Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Tenkte jeg skulle se Disturbia til helga, men lurer på om jeg bør se Rear window først? (Nei jeg har ikke sett den, det er en skam)

9183702[/snapback]

 

Det er ikke noe skam å ikke ha sett Rear Window. Jeg har ikke tenkt å se den på en stund. Hitchcock = oppskrytt.

Lenke til kommentar
Når man saumfarer eldre filmer betegnet som "klassiker" så blir jeg ofte skuffet. Men i ny og ne blir man kjent med perler som Rear Window og Casablanca.

 

Og nå, etter å ha sett 12 angry men, så må jeg nesten tenke nøye igjennom om jeg kan si noe så absurd som at det er den beste filmen jeg noensinne har sett. Den er absolutt en av de mest inspirerende filmene jeg har vært ute for. Det er rett og slett en skam at jeg har levd 27 år uten å ha fått sett denne 50 år gamle filmen.

 

En himmelsk inspirerende og fortsatt høyaktuell film. En film med tema som gjør den tidløs. Løp og kjøp, sier jeg bare.

9183680[/snapback]

 

Har sett den jeg også. Den var bra til å være så gammel, men jeg ble så "glad" i den at jeg syntes den var det beste jeg har sett.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle se Disturbia til helga, men lurer på om jeg bør se Rear window først? (Nei jeg har ikke sett den, det er en skam)

9183702[/snapback]

 

Det er ikke noe skam å ikke ha sett Rear Window. Jeg har ikke tenkt å se den på en stund. Hitchcock = oppskrytt.

9183721[/snapback]

 

Føler allikevel at det er en film man bør se, uansett om den er oppskrytt eller ikke.

Lenke til kommentar

Rear Window er en finfin opplevelse. Pulsen min tok helt av på slutten av den filmen, merkelig nok. Trodde ikke jeg skulle bli så engasjert.

 

Movieheart: Jeg ble nok tatt litt på senga. Filmen handler om 1 mann som prøver å motbevise de 11 andre i en jury, var beskrivelsen. Jaha, dette har jo ikke vært gjort både i filmer og serier (av nyere dato), så jeg tenkte at "originalen" nok ville lide litt grunnet dette. Men så er jo dette mer enn en film om 1 person som er uenig med 11 andre. En mer riktig beskrivelse er å si at det er en person som prøver å rette på nesten samtlige verdensproblemer, og dette i et juryrom. Og enkelte av detaljene i filmen er bare så fornøyelige. Spesielt artig hvor aktuell filmen er den dag i dag. Derav tidløs :)

Lenke til kommentar
Rear Window er en finfin opplevelse. Pulsen min tok helt av på slutten av den filmen, merkelig nok. Trodde ikke jeg skulle bli så engasjert.

 

Movieheart: Jeg ble nok tatt litt på senga. Filmen handler om 1 mann som prøver å motbevise de 11 andre i en jury, var beskrivelsen. Jaha, dette har jo ikke vært gjort både i filmer og serier (av nyere dato), så jeg tenkte at "originalen" nok ville lide litt grunnet dette. Men så er jo dette mer enn en film om 1 person som er uenig med 11 andre. En mer riktig beskrivelse er å si at det er en person som prøver å rette på nesten samtlige verdensproblemer, og dette i et juryrom. Og enkelte av detaljene i filmen er bare så fornøyelige. Spesielt artig hvor aktuell filmen er den dag i dag. Derav tidløs :)

9183790[/snapback]

 

Ja. Enig i det du sier. Morsomt med detaljene ja. Jeg har sansen for slike. Men likevell så satt jeg ikke igjen med den samme følelsen av den som jeg hadde etter The Shawshank Redemption f.eks.

 

Dette kan ha noe med at vi så den på skolen og at comforten ikke var på topp, men jeg tviler på at den kommer til å imponere meg mye mer hvis jeg ser den igjen.

Lenke til kommentar

Ja. Enig i det du sier. Morsomt med detaljene ja. Jeg har sansen for slike. Men likevell så satt jeg ikke igjen med den samme følelsen av den som jeg hadde etter The Shawshank Redemption f.eks.

 

Dette kan ha noe med at vi så den på skolen og at comforten ikke var på topp, men jeg tviler på at den kommer til å imponere meg mye mer hvis jeg ser den igjen.

9183811[/snapback]

 

Bra du så den på skolen, den burde vært pensum :wee:

 

Men denne filmen er i samme klasse/stil som Shawshank og Forrest Gump for min del. Et fint trekløver når det kommer til filmer som inspirerer :)

Lenke til kommentar

Tenkte å la hele dette med Bergman synke litt før jeg kommenterte det, men står egentlig i ei like tykk tåke enda. Føler uansett en trang til å skrive noen ord:

 

Har fra første stund blitt trollbundet av mannens kunst, og evig fascinert av Bergman selv. Han har gitt meg usammenlignbare opplevelser, og ikke minst åpnet meg for film på et helt nytt plan. Det er jeg takknemlig for.

 

Ta det lungt, mister! Det har vært en fantastisk tur!

 

Tanker sendes også for tapet av Antonioni, selvsagt. Også en stor mann.

Lenke til kommentar
Den var bra til å være så gammel

9183730[/snapback]

 

Beklager å måtte si det, men det er faen meg det dummeste jeg leser :wallbash: . Dette gjelder ikke bare deg er flere som har kommet med den uttalsen der...

 

Lady in the water suger og den er ny, den suger i dag og den vil suge om 50 år. Om en film er bra eller ikke har faktisk ikke en dritt med når den ble laget, tro det eller ei.

 

Da fikk jeg sagt det også før jeg gikk og la meg...

Lenke til kommentar
Den var bra til å være så gammel

9183730[/snapback]

 

Beklager å måtte si det, men det er faen meg det dummeste jeg leser :wallbash: . Dette gjelder ikke bare deg er flere som har kommet med den uttalsen der...

 

Lady in the water suger og den er ny, den suger i dag og den vil suge om 50 år. Om en film er bra eller ikke har faktisk ikke en dritt med når den ble laget, tro det eller ei.

 

Da fikk jeg sagt det også før jeg gikk og la meg...

9184325[/snapback]

 

Det jeg mente med det var ikke at jo gamlere en film er jo dårligere er den. Det finnes mange gode gamle filmer. Men siden jeg har en liten erfaring med at gamle filmer ofte kan være dårlige, så ble jeg positivt overrasket over hvor bra denne filmen er.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle se Disturbia til helga, men lurer på om jeg bør se Rear window først? (Nei jeg har ikke sett den, det er en skam)

9183702[/snapback]

 

Se Disturbia først.

 

Når du har slike valg, så se alltid den nyeste først. For vanligvis så er remakes noe dårligere/annerledes til den grad at det er bedre å spare den gode klassikeren til slutt. Sånt sett så vil du da alltid spare det gode til slutt, istedefor å bære deg over hvordan den nye kopierer den gamle.

Lenke til kommentar

Jøss! :ohmy:

Så på imdb.com istad, og var innom 300, og la merke til 2 ting: 1, den har 8.1 i gjennomsnitt i ranking, 2, den hadde bare 3 wins og 7 nominations!

 

Hva ser man da? Jo, at prisutdelerne og filmkritikkere er to helt forskjellige folk!

 

Personlig syns jeg 300 er en sterk 9/10! :)

 

Kanskje fordi jeg elsker episke action filmer! :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...