Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det ulovlig å bruke finlandshette offentlig?


Dotten

Anbefalte innlegg

hehe, joda, men de dekker seg ikke til på den måten, det er en relgion som styrer det...

 

også er det ikke akkurat finnlandshette, det er mye bedre, tenk på de våpnene man får plass til under det teppet...

 

også en ting, hva tror du skremmer mest, en med bruka i banken, eller en med finnlandshette i banken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe, joda, men de dekker seg ikke til på den måten, det er en relgion som styrer det...

 

også er det ikke akkurat finnlandshette, det er mye bedre, tenk på de våpnene man får plass til under det teppet...

 

også en ting, hva tror du skremmer mest, en med bruka i banken, eller en med finnlandshette i banken?

7302003[/snapback]

Det er ingen som tvinger de til å a på seg slør og det som er...

Derfor maskerer de seg, de har rett og slett lyst til å gå med det.

Men hva hvis jeg vil gå tildekket? med finalndshette?

Lenke til kommentar

finnlandshetten er forbundet med kriminalitet/ran og lignende, det er ikke en burka...

 

du kan derfor bli tatt for å forstyrre den offentlige freden eller noe slikt, vet at det er ulovlig å gjøre slike "stunts" som gjør at offentligheten blir forstyrret...

 

akkurat som om det er ulovlig å rope "dette er tran" i en bank, så er det ikke ordene som er ulovlige, det er handlingen og hva det misstolkes som, som gjør at det er ulovlig.

Det samme gjelder finnlandshetten, det er hva den representerer som gjør det, ikke at du er dekket til...

Lenke til kommentar

anyway, det er ikke lov å maskere seg, men det er lov å kle seg etter forholdene, er det -50 grader og snøstorm har man jo lov til å dekke seg til, men ikke maskere seg, er stor forskjell på det...

 

7297309[/snapback]

 

Bygger du dette på noen eksisterende norsk lov (og om så hvilken), eller er dette noe du tror?

Lenke til kommentar
trur nok det ikke er så vanlig at du går rundt offentlig med finlandshette, men i skibakken går det nok bra ;)

7304922[/snapback]

 

meg og en kompis gikk i full Dekning noen ganger i moss.. han er utlending og gikk med finlandshette siden han fryser mye fortere en meg ^^ og jeg gikk med en ting som beskyter munnen + nesa + hete så du så egentlig bare øynene og sånn gikk vi i moss og ble stoppet av politiet noe jeg så på som velig idiotisk spurte om hvor vi skal og masse annet. uheldigvis er min kompis gankse "smart" og begynner og tulle og "yppe" med politiet ^^ så ble neste tauet inn til stasjonen ^^

 

men merker at folk reagere på det spesielt når vi gikk inn på en bensin stasjon i full "utrustning" ^^

Lenke til kommentar
hehe, joda, men de dekker seg ikke til på den måten, det er en relgion som styrer det...

 

også er det ikke akkurat finnlandshette, det er mye bedre, tenk på de våpnene man får plass til under det teppet...

 

også en ting, hva tror du skremmer mest, en med bruka i banken, eller en med finnlandshette i banken?

7302003[/snapback]

 

Hva om jeg vil lage en religion der ingen personer i den religionen får lov til å vise ansiktet og må gå med finlandshette? Finnes mange idiotiske religioner... Hvofor skal vi bry oss om hva andre synes om plaggene vi tar på oss? Arr fikk lyst til å prøve, men vil ikke ha noen bot :p

Lenke til kommentar

Det skal etter hva jeg har hørt finnes en "sovende lov" om at man ikke har lov til å skjule ansiktet sitt på offentlig sted. I teorien tilsier det altså at det egentlig ikke er lov for barn å gå med masker og andre dekkende plagg på seg på for eksempel Halloween.. ;)

 

Men jeg har ingen skriftlige beviser på dette dog, men det er visst en gammel lov som finnes om man leter lenge nok.

