Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er xenon kit?


webby1

Anbefalte innlegg

Har fådt et webdesign oppdrag av noen som skal starte opp et firma som har "xenon kit" som tema. Er litt usikker på helt hva dette er for noe, men vet såpass at det er om lys på bil. Kan noen forklare meg litt mer hva dette er for noe? Hadde også satt pris på noe tips om hvordan sida skal se ut..osv..

 

Takk på forhånd..:)

Endret av webby1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xenonlys til bil er de blåhvite lysene du antagelig har sett på litt dyrere biler (på de dyreste er det vel std, men ekstrautstyr på alt av BMW, Audi, MB osv), i motsetning til halogenlys som er mer gulaktig og fremdeles vanligst i bruk i dag. Antagelig selger sett for at bileiere som kun har halogenlykter, skal kunne bytte dem ut med Xenonlys, enten for det de vil være rånete og late som de har kul bil, eller for det at dette blåhvite lyset har en bedre gjennomtrengning i regn og tåke.

 

PS: Må ikke forveksles med Biltema Mega Blue pærer :D Prisen på Xenon kit er nok en litt annen...

Lenke til kommentar
Såkalt Xenon kit for montering i vanlige halogen frontlys er ikke tillatt. Xenon krever en helt annen utforming av lykten. Brukt i standard halogen-lyskastere vil de blende alle du møter og sakpe farlige trafikksituasjoner.

7248266[/snapback]

 

Hvorfor blir det godkjent i EU-kontroll da?

Lenke til kommentar

HVA ER XENON?

Xenon - uttales "Senon" - (Xe) er en gass som finnes i mikroskopisk små mengder i atmosfæren. En ikke-metallisk, luktfri og fargeløs edelgass som ved kompresjon og antennelse danner et kraftig, hvitt lys med et blålig skjær.

Xenon har i en menneskealder blitt brukt til kraftige lyseffekter, som f.eks. strobelys, men har i løpet av de senere år også funnet veien til bilenes frontlykter.

Til forskjell fra en tradisjonell halogenpære med glødetråd lyser xenonpæren fra en lysbue av antent gass som skaper det kraftige lyset.

Lysbuen dannes mellom to elektroder, via en tennsats på 23.000 volt, og når xenonpæren først har oppnådd sin fulle lysstyrke, hvilket tar et par sekunder, krever den kun en vedvarende spenning på 85 volt for å opprettholde gasslyset. Til sammenligning har halogenpæren et strømforbruk på 55 watt, og xenonpæren kun 35 watt.

 

mp0512a4opener.jpg

 

Kilde: MAXPOWER...

Endret av kezoom
Lenke til kommentar
Hvorfor blir det godkjent i EU-kontroll da?

7253159[/snapback]

 

Fordi de som kontrollerer er for slappe.

Har selv møtt vattskaller med en sur Golf og Xeon, kombiner dette med tre i baksetet og bagasjen full av ølkasser så skal jeg si deg det blender noe så seriøst at det er livsfarlig og møte de rundt en sving.

Lenke til kommentar

7260199[/snapback]

 

Javel. Så du påstår herved at alle som foretar EU-kontroll i Norge er slappe i arbeidet sitt? Lite trolig, få noe bevis.

 

Det at du har møtt noen "vattskaller" som blender deg med Xenon, vil ikke si at det er forbudt montert i normale lykter. Jeg vil se noe som som kan bevise at det er forbudt, for dette fenget interessen min, tatt i betraktning antallet biler som er godkjent med ettermontert Xenonlys. ;)

Lenke til kommentar
Såkalt Xenon kit for montering i vanlige halogen frontlys er ikke tillatt. Xenon krever en helt annen utforming av lykten. Brukt i standard halogen-lyskastere vil de blende alle du møter og sakpe farlige trafikksituasjoner.

7248266[/snapback]

 

Det er lovlig jo. Så lenge xenon kittet har TUV papirer, og bilen har klarglasslykter, lyktespylere og justering med sensorer over bakakselene, er det lovlig.

Lenke til kommentar

Både Fisk1 og Rs125 tar feil, vet dere hvorfor? det har med vilkårene for typegodkjenningen til lyktene å gjøre. Typegodkjenningen (E- merkingen) til halogenlykten gjeller kun ved bruk av halogenpære, benyttes en annen lyskilde en lykten er godkjent for så faller godkjenningen til lykten bort og er dermed ulovlig å bruke uansett om resten av kravene er tilfredstilt. Snarveier aksepteres ikke når man skal bygge om til xenon. Det er kun komplette sett av typegodkjente xenon hovedlys, inkludert automatisk lyshøydejustering og lyktespylere, som er tillatt. Dersom xenon-lyspærer ettermonteres i fabrikkmonterte hovedlyskastere, risikerer man at bilen kan bli avskiltet og at forsikringsutbetalingen ved et uhell kan bli avkortet. :)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
PS: Må ikke forveksles med Biltema Mega Blue pærer :D Prisen på Xenon kit er nok en litt annen...

