Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Poenget mitt i denne konteksten er at selv en dårlig laget film hadde oppnådd stor berømmelse og ros om den hadde kritisert rett ting til rett tid, det gjør det dog ikke til en god film. Den vil trolig være ansett som viktig o.l., men det må ikke sammenlignes med å være en god film. At et aspekt av film er genialt gjør ikke hele filmen genial eller god. Dette er hva jeg mener er tilfellet med The Great Dictator. Chaplin laget en svært middelmådig film, men som rent tilfeldigvis traff en spiker rett på hodet.

 

I Modern Times (som i mine øyne er hans beste) har han ikke bare et godt poeng, men han greier å presentere det på svært god måte.

 

Jeg synes ikke at det å ha et godt poeng i seg selv er nok til å gjøre en film god. Det som gjøre en film god er hvordan dette poenget bringes frem. I The Great Dictator synes jeg dette poenget ble fremprodusert på en ganske dårlig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget mitt i denne konteksten er at selv en dårlig laget film hadde oppnådd stor berømmelse og ros om den hadde kritisert rett ting til rett tid, det gjør det dog ikke til en god film.

 

Jeg vet at det er poenget ditt og det er derfor jeg påpeker at det resonnementet er håpløst. Du setter dette som en utenforliggende årsak som bare er tilfeldig, når det er like viktig for en dyktig filmskaper, spesielt en som prøver å skape et verk som reflekterer samfunnet. Da må man bruke samfunnet (derav historie og fremtidssynsing) som referanse og som en like viktig faktor som eksempelvis hvilken visuell stil man skal ha. Du har, for meg, en alt for snever oppfatning av hva god film er. Det blir jo stort sett form over innhold da. Det får være din rett det, alle får definere dette slik de selv måtte ønske. Men for meg blir det like banalt som å hevde at Moulin Rouge ble reddet av god lyd. :)

 

Det skal litt til for å hevde det var tilfeldig fra Chaplin sin side. Han traff spikeren veldig ofte ut av tilfeldigheter i så måte og han traff den desidert best med The Great Dictator. Modern Times bygget på velkjent Luditt-tilnærming (kritikk mot den industrielle fremgangen (men også mye mer enn det rent symbolks)). Jeg vil virkelig anbefale deg å prøve å se ting litt mer i perspektiv og virkelig ta inn over deg hva du faktisk sier. Så får du selv komme til din egen erkjennelse, jeg mener så absolutt det bare blir en merkelig måte å oppsummere filmer på. Det blir for snevert.

Lenke til kommentar

Nå dømmer jeg en film om på bakgrunn av både form og innhold, og The Great Dictator lider på begge fronter. Formmessig er den godt under hva jeg forventer av Chaplin, og innholdsmessig synes jeg heller ikke det er så alt for mye å skryte over. Ja, den har noen gode poenger, men jeg likte hverkens filmens historie eller karakterer i noen særlig grad. Den virker virker billig og lite gjennomført. Hadde jeg ikke vist at den var produsert før krigen, ville jeg trodd det var snakk om en billig parodisering av Hitler fra etter krigens slutt.

Lenke til kommentar
The Fountain stiller sterkt, det samme gjør Brazil og Blade Runner. Sunshine er også helt fantastisk nydelig, selv om filmen i seg selv er ganske idiotisk.

 

Likevel er 2001 best, mtp når den kom ut. Jeg har ikke like mye tro på at man oppriktig mener at den er mer visuell enn disse nyere filmene, som har hatt mulighet til å ta i bruk helt fantastiske nye teknikker. Men ingen av disse filmene hadde fantes uten 2001, så den står fast i min bok som den øverste, mest visuelle og mest fantastiske sci-fi-filmen noensinne.

 

Ganske tatt rett ut av min munn.

 

The Fall ser dog også ganske visuelt fin ut, men har ikke fått sett den enda. Men uansett, har ikke sett noen film som er visuelt bedre enn 2001, ever. Hadde vært kult å finne en.

Lenke til kommentar

Man blir mye mer fan av 2001 etter å ha faktisk sett en del dokumentarer om hvordan det ble laget. Hvordan de spolte tilbake de samme 100 filmrutene og eksponerte den samme sekvensen 40-50 ganger, hvordan Kubrick selv satt og filmet makrobilder av blekk og malingsdråper på vannoverflaten en hel uke i stuen sin osv..

Lenke til kommentar

ItsJustSomeRandomeguy er tilbake. Var utrolig bra til å gjøre narr av The Dark Knight-hypen sist gang (

og denne her er ganske så fin til å se hvorda stakkars Tony Stark skal takle Batmans suksess ^^

 

 

Han vet å gjøre satire ut av all fanboysen og diskusjonen slike filmer skaper (selv om han har langt bedre enn denne her).

Lenke til kommentar

Begge er gode filmer, CCola. Reservoir Dogs er ikke spesielt vanskelig. Trainspotting er heller ikke så veldig vanskelig, men jeg ville valgt Reservoir Dogs om jeg hadde vært i ditt tilfelle nå. Om du er veldig trøtt, vil du kanskje synes at Trainspotting kan bli litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Det er vel heller det at han har et hat mot Trainspotting. Hver eneste gangen den filmen kommer opp, må han gjenta hvor jævlig han synes den filmen er.

 

Hvorfor, lurer jeg? Klart man kan mislike enhver film, men jeg husker ingen elementer fra Trainspotting som burde fremkalle intenst hat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...