Gå til innhold

Vil reklame i skolebøker dekke alle kostnadene ?


Anbefalte innlegg

Det ble da så mye tull her nå, når jeg sier reklame mener jeg at kanskje hver 10. eller 15. side er reklame(HELE SIDEN), jeg mener ikke at reklamen skal integreres inni oppgavene eller læreteksten.

 

Jeg sier ikke at kommersielle krefter skal få bestemme over innholdet i skoleboka, de får bare lov til å bestemme reklamesidene.

 

Og hva så om boken serstygg og gyselig ut? Hvem faen bryr seg når det er mange tusen å spare.

 

Vi må også huske på at dette er snakk om mennesker fra 16 år og oppover, og da vil reklame heller ikke ødelegge eller forstyrre noe som helst.

 

Ånei, jeg sutrer ikke.

7290683[/snapback]

 

folk i alderen 13-16 er noen av de som er lett og påvirke med reklame... Hvorfor tror du mange sliter meg spisefårstyrelser i den alderen? fordi reklame fremstiller det som perfekt og det ultimate og være så tynn at du knekker bare noen ser på deg.

 

Media er alt får fokusert på spis det kjøpt det gå der gå i det tøyet ellers er du ingen ting.

 

og sånn har det alltid vært..

 

Grunnen til at minst 90% røykere begynnte på 1900tallet var fordi de hadde Store Reklame poster med "kjekke" "perfekte" "sterke" manfolk og "deilige" "sexye" "perfekte" Kvinner som røykte og var veldig sunne.. selv nå tror folk at vis du Røyker ser du bedre ut du er mere sosial og perfekt noe jeg ser på som idioti at noen kan tro...

 

er mye mere jeg kan ramse om men Reklame på barne / ungdom / vgs bøkene NEI TAKK faen da betaler jeg heller får de eller tar opp lån og jobber det vekk igjen istede får og ha sånne dritt bøker som Ødelegger.. vi har nok reklame i norge alerede i Aviser i donald i alt av blader som finnes som vi kjøper.

 

Tilogmed på Fuckins KINO der jeg går egentlig får og se en koselig film og ikke se en reklame... skulle vært forbudt med Reklame på kino de tjener vel nok av folk som kommer der...

 

og på tv er det reklame 50% av tiden den er på.. tilogmed pause fra filmen du ser får og vise reklame..

 

så nei takk til reklame fylte Bøker, er allerede får mye overalt

Endret av DaXoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til info: det er ikke en tekstbok, men en bok hvor man kan skrive opp lekser/fravær osv osv

Hvor mange beholdt denne boken?

Det første jeg gjorde var å rive ut alle rabatt-kupongene, se på litt reklame, for så å kaste den!

 

Hvorfor skulle det gå noe annerledes med skolebøker?

(Vet det er mindre reklame i eventuelle reklame-bøker, men dere skjønner kanskje poenget mitt?)

Lenke til kommentar
Problemstillingen med at annonsører skal kunne påvirke innholkdet er nå noe aviser har greid å leve med i årevis.

Forskjell på en avis som man leser pga nyheter og kanskje underholdning, og bøker som elever fra 13-14 års alderen og oppover faktisk skal lære en god del ut av!

7291229[/snapback]

Det er snakk om videregående, altså 16 år og oppover.

Lenke til kommentar
Det er snakk om videregående, altså 16 år og oppover.

Alikevel :roll:

Når først VGS har fått det slik at bøker blir gratis for elevene, tror du ikke Ungdomskoler vil ha gratis bøker for skolene, og til slutt barneskolene?

 

Og hvis dette ikke skjer synes jeg det er mer enn ille nok med VGS bøkene!

 

 

EDIT: Skriveleif og QuoteMishap!

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Hvis man er redd for negativ påvirkning fra usunne produkter

-> tillat kun reklame for sunne produkter.

 

Hvis man er redd for kjøpepress

-> ha kun reklame for produkter det er ønskelig at folk kjøper mye av.

(eks: sunne produkter, "rettferdige" produkter, ..)

 

Hvis man bare misliker reklame sånn generelt

-> ha bøker både med og uten reklame, så kan folk velge selv.

