Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg får ikke lastet ned programmet for biff i pdf format fordi pcen min er for dårlig for Adobe Reader :p

 

Noen som kan gi meg noen tips om hvordan jeg skal få sett på programmet?

 

Vil gjerne ha klart hvilke filmer som går når imorgen og hvilke som er verdt å få med seg.

 

Edit: Jeg bare rota her.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Jeg kom over Taken (2008) for en tid tilbake, og siden det var lite informasjon om den så jeg den. Resultatet var at jeg så en utrolig dårlig actionfilm.

 

Nå nylig krysset denne filmen nok min bane. Ikke lite overrasket ble jeg over at jeg allerede hadde stemt på filmen da jeg sjekket den på IMDb. Min første tanke var da at jeg hadde kommet trykket ratingknappen med et uhell, men da jeg leste plotet fant jeg ut at det var svært kjent. Grunnet den store differansen mellom min rating og IMDbs rating, basert på over 8000 stemmer, kunne det ikke være samme filmen, så jeg sjekket hvem som spilte i den. Etter dette var jeg helt sikker på at det var rett film. Dette resulterte derimot til et enda større spørsmål: Hvordan i Hades navn kan så mange personer gi filmen så god karakter når den er så dårlig?

 

For å finne svar på dette tar jeg turen over til Rotten Tomatoes; kritikerne må vel være enig med meg. Jeg hadde forventet meg megaslakt, men istedet finner jeg filmen "bare" har 48 % (13f/14r). Dette kunne da ikke stemme. Hvordan at jeg er i sterk motfase til både kritikerne og Average Joe? Det har jeg aldri opplevd før.

 

Svaret på dette fikk jeg da jeg startet å lese utdragene fra anmeldelsene. De mest seriøse tidskriftene gav filmen den slakten den fortjente, mens de positive anmeldelsene kom i hovedsak fra übertabloide tidskrifter eller blogger.

 

Til min store lettelse fant jeg ut at jeg ikke var alene. Flere av mine åndsfeller så at dette var et makkverk. Det jeg derimot vil måtte holde ut i fremtiden er at samtlige av forumets fjortiser vil, til min store forargelse, komme og skamrose filmen, for deretter å spørre etter noe liknende.

Lenke til kommentar
Til min store lettelse fant jeg ut at jeg ikke var alene. Flere av mine åndsfeller så at dette var et makkverk. Det jeg derimot vil måtte holde ut i fremtiden er at samtlige av forumets fjortiser vil, til min store forargelse, komme og skamrose filmen, for deretter å spørre etter noe liknende.

Hmm. dette var urovekkende tendenser, Otth. Aner jeg et snev av elitisme?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Til min store lettelse fant jeg ut at jeg ikke var alene. Flere av mine åndsfeller så at dette var et makkverk. Det jeg derimot vil måtte holde ut i fremtiden er at samtlige av forumets fjortiser vil, til min store forargelse, komme og skamrose filmen, for deretter å spørre etter noe liknende.

Hmm. dette var urovekkende tendenser, Otth. Aner jeg et snev av elitisme?

 

Vel, i dette tilfellet føler jeg at litt elitisme er på helt på sin plass. Jeg mistet faktisk litt av troen på vanlig mennesker av å lese disse tallene.

 

Filmen er ikke laget av filmskapere, men 100 % av markedsføringsavdelingen. T.eks. finner jeg denne kommentaren fra Jules Brenner ved Cinema Signals svært så treffende:

 

Just calling this formulaic doesn't cover it. The script should be credited to the computer software template that originated it.

Lenke til kommentar
Til min store lettelse fant jeg ut at jeg ikke var alene. Flere av mine åndsfeller så at dette var et makkverk. Det jeg derimot vil måtte holde ut i fremtiden er at samtlige av forumets fjortiser vil, til min store forargelse, komme og skamrose filmen, for deretter å spørre etter noe liknende.

 

Hvorfor være forarget over at folk er uenig med deg? Om du søker en forsamling av nikkedukker så søker du samtidig å omgås i et miljø som ikke fremmer økt innsikt, men økt hjernevasking.

 

Verdsett uenigheter og den dialogen det kan medføre. Det blir trist om alle sier bææh, er du ikke enig?

