er flere grunner til det, som skiller henne fra Gud. Mor kan jeg se, Gud kan jeg ikke (med mindre man sier at han er i alt), Gud har ikke vist meg spessiell omsorg eller hjertevarme, dette i motsetning til min mor.

 

Hvis jeg spiser en smultring, da blir hullet i midten igjen. Det er omtrent det Gud har gitt til meg i de siste 20 årene. Og tro meg, selvom det er noen molekyler, er det ikke mye å skryte av. Skal Gud vinne min hengivenhet til han må han snart få fingern ut.

 

Dette var jo bare ett av argumentene for hvorfor man skal tro og tilbe en gud.

Men det mest overbevisende argumentet er jo frelselæren. Det er jo et eget kapittel for seg selv... :)

Lenke til kommentar

kjender mange som har vært kristne og bed og gått på søndagskole og alt det dere og alt som har skjed er at de har hatt et Dritt liv mesteparten av ungdommen blitt ødelagt og mere...

 

så tror ikke det hjelper alt jeg kan si om det er at det er en placebo effekt som virker på noen....

7322270[/snapback]

At man går på søndagskole og ber betyr jo ikke at man skal få en luksusliv, mange som har et "luksusliv" mener at det er pga Gud og andre mener det ikke har no med Gud å gjøre.

Og det der med at ungdommen blir ødelagt. Jeg vil si at det er det motsatte som skjer, jeg har lagt merke til at religion har fått ungdommer til å unngå kriminalitet og sånne ting.

Det som skjer er at når en har troen på gud og at du kommer til himmelen, vil den personen gjøre alt for å komme dit, og ikke skuffe gud. Og det er sikkert mange ungdommer som har hatt sjansen til å gjøre dumme ting, men har tatt den rette avgjørelsen pga religion.

Lenke til kommentar

kjender mange som har vært kristne og bed og gått på søndagskole og alt det dere og alt som har skjed er at de har hatt et Dritt liv mesteparten av ungdommen blitt ødelagt og mere...

 

så tror ikke det hjelper alt jeg kan si om det er at det er en placebo effekt som virker på noen....

7322270[/snapback]

At man går på søndagskole og ber betyr jo ikke at man skal få en luksusliv, mange som har et "luksusliv" mener at det er pga Gud og andre mener det ikke har no med Gud å gjøre.

Og det der med at ungdommen blir ødelagt. Jeg vil si at det er det motsatte som skjer, jeg har lagt merke til at religion har fått ungdommer til å unngå kriminalitet og sånne ting.

Det som skjer er at når en har troen på gud og at du kommer til himmelen, vil den personen gjøre alt for å komme dit, og ikke skuffe gud. Og det er sikkert mange ungdommer som har hatt sjansen til å gjøre dumme ting, men har tatt den rette avgjørelsen pga religion.

7323459[/snapback]

 

har hatt mange muligheter til og gjøre mye dritt jeg også men har ikke gjort det og jeg er ikke Kristen...

 

men mange Kristne er noen Snobber synes jeg har en god del kristne venner og de oppfører seg litt idioter noen ganger går rundt og tror de er all that får si det sånn.. og falske er mange av de også... er mange av de jeg kjender som snakker fint til meg og sånt når jeg er der men hører at de snakker mye bak min rygg noe jeg ser på som feigt og idiotiskt ...

 

greit jeg er ikke kristen men oppfører meg mye bedre en mange som er kristne og du sier

 

mange ungdommer som har hatt sjansen til å gjøre dumme ting, men har tatt den rette avgjørelsen pga religion

 

det er også mange ungdommer som har tatt idiotiske valg pga religion...

 

selv om du er kristen / budist / eller what ever så er du ikke noe bedre en en Satanist / eller noe sånt driter i hva du tror på så lenge du oppfører deg mot andre...

 

Btw mange kristne jeg kjender banner og snakker dritt om andre.. baksnakker venner ... bryr seg ikke om andre en seg selv. og fremdelse tror de at de er best ...

vis det er sånn folk i himmelen vil jeg ikke der

Lenke til kommentar
Det heter seg vel det at dersom du tror på en gud og tilber denne vil han så sørge for at du får et bra liv og et like godt etterliv. Selvfølgelig totalt avhengig av hvilken trosretning du tilhører.

7320575[/snapback]

 

vis det er det du mener er det total idioti...

er mange som er kristne og ber og alt det drite der og alt de får igjen er Ingen ting bare bullshit at du får et bedre liv vis du ber...

