Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var billetter til Eastern Promises, The assasination of Jesse James by the coward Robert Ford og Shoot Em'Up kjøpt ;)

 

Sistnevnte blir å se 2 måneder før den kommer på "wide" release her i Norge. (tror det var 26. Desember Shoot Em'Up kommer på "wide")

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

I anledning særemnet mitt, skal jeg se litt på norsk films utvikling fra 70-tallet og til nåtid. I tillegg til litteraturen jeg skal pløye gjennom, skal jeg se 5 filmer som er representativt for hver tiår.

Forslag til hvilke filmer jeg burde se? Med representativt for tiåret, tenker jeg at det blir regnet som de 5 'store/beste' filmene. De filmene med størst suksess, vil jeg kanskje si.

 

00-tallet: Uno, Den Brysomme Mannen, Slipp Jimmy Fri, Elling og Detektor/Gymnaslærer/Reprise/Tommys Inferno

 

90-tallet: Budbringeren, Kristin Lavransdatter(?), Schpaa

 

80-tallet: Veiviseren,

 

70-tallet: Noe Wam & Wennerød, trolig Lasse & Geir.

 

Det er de filmene jeg kommer på i øyeblikket, må lese mer for å finne ut resten. Forslag?

Lenke til kommentar
Så nettopp Tokyo Drift, og ble svært overasket over hvor godt jeg likte den. Muligens fordi alle jeg har snakket med har kun snakket drit om den. Men jeg likte den godt :wee:

Du fant det passende med "We used to drift here back in high school?"

"We used to drift here back in high school?" er et sært formulert spørsmål.

 

Men, selv om storyen og det hele var litt på skjeven, så synes jeg filmen var mye bedre enn forventet.

Lenke til kommentar

Jeg sier bare:

 

"En mann, Cho Kosaki (sho kosugi) må flykte fra japan da hans familie blir myrdet av ninjaer. Han reiser til USA, der han slår seg ned med sin eneste sønn.

Men i sitt nye fedreland blir han trukket inn i en rekke mord som alle bærer preg av å ha blitt utført av ninjaer. Nok en gang må han kjempe for livet.

Det ingen vet er at også han er en ninja."

post-11520-1192559369_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Så nettopp Tokyo Drift, og ble svært overasket over hvor godt jeg likte den. Muligens fordi alle jeg har snakket med har kun snakket drit om den. Men jeg likte den godt :wee:

 

Et øyeblikk trode jeg du snakket om Tokyo Drifter og lurte på hvordan noen kunne mislike den. Men 2F2F: Tokyo Drift skjønner jeg at folk snakker skit om. Jeg snakker gjerne skit om den selv, og jeg har ikke en gang sett filmen :!:

 

I anledning særemnet mitt, skal jeg se litt på norsk films utvikling fra 70-tallet og til nåtid. I tillegg til litteraturen jeg skal pløye gjennom, skal jeg se 5 filmer som er representativt for hver tiår.

Forslag til hvilke filmer jeg burde se? Med representativt for tiåret, tenker jeg at det blir regnet som de 5 'store/beste' filmene. De filmene med størst suksess, vil jeg kanskje si.

 

00-tallet: Uno, Den Brysomme Mannen, Slipp Jimmy Fri, Elling og Detektor/Gymnaslærer/Reprise/Tommys Inferno

 

90-tallet: Budbringeren, Kristin Lavransdatter(?), Schpaa

 

80-tallet: Veiviseren,

 

70-tallet: Noe Wam & Wennerød, trolig Lasse & Geir.

 

Det er de filmene jeg kommer på i øyeblikket, må lese mer for å finne ut resten. Forslag?

 

Du bør jo ha med Hodet Over Vannet, noe av Anja Breien (Hustruer ?) og Vibeke Løkkeberg (Løperjenten ?).

Lenke til kommentar
I anledning særemnet mitt, skal jeg se litt på norsk films utvikling fra 70-tallet og til nåtid. I tillegg til litteraturen jeg skal pløye gjennom, skal jeg se 5 filmer som er representativt for hver tiår.Forslag til hvilke filmer jeg burde se? Med representativt for tiåret, tenker jeg at det blir regnet som de 5 'store/beste' filmene. De filmene med størst suksess, vil jeg kanskje si.00-tallet: Uno, Den Brysomme Mannen, Slipp Jimmy Fri, Elling og Detektor/Gymnaslærer/Reprise/Tommys Inferno90-tallet: Budbringeren, Kristin Lavransdatter(?), Schpaa80-tallet: Veiviseren,70-tallet: Noe Wam & Wennerød, trolig Lasse & Geir.Det er de filmene jeg kommer på i øyeblikket, må lese mer for å finne ut resten. Forslag?
Wam og Vennerød har også laget flere filmer på 80-tallet. Triologien "Sangen som den knuste drømmen" (Tro den het det) med filmene "Åpen Framtid, 1983", "Drømmeslottet, 1986", "Adjø Solidaritet, 1985" Endret av Panerai
Lenke til kommentar
De norske filmene jeg tenker på i forhold til tiår:

1980: Orions Belte, Kamilla og Tyven

1990: Bare Skyer, Insomnia, Døden på Oslo S, Herman

2000: Svidd Neger, Uno, Reprise, Uno, Jeg er Dina, Hawaii Oslo, Brysomme mannen

Pfft. Du har ikke sett Døden på Oslo S en gang.

 

Har du fått sett Den Brysomme mannen forresten?

Lenke til kommentar
De norske filmene jeg tenker på i forhold til tiår:

1980: Orions Belte, Kamilla og Tyven

1990: Bare Skyer, Insomnia, Døden på Oslo S, Herman

2000: Svidd Neger, Uno, Reprise, Uno, Jeg er Dina, Hawaii Oslo, Brysomme mannen

Pfft. Du har ikke sett Døden på Oslo S en gang.

 

Har du fått sett Den Brysomme mannen forresten?

Jeg har bare sett en eller to av filmene av de jeg nevner (jeg ser at jeg skrev Uno og Uno framfor Uno og Uro^^), og ingen av dem er DBM.

Lenke til kommentar
*snip*
Wam og Vennerød har også laget flere filmer på 80-tallet. Triologien "Sangen som den knuste drømmen" (Tro den het det) med filmene "Åpen Framtid, 1983", "Drømmeslottet, 1986", "Adjø Solidaritet, 1985"

 

Vet de har lagd flere filmer, men Lasse & Geir er vel den mest 'kjente'? Kanskje bare fordi jeg har en kompis som refererer til den i ny og ne, at jeg har skapt meg det inntrykket.

Lenke til kommentar
Vet de har lagd flere filmer, men Lasse & Geir er vel den mest 'kjente'? Kanskje bare fordi jeg har en kompis som refererer til den i ny og ne, at jeg har skapt meg det inntrykket.

 

Er det meg du mener? :p

 

Lasse&Geir er flott å bruke hvis du skal se på politisk kontekst, filmen er ganske lite subtil på det punktet. Dessuten er den rimelig dårlig, mildt sagt, men samtidig fantastisk underholdende.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...