 

Det finnes få gleder større enn det å innse at man har tatt feil, fordi det også er å innse at man er blitt visere - Bablende Dotten.

 

Elitisme, enten den ene eller andre veien, er veien til ignoranse. Enhver som mener de besitter absolutt viten er bitt av skråsikkerhetens tyranni og er dermed ignorant. Det er gjennom uenighet man får mulighet til å kontrollere egen mening. Uenighet bør derfor omfavnes :)

 

Bare for å snu litt på flisa

Lenke til kommentar
Hvorfor være forarget over at folk er uenig med deg? Om du søker en forsamling av nikkedukker så søker du samtidig å omgås i et miljø som ikke fremmer økt innsikt, men økt hjernevasking.

 

Jeg er ikke forarget over at folk er uenig med meg. Det jeg forarger meg over er de lar seg så lett lure. Foragelsen skylles at jeg hadde håpet forsamlingen var mer enn nikkedukker. Noe de tydeligvis ikke var.

 

Illusjonen av mennesket som et selvstendig tenkende vesen som ikke lar seg lure av billige triks og lurerier ble til brutt. En illusjon jeg vet er falsk, men dog gjentatte skuffelser liker å beholde.

Lenke til kommentar

Jeg vil uten særlig hovmod kunne si at jeg så absolutt har det rette på min side når jeg sier at manus gir inntrykk av at den er designet på bakgrunn av markedsundersøkelser i den hensikt å på billigst mulig måte å treffe størst andel av de potensielle seerne. Det som var desillusjonerende, og derav forargende, i dette tilfellet var hvor lett disse faktisk lot seg falle for illusjonen. Jeg liker å tro at folk er mer enn lemmen som helt slavisk følger sine mest primitive impulser og følelser. Jeg liker å tro at folk foretrekker nytenkning, kreativitet og orginalitet.

 

Mottakelsen av denne filmen blant folk flest, i likhet med mye annet, er bare nok et bevis på at disse illusjonene mine er feile.

Lenke til kommentar
Jeg vil uten særlig hovmod kunne si at jeg så absolutt har det rette på min side når jeg sier at manus gir inntrykk av at den er designet på bakgrunn av markedsundersøkelser i den hensikt å på billigst mulig måte å treffe størst andel av de potensielle seerne. Det som var desillusjonerende, og derav forargende, i dette tilfellet var hvor lett disse faktisk lot seg falle for illusjonen. Jeg liker å tro at folk er mer enn lemmen som helt slavisk følger sine mest primitive impulser og følelser. Jeg liker å tro at folk foretrekker nytenkning, kreativitet og orginalitet.

 

Mottakelsen av denne filmen blant folk flest, i likhet med mye annet, er bare nok et bevis på at disse illusjonene mine er feile.

For oss som ikke har sett filmen, hadde det vært interessant å høre nærmere om denne markedstilpasningen. Hvilken illusjon er det folket faller for?

 

Uansett. markedet bestemmer, og om folk liker en film du ikke liker, er det vel bare å konstatere at det er du som er utskuddet. :tease:

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Nå er det ganske lenge siden jeg så den, og den var ikke særlig minnesverdig, men...

 

Som tidligere nevnt følger den standardformularet nesten til punkt og prikke. I all hovedsak består filmen av mange korte og intense actionsekvenser, avbrutt av enda kortere sekvenser som har til hensikt å bygge opp litt spenning og bringe historien/volden videre til neste actionsekvens.

 

Handlingen/historien er så linjær som man får det. Ingen frempek eller tilbakeblikk, og nesten uten referanser som går lengre tilbaken en forrige avsnitt. Du trenger altså bare å se to avsnitt før du helt og holdent greier henge med på nesten hele filmens overordnede handling.

 

Det lille som var av dialog var så dårlig at det nesten ikke finnes ord.

Lenke til kommentar
Film handler om å skape tro. En filmskaper er en illusjonist. Hvorvidt det er kyniske markedsføringsanalyser eller annet som gjør at man makter å få folk til å finne filmen troverdig, er det relevant? :)

 

Ja, det er relevant. Film skal være en kunst, ikke en vitenskap. Bruker man markedsanalyser for å skreddersy produktet til å treffe det store sentrum er det ikke lengre kunst. Det er da kun snakk om et håndtverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...