 

kjender mange som har vært kristne og bed og gått på søndagskole og alt det dere og alt som har skjed er at de har hatt et Dritt liv mesteparten av ungdommen blitt ødelagt og mere...

 

så tror ikke det hjelper alt jeg kan si om det er at det er en placebo effekt som virker på noen....

7322270[/snapback]

Neida, sier ikke at det ER sånn... Jeg er ikke religiøs, så hva vet vel jeg? Men trådstarter spurte etter om det finnes en gud, hvorfor skal han tilbes. Det var det jeg svarte på. Troende ber vel om å få det godt? Det er ikke dernest sagt at det skjer. :)

Lenke til kommentar
Det er vel som å være takknemlig til foreldrene sine for at de gav deg liv.

7322164[/snapback]

 

Ja, jeg er takknemlig for at jeg kom til jorden via min mor. Men jeg tilber da ikke henne av den grunn!

7322874[/snapback]

Ikke jeg heller, men det er det jo noen som gjør.

 

Dessuten: De som tilber gud tilber han fordi de mener han har bedt dem om det. I både bibelen, torean og koranen og andre hellige bøker står det ganske svart på hvitt at man til stadighet skal tilbe gud.

Lenke til kommentar
greit jeg er ikke kristen men oppfører meg mye bedre en mange som er kristne og du sier

 

mange  ungdommer som har hatt sjansen til å gjøre dumme ting, men har tatt den rette avgjørelsen pga religion

 

det er også mange ungdommer som har tatt idiotiske valg pga religion...

 

7323979[/snapback]

Poenget mitt var ikke at de som er religiøse er best. Poenget mitt var at religion ikke ødelegger ungdommen som du mente, men at det bidrar til noe positivt.

 

Ontopic: tilbe gud hvis du føler for det. Det er sikkert ingen som tvinges til det ( i hvert fall ikke flertallet).

Endret av UnitedsOmar
Lenke til kommentar
greit jeg er ikke kristen men oppfører meg mye bedre en mange som er kristne og du sier

 

mange  ungdommer som har hatt sjansen til å gjøre dumme ting, men har tatt den rette avgjørelsen pga religion

 

det er også mange ungdommer som har tatt idiotiske valg pga religion...

 

7323979[/snapback]

Poenget mitt var ikke at de som er religiøse er best. Poenget mitt var at religion ikke ødelegger ungdommen som du mente, men at det bidrar til noe positivt.

 

Ontopic: tilbe gud hvis du føler for det. Det er sikkert ingen som tvinges til det ( i hvert fall ikke flertallet).

7326726[/snapback]

 

Synes det er litt feil... Eneste grunnen til at folk stort sett har en religion er at de blir tvunget til det. Det er nesten ingen som velger sin religion. Det fleste har den religionen som foreldrene har. Synes faktisk nesten at det er på grensen til barnemisshandling slik mange blir oppdrad.

Lenke til kommentar
De som tilber gud tilber han fordi de mener han har bedt dem om det. I både bibelen, torean og koranen og andre hellige bøker står det ganske svart på hvitt at man til stadighet skal tilbe gud.

7325203[/snapback]

 

"Dear God. We paid for all this stuff ourselves, so thanks for nothing." - Bart Simpson ber middagsbønn

 

Synes det er litt feil... Eneste grunnen til at folk stort sett har en religion er at de blir tvunget til det. Det er nesten ingen som velger sin religion. Det fleste har den religionen som foreldrene har. Synes faktisk nesten at det er på grensen til barnemisshandling slik mange blir oppdrad.

7326962[/snapback]

 

Totalt, uforbeholdent enig... Skulle egentlig si akkurat det samme -- men du sa det først. Jeg kan jo legge til:

 

Religion er et GEOGRAFISK fenomen: Sjansen for at religøst anlagte blir kristne er høy i vesten, sjansen for at de skal bli muslimer er høy i midtøsten, nord-Afrika og Asia -- mens sjansen for at de har buskmann-religion er høy når de blir oppdradt av buskmenn.

 

Edit: Det er faktisk ikke "høy sjanse"; det er et absolutt med mindre man velger en annen religion eller ateisme innenfor det eneste religiøse samfunnet man kjenner til.

 

Det er vel kanskje *det* som får barn til å bli religiøse i utgangspunktet; det at de tror at religion er en viktig del av samfunnet og livet.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...