Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Setter utvilsomt ting på spissen, Dotten.

 

Die Hard: Dette er et manus uten like. En ny actionsjanger oppstår med denne filmen og får absolutt etterdønninger på 90-tallet spesielt. Det at handlingen tar sted på et lite areal, er det som gjør Die Hard til den filmen den er, og som ble etterapet i et tiår etterpå. Det er ingen automatikk at regissøren gjorde en sinnsyk god jobb med filmen, eller er at vedkommende er en god regissør fordi filmen lykkes. Hans videre karierre er jo ikke akkurat voldsomt mye å skryte av, eller var de bare preget av dårlig manus? Hitchcock arbeidet med manusforfattere ned til hver siste flis (selv om han ikke står kreditert på imdb f.eks), men det er ikke det som gjorde han stor. Det var hans visuelle stil og hvordan han endret thrillersjangeren og det stemplet han fikk på 50-tallet som en auteur - en artist som hadde et særpreg ved seg.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit, jeg forklarte meg litt dårlig.

 

An art film (also called an “art cinema”, “art movie”, or in the U.S., an "independent film" or “art house film”) is a typically serious, noncommercial, independently made film that is aimed at a niche audience, rather than a mass audience

 

Gjerne noe mindfuck lignende David Lynch eller noe estetisk for øre og øye

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar
Greit, jeg forklarte meg litt dårlig.

 

An art film (also called an “art cinema”, “art movie”, or in the U.S., an "independent film" or “art house film”) is a typically serious, noncommercial, independently made film that is aimed at a niche audience, rather than a mass audience

 

Gjerne noe mindfuck lignende David Lynch eller noe estetisk for øre og øye

 

Prøv Pi (1998), av Darren Arnofsky. Så den i aften og vil si at det var en bra kunstfilm.

 

edit: Forøvrig kan jo alle filmene hans anbefales om man liker litt disturbing/mindfuck/uforståelig-film.

Endret av Programvare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...