7236056[/snapback]

 

Noen som har prøvd disse pærene, nysjerrig på hvordan de tar seg ut. Så de var utsolgt på Biltema Sandnes i helga

7248242[/snapback]

 

Har prøvd disse ja.. De virker OK, meeen det er veeeldig forskjellig fra skikkelig xenon-kit. Dessuten holder skikkelige xenon-pærer mye lenger enn Biltema-pærene.. Jeg har bi-xenon på min bil (xenon i både nær- og fjernlys) Å bytte fra vanlige halogen-lys til xenon var som natt og dag... :)

Nei desverre er det ikke godkjent, men dersom noen tenker på å skaffe xenon-lys, så er det ikke dumt å ta en tur innom et verksted e.l. å få justert lyset litt :cool:

Lenke til kommentar
Både Fisk1 og Rs125 tar feil, vet dere hvorfor? det har med vilkårene for typegodkjenningen til lyktene å gjøre. Typegodkjenningen (E- merkingen) til halogenlykten gjeller kun ved bruk av halogenpære, benyttes en annen lyskilde en lykten er godkjent for så faller godkjenningen til lykten bort og er dermed ulovlig å bruke uansett om resten av kravene er tilfredstilt. Snarveier aksepteres ikke når man skal bygge om til xenon. Det er kun komplette sett av typegodkjente xenon hovedlys, inkludert automatisk lyshøydejustering og lyktespylere, som er tillatt. Dersom xenon-lyspærer ettermonteres i fabrikkmonterte hovedlyskastere, risikerer man at bilen kan bli avskiltet og at forsikringsutbetalingen ved et uhell kan bli avkortet. :)

7287624[/snapback]

 

Hvorfor er det da samme delenummer på lykter med xenon som halogen?

Lenke til kommentar
Har prøvd disse ja.. De virker OK, meeen det er veeeldig forskjellig fra skikkelig xenon-kit. Dessuten holder skikkelige xenon-pærer mye lenger enn Biltema-pærene..

 

At de ikke er like gode som ekte xenon tok jeg som en selvfølge, men om det ser bedre ut/gir bedre sikt enn vanlige lyspærer, tenkte jeg på.

Må nesten ta meg en tur ut å prøve noen å se. Kosta vel mindre enn et sett med vanlige pærer hos merkeverkstedet!

Lenke til kommentar
Både Fisk1 og Rs125 tar feil, vet dere hvorfor? det har med vilkårene for typegodkjenningen til lyktene å gjøre. Typegodkjenningen (E- merkingen) til halogenlykten gjeller kun ved bruk av halogenpære, benyttes en annen lyskilde en lykten er godkjent for så faller godkjenningen til lykten bort og er dermed ulovlig å bruke uansett om resten av kravene er tilfredstilt. Snarveier aksepteres ikke når man skal bygge om til xenon. Det er kun komplette sett av typegodkjente xenon hovedlys, inkludert automatisk lyshøydejustering og lyktespylere, som er tillatt. Dersom xenon-lyspærer ettermonteres i fabrikkmonterte hovedlyskastere, risikerer man at bilen kan bli avskiltet og at forsikringsutbetalingen ved et uhell kan bli avkortet. :)

7287624[/snapback]

 

Hvorfor er det da samme delenummer på lykter med xenon som halogen?

7293904[/snapback]

Hvilken bil mener du har samme delenr. på hovedlykt for halogene pærer, som hovedlykt for xenon?

Lenke til kommentar
Har prøvd disse ja.. De virker OK, meeen det er veeeldig forskjellig fra skikkelig xenon-kit. Dessuten holder skikkelige xenon-pærer mye lenger enn Biltema-pærene..

 

At de ikke er like gode som ekte xenon tok jeg som en selvfølge, men om det ser bedre ut/gir bedre sikt enn vanlige lyspærer, tenkte jeg på.

Må nesten ta meg en tur ut å prøve noen å se. Kosta vel mindre enn et sett med vanlige pærer hos merkeverkstedet!

7293979[/snapback]

 

Hold deg langt unna BIltema sine mega blue pærer. De fikk regelrett stryk i en svensk test.

 

Philips sine derimot fikk bra score i den testen.

 

Her var det en link også, slik at jeg har noe å underbygge påstandene med: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,...,235859,00.html

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...