Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle man fått flest mulig publikummere hadde man droppet de "poetiske scenene". Your average Joe liker ikke slikt veitu ;)

 

Moren min er ikke spesielt glad i krigsfilmer. Hun sa hun fikk lyst til å se den når jeg nevnte at den var poetisk. Jeg synes også at den var ganske dårlig poetisk. Derfor jeg tror jeg de la til den delen for å kunne si til publikummet at dette ikke bare er en rett fram brutal krigsfilm.

Lenke til kommentar
Skulle man fått flest mulig publikummere hadde man droppet de "poetiske scenene". Your average Joe liker ikke slikt veitu ;)

 

Moren min er ikke spesielt glad i krigsfilmer. Hun sa hun fikk lyst til å se den når jeg nevnte at den var poetisk. Jeg synes også at den var ganske dårlig poetisk. Derfor jeg tror jeg de la til den delen for å kunne si til publikummet at dette ikke bare er en rett fram brutal krigsfilm.

 

Du kunne ikke tatt mer feil.

 

Og hva syntes du var dårlig poetisk sett? Malick er den fremste filmskaperen med en slik stil, og overgår med enorm margin all den pretensiøse dritten som vil defineres som poetisk. Så jeg er spent på din kritikk :)

Lenke til kommentar
Du kunne ikke tatt mer feil.

 

Og hva syntes du var dårlig poetisk sett? Malick er den fremste filmskaperen med en slik stil, og overgår med enorm margin all den pretensiøse dritten som vil defineres som poetisk. Så jeg er spent på din kritikk :)

 

Det er litt vanskelig å sette fingeren på. Jeg synes ikke det fungerte bra med den stemmen som pratet mens vi ser naturbildet som kunne vært tatt ut av en dokumentarfilm (for all del jeg har ikke noe i mot dokumentarfilmer om naturen). Det passet virkelig ikke bra inn i denne ganske så svart/hvite krigsfilmen.

Lenke til kommentar

Du klager over at den er stereotypisk, men klager samtidig over at den prøver (og greier det fabelaktig etter min mening) å være annerledes?

 

Jeg syntes kontrasten mellom de rolige og poetiske sekvensene, og de intense krigsscenene skaper enda mer kraft i dem. De kompleterer (i mangel av bedre ord) hverandre.

 

Malicks bruk av voice over og hans unike kompetanse på å vinkle natur spiller her nok en gang en viktig rolle, og fungerer utmerket.

Endret av Badering
Lenke til kommentar

Det er vel heller det at det er en stereotypisk krigfilm som prøver å være annerledes ved å trekke inn poetiske sekvenser uten at den klarer det. Jeg synes ikke voice over-en fungerte i det hele tatt. Naturvinklene var så malplasserte at det nesten bare ble litt dumt. Men det er min mening, og vi er enige om hva som er greia her. Du likte det, jeg gjorde det ikke.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en straight Rambo film med Malick-poesi sånn random kastet inn i blandt når all det tøffe skytingen og EKSPLOSJONENE ikke minst har blitt vist nok til at småguttene skal se seg fornøyde. Jeg mener hele filmen er poetisk (jeg begynner å mislike dette ordet nå egentlig), og sammenlignet med disse stereotypiske krigsfilmene du snakker om er denne på et helt annet nivå.

 

Jeg er utrolig uenig i din kritikk av Malicks stil, men det får være så. Å kalle denne filmen pretensiøs (som jeg antar du gjør?) blir rett og slett bare for dumt.

 

Jeg ser heller ikke noe logikk i hva du mener er krigsfilmklisjéer. Betyr det at hvis sinte generaler er med i en film, er alt sammen bare teit og klisjé? Det blir som å si at en thriller uten en morder/terrorist/whatever bare blir teit og klisjé.

 

:)

Lenke til kommentar
Å kalle denne filmen pretensiøs (som jeg antar du gjør?) blir rett og slett bare for dumt.

 

Neida. Det er vel ingen mal på hva folk synes er pretensiøst? Selv synes jeg ingenting om ordet, og bruker det ikke.

 

Men det sagt, så har jeg sett deler av Thin Red Line de gangene den har gått på tv3 og lignende. Og har blant annet fått med meg krigsscena, som jeg tror er den dere snakker om. Naturbilder/-klipp er ikke malplassert for fem flate øre, vaffal ikke med tanke på hva jeg tror Malick er ute etter å fortelle her. Fuglen i slagmarken sier meg mer enn en bombesekvens i sin helhet.

 

Gleder meg til å se hele TRL. Har troa på at det er bra-Malick (Days of Heaven) og ikke kjip-Malick (The New World). Men jeg er faktisk mest spent på Badlands.

Lenke til kommentar
Dette er ikke en straight Rambo film med Malick-poesi sånn random kastet inn i blandt når all det tøffe skytingen og EKSPLOSJONENE ikke minst har blitt vist nok til at småguttene skal se seg fornøyde. Jeg mener hele filmen er poetisk (jeg begynner å mislike dette ordet nå egentlig), og sammenlignet med disse stereotypiske krigsfilmene du snakker om er denne på et helt annet nivå.

 

Jeg er utrolig uenig i din kritikk av Malicks stil, men det får være så. Å kalle denne filmen pretensiøs (som jeg antar du gjør?) blir rett og slett bare for dumt.

 

Jeg ser heller ikke noe logikk i hva du mener er krigsfilmklisjéer. Betyr det at hvis sinte generaler er med i en film, er alt sammen bare teit og klisjé? Det blir som å si at en thriller uten en morder/terrorist/whatever bare blir teit og klisjé.

 

:)

 

Jeg vil faktisk kalle den litt pretensiøs. For meg gled ikke posien naturlig inn i filmen. Den var mer lagt til for å gjøre filmen poetisk. Jeg var ikke ute etter en film med masse eksplosjoner, men jeg forventet litt mer av den. Poesien kunne nok vært gjort på en bedre måte, ikke voice over-en og naturbildene.

 

At det er en modig offiser som sier sin sinte general i mot for å redde karene sine samtidig som japanerne skriker "Roosevelt is shit!" synes jeg er ganske klisjèe, ja.

 

Kanskje jeg bare ble så overrasket over poesien at jeg synes den virket malplassert. Jeg ønsker derfor anbefalinger på flere Malick-filmer i lignende stilen. Kanskje jeg venner meg til det da. Alt nytt kan være skummelt veit du. :)

Lenke til kommentar
Å kalle denne filmen pretensiøs (som jeg antar du gjør?) blir rett og slett bare for dumt.

 

Neida. Det er vel ingen mal på hva folk synes er pretensiøst? Selv synes jeg ingenting om ordet, og bruker det ikke.

 

Neida. Jeg hater ordet selv når alt kommer til alt, men det måtte ut!

 

Og Olum, se flere Malicks ja! Det er synd å ha et slikt synspunkt på hans stil, og jeg håper det forbedres av å se slike mesterverk som Days of Heaven og The New World :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...