Lenke til kommentar

Det er nok lov å gå inn i butikkene med dekket ansikt, siden det er mange varianter av dette i dagliglivet. Det jeg lurer på om de som eier butikken kan hive deg ut pga fordommer som å ha finlandshette på seg i en butikk, da vil man tro at du vil rane butikken... Dette vil jo da være diskriminering og da må jo butikken også hive ut alle andre med burka osv? :o

 

Ingen som kan vise fram noen lover angående dette og i butikker, jeg tror personlig det skal være fullt mulig.

Lenke til kommentar

Det går vel mye på at det er innarbeidet i ehm, mennesket i seg selv at former for maskering som strømper, finlandshetter, bandana blir sett på antrekk for personer som ønsker å utføre kriminelle handlinger. De fleste har vel gjerne på et eller annet tidspunkt sett et ran, stort sett på film, men kanskje også i virkeligheten der personer har vært tildekket med finlandshette. Du blir nok sett rart på om du går rundt med en hete på "åpen gate", men har ingen tro på at noen stopper deg. Går du derimot inn i en butikk, bank, kiosk ol. blir det fort annerledes - Det vil da bli tolket som kamuflering av din egentlige identitet, noe som fort vil assosieres med at du skal utføre en kriminell handling.

 

Edit: Forøvrig fant jeg dette på wikipedia.

 

Finlandshette

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

 

En finlandshette, eller balaklava er et hodeplagg som dekker hele hodet unntatt ansiktet eller i mange tilfeller bare øynene. Navnet «balaklava» kommer fra byen ved samme navn som ligger på Krim-halvøya, etter at engelske kvinner strikket slike hetter under Krimkrigen for å gjøre det lettere for soldatene å holde ut kulden.

 

Det tradisjonelle materialet er ull, men moderne hetter lages også i andre materialer. De kan normalt enkelt rulles opp slik at de kan brukes som lue dersom det ikke er nødvendig å dekke hele hodet.

 

I Norge har plagget gjerne blitt kalt finlandshette. Opprinnelsen til dette er usikker, men det er mulig at den ble innført i Norge via Finland. Ordet balaklava blir nå brukt stadig mer i Norge, spesielt etter at den finske ambassaden oppfordret avisene til å slutte å kalle dem finlandshetter. Dette skyldes at hettene gjerne forbindes med forbrytere og politiske aktivister som ønsker å skjule sin identitet; finnene føler at dette er en belastning.

 

Hettene er også tatt i bruk av mange spesialstyrker, både militære og politistyrker. De er da gjerne laget i spesielle flammehemmende materialer, slik at de både skjuler bærerens identitet og gir en viss beskyttelse mot flammer.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Så et program som het noe sånt som "Verdens villeste videoer" på TV for noen dager siden. Da var det en fyr som brukte en Spiderman-maske mens han gikk rett inn i en tegneseriebutikk. Eierne smilte til han og sa noe sånt som "hey there spiderman!".

 

2 minutter etterpå knuste han et vindu der noen av de første spidermanbladene lå, tok bladene, og sprang avsted.

 

Etterpå sa eieren at fra nå av er det ikke lov med maske i butikken lengre.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Så et program som het noe sånt som "Verdens villeste videoer" på TV for noen dager siden. Da var det en fyr som brukte en Spiderman-maske mens han gikk rett inn i en tegneseriebutikk. Eierne smilte til han og sa noe sånt som "hey there spiderman!".

 

2 minutter etterpå knuste han et vindu der noen av de første spidermanbladene lå, tok bladene, og sprang avsted.

 

Etterpå sa eieren at fra nå av er det ikke lov med maske i butikken lengre.

 

Hehe! Helt sykt... Skulle trodd at de oppbevarte de første bladene mer sikkert, siden de jobbe i en tegneserie sjappe

Endret av Killingspree_303
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...