Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Ska til å bestemme meg for hva jeg skal ha som særemne i år. Har så godt som bestemt meg for at jeg vil vurdere og sammenligne en bok og en film. Men så kommer det store spørsmålet, hvilken film/bok skal jeg ta? Skal være en film som er basert på en bok da, noen gode forslag?

Tenkte jeg skulle ta en enkeltfilm og en enkeltbok, altså ikke noe Ringenes Herre eller Harry Potter. Heller selv litt mot The Green Mile av Stephen King. Mest fordi jeg har sett filmen en gang for lenge siden, syntes den var god og hadde tenkt å se den snart igjen uansett. Tenkte og litt på The Shawshank Redemption, men den har jeg nettopp sett og den er kanskje litt lang siden jeg sikkert må se den flere ganger (ser ikke bort i fra at The Green Mile er like lang/lenger :p)

 

Kom gjerne med flere tips som problemstilling, om jeg bør lese eller se først eller noe om dere føler for det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en norsk film/bok, blir læreren din glad ;)

 

Da jeg hadde særemnet var det faktisk et krav at filmen og boken skulle være norsk. Vil anta at temaet mitt, Elling, fungerer like godt i dag. Enkelt var det også.

 

Mange som ønsker å ta et bok/film-særemne overser at det er ikke så enkelt som man først skulle anta å analysere en film. I motsettning til analyse av litteratur, som man får gjennomgåttt på skolen, må man selv lese seg opp på temaet filmanalyse. Dette er ofte en vanskeligere oppgave enn å lese og analysere en ekstra bok.

Lenke til kommentar

Selv må jeg til i morra vite hva jeg skal skrive særemne om. Jeg har bestemt meg for film, men er enda ikke helt sikker på hvilke jeg skal velge. Jeg skal velge fire filmer, hvorav to av dem skal analyseres mens jeg stort sett kun trenger å vite handlingen i de to andre. Filmene må helst ha en sammenheng i form av f.eks samme regissør, sjanger eller tema.

Vurderer å velge Tarantino da det er hans verk jeg brenner mest for å skrive om, samtidig som jeg har en del kunnskaper om han og hans filmer fra før. Da tenker jeg å fokusere på Reservoir Dogs og Pulp Fiction og ha Jackie Brown og Death Proof som de to andre. Samtidig er jeg litt usikker på om det er smart å velge Tarantino da han driver med svært mange henvisninger til andre filmer. Jeg har også Kubrick som et alternativ, men jeg er redd for at det kanskje vil bli litt vrient å analysere verkene hans, ettersom de som oftest er veldig dype og fulle av forskjellige symbol.

 

Skulle veldig gjerne hatt noen fornuftige tips angående valg til særemnet.

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest boken, så jeg kan ikke uttale meg så my om den.

 

Men filmen er i hvert fall et mesterverk. Anbefaler deg å ta den, da jeg tror den kan være ganske enkel å analysere. Men som sagt tidligere, ingen filmer er enkel å analysere.

 

Og et lite tips til. Grenn Mile er 40 minutter lenger enn Shawshank. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...