Gå til innhold

Vistas lisensvilkår formildes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg nå har forstått det riktig:

Jeg kan nå kjøpe Vista til min gamle PC, flytte Vista over til en ny PC om 1 år, og over til den neste om 4 år osv... Så lenge jeg ikke bruker den på mine gamle PC'er?

 

Jeg hadde tenkt (endelig) å kjøpe windows nå når Vista kom, men ble meget skeptisk til å svi av tusenlapper om den bare kunne brukes på et HK før ny lisens måtte kjøpes til neste PC.

 

Tror MS tjener på å lette på kravene, i hvert fall om flere tenkte som meg.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at de går i riktig retning men at de unngikk å gå et skritt i feil retning som de hadde tenkt å gå. Det er forskjell på "forover" og "ikke bakover".

 

Den EULAen ser fortsatt ut til å være det store ankepunktet når det kommer til om jeg skal kjøpe Vista eller ikke. Det er rett og slett for mange kameler man må svelge til at jeg gidder å kjøpe Vista. Det finnes jo utmerkede alternativer. (Ikke bare å beholde Windows XP eller 2000)

Lenke til kommentar

Jeg leser i artikkelen om samme sak på digi.no. Og forstår jeg den riktig, gjelder denne endringen kun når man kjøper fullversjon. Hvis man kjøper OEM versjon må man kjøpe en ny lisens neste gang man bytter f.eks hovedkort.

 

En OEM-lisens (Original Equipment Manufacturer) kan bare kjøpes sammen med en essensiell maskinvarekomponent (for eksempel hovedkort) eller en ferdig oppsatt maskin. Denne er som regel markant billigere enn fullpakkelisensen, men den kan fortsatt ikke flyttes mellom maskiner.

 

En fullpakkelisens er en fullverdig Windows-lisens som kommer i en separat pakke. Fra og med Windows Vista kan den flyttes mellom maskiner.

Lenke til kommentar

Tror nok at jeg vil fortsette å utforske linux, kikke litt på ubuntu til å begynne med, for å få et intrykk av hva som foregår på andre siden av vinduet.. for selv om grasrots mobiliseringen fungerte, så synes jeg det er uheldig at det måtte skje i utgangspunktet, og eula'en sier endel om motivasjon og intensjon hos microsoft, og i hvilken retning skipet seiler... derfor vil jeg nok ikke føle noen trang til å kaste penger på vista, med det aller første, og jeg avventer å se hvordan drm vil implimenteres i vista,

for noe av inntrykket jeg sitter igjen med så langt er vista som en plattform for microsoft som innholdsleverandør, og dx 10 for spillintereserte...

Lenke til kommentar
Jeg leser i artikkelen om samme sak på digi.no. Og forstår jeg den riktig, gjelder denne endringen kun når man kjøper fullversjon. Hvis man kjøper OEM versjon må man kjøpe en ny lisens neste gang man bytter f.eks hovedkort.

 

En OEM-lisens (Original Equipment Manufacturer) kan bare kjøpes sammen med en essensiell maskinvarekomponent (for eksempel hovedkort) eller en ferdig oppsatt maskin. Denne er som regel markant billigere enn fullpakkelisensen, men den kan fortsatt ikke flyttes mellom maskiner.

 

En fullpakkelisens er en fullverdig Windows-lisens som kommer i en separat pakke. Fra og med Windows Vista kan den flyttes mellom maskiner.

7209127[/snapback]

Selvsagt... :hmm:

Poenget med en OEM lisens er jo nettopp at den skal følge en maskin. Det er jo derfor den selges kraftig rabatert.

Lenke til kommentar

Flott å se M$ nå går ni skritt fremover så de bare har gått et bakover totalt. For å være ærlig tror jeg M$ kommer til å forsøke seg ved neste OS også. Uannsett, Vista skal jeg overhode ikke skaffe meg, iallfall ikke som et OS jeg faktisk installerer på PCen. Blir ev. gjennom vmware el.

Lenke til kommentar
Og som vanlig klare man ikke å holde seg til å diskuerere lisensavtalen til Vista - man må dra inn linux i hver eneste diskusjon som omhandler Windows.

Skjer dette også i alle diskusjoner som har med linux å gjøre?

 

Gleder meg til jeg får fullversjonen av dette OS'et, og det bør jo ikke være så lenge til :)

7209234[/snapback]

 

Jeg ser ikke helt problemet, verdien til et OS bestemmes jo i stor grad av hvor bra alternativene er, og disse toskete lisensvilkårene hadde jo gjort Vista adskillig mindre attraktivt. Bra at MS tok til vettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...