Gå til innhold

Hvis de finnes en gud hvorfor skal vi tilbe ham?


Anbefalte innlegg

Det er nesten ingen som velger sin religion.

Det er vel en påstand du bør underbygge med dokumentasjon. Det finnes mange voksne religiøse, både de som er oppdradd slik, og de som ikke er. Når man er voksen og selvstendig står man uansett for egne valg, og har dermed valgt å bli i oppvekstreligionen om man fortsetter med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nesten ingen som velger sin religion.

Det er vel en påstand du bør underbygge med dokumentasjon. Det finnes mange voksne religiøse, både de som er oppdradd slik, og de som ikke er. Når man er voksen og selvstendig står man uansett for egne valg, og har dermed valgt å bli i oppvekstreligionen om man fortsetter med det.

7329546[/snapback]

 

Problemet er jo bare at når folk blir voksne er de allerede hjernevasket som barn. Det finnes selfølgelig et mindretall som konverterer eller blir religiøse som voksene, men det store flertallet blir oppdrad til å bli det.

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg ikke det finnes noen gud eller inteligense bak skapelsen, men la oss si at han finnes hvorfor er det slik at vi skal tilbe guden? Ser ikke helt poenget. Hvis noen med religiøs overbevisning kunne forklart meg det hadde jeg satt pris på det.

7320495[/snapback]

 

Fordi hvis du tror og tilber Gud, kommer du til paradiset etter du doer og lever et flott og evig liv der.

 

Tror du derimot ikke paa han, tilber han ikke, og lever ditt eget liv som et godt menneske kommer du til aa brenne evig i en sjo av ill i helvete.

:devil:

 

Skremselspropaganda paa sitt beste, eller hva? :)

Lenke til kommentar
Det er nesten ingen som velger sin religion.

Det er vel en påstand du bør underbygge med dokumentasjon. Det finnes mange voksne religiøse, både de som er oppdradd slik, og de som ikke er. Når man er voksen og selvstendig står man uansett for egne valg, og har dermed valgt å bli i oppvekstreligionen om man fortsetter med det.

7329546[/snapback]

 

Problemet er jo bare at når folk blir voksne er de allerede hjernevasket som barn. Det finnes selfølgelig et mindretall som konverterer eller blir religiøse som voksene, men det store flertallet blir oppdrad til å bli det.

7329590[/snapback]

At det store flertall religiøse er oppvokst med religion kan vi være enig om.

At de dermed er hjernevasket, og ikke er i stand til å ta et fritt valg i voksen alder, blir du nødt å dokumentere.

Har du tatt i betraktning det store antallet som forlater barnetroen i voksen alder? Da kan man umulig være fullstendig hjernevasket.

Lenke til kommentar

Riktig De som forlater barnetroen i voksen alder er jo ikke det. Men det er stort sett i sekulere land som Norge. Ta Iran som eksempel, tviler på at det er mange som forlater barnetroen der. Nå er det kanskje ikke så ideelt å forlate barnetroen i Iran, men det finens nok av andre land. I usa for eksempel er det mange som ikke godtar evolusjons teorien i det hele tatt. Og dette er folk i voksen alder som mener fult ut at verden ikke er mer en 6-10000 år gammel og alt er skapt av gud. Selv om det er bevist gang på gang at vi har utviklet oss fra enkle organismer. Nå er det vanskelig å dokumenter noe som helst siden det finnes lite statistik på området. I norge for eksempel er det vell opp mot 90% som er medlemmer i statskirken. Men tror kanskje det finnes like mange ateister i Norge som kristne.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at 90% nordmenn er medlem av statskirken er at man er automatisk medlem med mindre man melder seg aktivt ut. Sleipt som f*** forøvrig, da de får tilskudd pr. medlem.

Send ut et brev til alle statsborgere, hvor de aktivt må besvare for å bli stående som medlemmer. Da hadde det vært interessant å se hvor mange % som sto igjen..

Lenke til kommentar
Eneste grunnen til at 90% nordmenn er medlem av statskirken er at man er automatisk medlem med mindre man melder seg aktivt ut. Sleipt som f*** forøvrig, da de får tilskudd pr. medlem.

Send ut et brev til alle statsborgere, hvor de aktivt må besvare for å bli stående som medlemmer. Da hadde det vært interessant å se hvor mange % som sto igjen..