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du du ?

Skal du begynne med drittslenging om alder nå?

Er 17 og går andre året mitt på VGS, så sleng dritt!

Skolebøker er da gratis i grunnskolen.

Ikke for de som kjøper dem inn vettu smarten, legg merke til at jeg skrev at elevene fikk gratis i VGS og skolene får gratis på ungdom -og barneskole ;)

Lenke til kommentar
Problemstillingen med at annonsører skal kunne påvirke innholkdet er nå noe aviser har greid å leve med i årevis.

Forskjell på en avis som man leser pga nyheter og kanskje underholdning, og bøker som elever fra 13-14 års alderen og oppover faktisk skal lære en god del ut av!

7291229[/snapback]

Nå er elevene på VGS minimum 15,8 år når de begynner, og ikke lettpåvirkelige 13-åringer. Både aviser og lærebøker har folkeopplysning som sin "oppgave", og selv om det er forskjell på dem, er problemstillingen annonseinntekter vs. objektivitet den samme. Boikotter du aviser med reklame?

Lenke til kommentar
Til info: det er ikke en tekstbok, men en bok hvor man kan skrive opp lekser/fravær osv osv

Hvor mange beholdt denne boken?

Det første jeg gjorde var å rive ut alle rabatt-kupongene, se på litt reklame, for så å kaste den!

 

Hvorfor skulle det gå noe annerledes med skolebøker?

(Vet det er mindre reklame i eventuelle reklame-bøker, men dere skjønner kanskje poenget mitt?)

7290892[/snapback]

 

"Alle" har de.. inkludert undertegnede. De er herlige til å skrive opp datoer for prøver/lekser/fester med mer, uten å gå rundt med en annen større type.

 

Det jeg mener med "alle" er omtrent la oss si 15/20 i klassen har de fortsatt, og 13/15 bruker de aktivt...

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du du ?

Skal du begynne med drittslenging om alder nå?

Er 17 og går andre året mitt på VGS, så sleng dritt!

Skolebøker er da gratis i grunnskolen.

Ikke for de som kjøper dem inn vettu smarten, legg merke til at jeg skrev at elevene fikk gratis i VGS og skolene får gratis på ungdom -og barneskole ;)

7291569[/snapback]

Jeg kastet ikke dritt på deg, jeg antok at du var mer enn ferdig med skolen siden du mente bøkene i grunnskolen kostet penger.

 

Men hvis ikke elevene betaler for grunnskolebøkerne, hvem gjør det ?

Lenke til kommentar

Hvorfor skjerme ungdom fra virkeligheten? De opplevere reklame så fort de går på bussen på vei til og fra skolen, de opplever reklame mens de ser på TV, de opplever reklame når de åpner postkassen, de opplever reklame når de sitter på internett. Alle opplever reklame når de bruker dette forumet...

 

Poenget mitt er; reklame er det overalt. Så lenge det ikke går utover kvaliteten på skolebøkene ser jeg ingen grunn til at noen skulle sponse skolebøker mot at det står "KJØP FRUKTEN DIN HOS REMA 1000" et par plasser inn i boka.

Lenke til kommentar

Hadde realiteten vært at skolebøkene kun hadde inneholdt hvor man skal kjøpe sunne ting, så hadde det vært én ting.

En skolebok med "reklame", hadde vært noe møl fullt av sms-tjenester, sminketing der de illustrerer hvordan man "skal se ut", etc., reklame rettet mot barn- og ungdom. Skole er et sted man fritt skal kunne konsentrere seg.. i det minste ha muligheten til det.

Lenke til kommentar
Hadde realiteten vært at skolebøkene kun hadde inneholdt hvor man skal kjøpe sunne ting, så hadde det vært én ting.

En skolebok med "reklame", hadde vært noe møl fullt av sms-tjenester, sminketing der de illustrerer hvordan man "skal se ut", etc., reklame rettet mot barn- og ungdom. Skole er et sted man fritt skal kunne konsentrere seg.. i det minste ha muligheten til det.

7294032[/snapback]

De fleste skjønner sikkert at man kan sette grenser for hva slags reklame som eventuelt skulle vært i bøkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...