7329801[/snapback]

Så vidt jeg husker, var det en undersøkelse i Dagbladet (?) om statskirkemedlemmene kunne tenke seg å fortsette å være medlem om det ble innført årsavgift. Var i hvert fall færre enn halvparten av medlemmene som svarte ja.

Lenke til kommentar
Eneste grunnen til at 90% nordmenn er medlem av statskirken er at man er automatisk medlem med mindre man melder seg aktivt ut. Sleipt som f*** forøvrig, da de får tilskudd pr. medlem.

Send ut et brev til alle statsborgere, hvor de aktivt må besvare for å bli stående som medlemmer. Da hadde det vært interessant å se hvor mange % som sto igjen..

7329801[/snapback]

Så vidt jeg husker, var det en undersøkelse i Dagbladet (?) om statskirkemedlemmene kunne tenke seg å fortsette å være medlem om det ble innført årsavgift. Var i hvert fall færre enn halvparten av medlemmene som svarte ja.

7329852[/snapback]

Nettopp. Og vi betaler forsåvidt avgift, gjennom staten, så lenge vi står som medlemmer.

Lenke til kommentar

Det er vel en påstand du bør underbygge med dokumentasjon

 

Var ikke min påstand, men... noen gang sett på et kart over verdens utbredelse av religioner? Hvis det ikke var sant ville man forvente å finne en langt jevnere spredning av religionene med enkelte statistike variasjoner.

 

Istedet ser det ser det slik ut:

http://www.mapsofworld.com/images/world-religion-map.gif

Lenke til kommentar
Det er vel en påstand du bør underbygge med dokumentasjon

 

Var ikke min påstand, men... noen gang sett på et kart over verdens utbredelse av religioner? Hvis det ikke var sant ville man forvente å finne en langt jevnere spredning av religionene med enkelte statistike variasjoner.

 

Istedet ser det ser det slik ut:

http://www.mapsofworld.com/images/world-religion-map.gif

7333749[/snapback]

Kartet er jo åpenbart feil, da 1: få kinesere er religiøse. 2: mange av de som er det, er kristne.

Lenke til kommentar

Det var mer nyansert ja, men den store andelen ateister er fortsatt ikke nevnt.. Kartene viser utbredelse av religion, ikke livssyn..

 

Klar over det, men poenget var den geografiske sammenheng med religion og i hvilken sammenheng folk påvirkes av de rundt seg.

 

Angående det andre kartet, over tro, er jeg litt sjokkert over at norge er så farget som det er. Mindre enn 1% går i kirken, mindre enn 1% tror på djevelen, mindre enn 10% tror Jesus var sendebud fra gud osv.

 

Jeg tror heller at nordmenn generellt er mer spirituelle enn vi er religiøse. Det samme er sant for mange andre såkalt kristne land. For eksempel er portugal knallblått. Men portugisere og mange andre katolikker finnes ikke fundamentalistiske. Derfor synes jeg dette kartet er ennå mer missvisende enn det forrige. Det viser heller ingen sammenheng mellom religion og geografi da graden av tro ofte avhenger av helt andre ting.

Lenke til kommentar
Det var mer nyansert ja, men den store andelen ateister er fortsatt ikke nevnt.. Kartene viser utbredelse av religion, ikke livssyn..

 

Klar over det, men poenget var den geografiske sammenheng med religion og i hvilken sammenheng folk påvirkes av de rundt seg.

 

Angående det andre kartet, over tro, er jeg litt sjokkert over at norge er så farget som det er. Mindre enn 1% går i kirken, mindre enn 1% tror på djevelen, mindre enn 10% tror Jesus var sendebud fra gud osv.

 

Jeg tror heller at nordmenn generellt er mer spirituelle enn vi er religiøse. Det samme er sant for mange andre såkalt kristne land. For eksempel er portugal knallblått. Men portugisere og mange andre katolikker finnes ikke fundamentalistiske. Derfor synes jeg dette kartet er ennå mer missvisende enn det forrige. Det viser heller ingen sammenheng mellom religion og geografi da graden av tro ofte avhenger av helt andre ting.

7334336[/snapback]

 

 

Her står det litt mer om det andre kartet. Les om europa.

Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...