Gå til innhold

Den store Snowboardtråden


jacoP

Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe Dragon Apxs briller, men har sett inn på boardshop.no å der ligger prisen på desse brillene på ca 2000 kr, men når eg sjekker på ebay så ligger dem på under 1000 kr. Synet det var en stor forskjell på de samme brillene. Også vært inne på prisjakt å søk på desse brillene og prisforskjellen er veldig variabel. Noen her som kan annbefale kor eg kan kjøpe disse brillene for å være på den sikre siden? Vil helst ha kvalitet når eg skal kjøpe dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg har lenge hatt en strid mellom en kamerat:

 

Han påstar at backside spin er når du roterer mot klokka (forutsatt at du kjører regular). Selv mener jeg at det er det motsatte.

 

Hva er det riktige?

Backside er når man går inn i en spin og ryggen din, "back" går først fremover.

Haha veldig dårlig forklart, men backside er hvis du står regular, så spinner du med klokka :p

Endret av sondreyboy
Lenke til kommentar

Tenkte kanskje å dele et lite uhell jeg har hatt på snowboard, og se om noen andre har hatt noen lignende uhell?

Da jeg var i Lillehammer og stod på brett, så tryna jeg og knakk kragebeinet ordentlig. Jeg kjente med en gang jeg traff bakken at det var knekt, så jeg bad kompisen min om å kjøre ned og hente en som jobba der om å komme med scooter for å hente meg. Da jeg synes dette tok for lang tid, så tok jeg av meg brettet og begynte å gå oppover. det jeg synes var litt rart var at ingen tilbød seg å hjelpe meg, ettersom det må jo ha synes at jeg hadde intense smerter. folk bare titta rart og kjørte videre. men da jeg hadde gått helt til toppen igjen, til skiheisen, så møtte jeg noen som jobba der, og forklarte hva som hadde skjedd, og de sa det bare var forstuet. jeg visste jo helt klart at det var knekt, pga lydene kragebeinet mitt ga fra seg, og at jeg kjente at det var noe feil inni der.

Da jeg hadde tatt heisen ned igjen og møtte på kompisen min, så ble jeg ført inn i et rom, og fikk en ibux. Men skulle de ikke ha ringt etter ambulansen da? For faren til han jeg var med var og stod på langrenn i andre siden av lillehammer, så jeg måtte vente helt til han kom for å hente meg og kjøre meg på sykehuset. Og den bilturen var heller ikke akuratt noen dans på roser.

følte meg rett og slett dårlig behandlet.

det hele endte med 11 skruer og en titanplate for å holde alt på plass.... :ohmy:

så nå sitter det hvertfall og er ikke akuratt redd det skal knekke opp igjen... :p

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke hvor vanlig det er med ambulanse, begge gangene jeg har knekt noe i bakken har jeg kommet meg til legevakta selv. Ene gangen knakk jeg kragebeinet offpiste i skogen i Østerrike, da kjørte jeg nesten 1000 høydemeter med knekt kragebein, det var ubehagelig. Når jeg kom til bunn ble jeg faktisk tilbudt ambulanse til sykehuset, men det var så langt unna at jeg heller valgte å ta skibussen til legevakta :p

 

Andre gangen skjedde det i anlegget og mannskapet i bakken spurte om jeg hadde mulighet til å komme meg til legevakta av egen maskin. Usikker på hva de hadde gjort dersom jeg ikke hadde hatt det, men antakeligvis hadde de vel bare ringt etter en taxi ;)

 

Enig i at folk burde stoppet opp og hørt om du trengte hjelp, hvis det var tydelig at du hadde problemer. Vi må ta vare på hverandre!

 

/Espen

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Ny sesong, nye muligheter. 

 

Jeg har lyst på et nytt brett. Stått på telemark i 8år nå og har lyst til å børste støv av gamle kunster. Noen som kan anbefale et brett? Kan gjerne kjøpe brukt. Står mest i bakken men det skal også være med utenfor løypene. 

Vekta, fotstørrelse? Noe andre ønsker til brettet?

GNU Space Case, Yes Optimistic, Jones Mountain Twin, Never Summer West, Rossignol One Magtek er fine all-mountain brett. 

Lenke til kommentar

 

Ny sesong, nye muligheter. 

 

Jeg har lyst på et nytt brett. Stått på telemark i 8år nå og har lyst til å børste støv av gamle kunster. Noen som kan anbefale et brett? Kan gjerne kjøpe brukt. Står mest i bakken men det skal også være med utenfor løypene. 

Vekta, fotstørrelse? Noe andre ønsker til brettet?

GNU Space Case, Yes Optimistic, Jones Mountain Twin, Never Summer West, Rossignol One Magtek er fine all-mountain brett. 

 

 

Ca 90kg, 45-46 i sko. 

 

Jeg var innom Oslo Snowboardsenter og tittet på et Allian Nirvana brett. Syns det høres fancy ut med dette twin camber opplegget, er det noe andre merker også har? Syns ikke grafikken var så fin til at jeg vil punge ut 3.5k for et nytt brett. Lengden var vel 164. 

 

Takker, jeg skal titte litt på dem! Finnes det noen gode butikker i Norge med fornuftige priser?

 

E: Dæven, Never Summer West brettet ser kult ut! Finnes det noen norske forhandlere der? 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

 

 

Ny sesong, nye muligheter. 

 

Jeg har lyst på et nytt brett. Stått på telemark i 8år nå og har lyst til å børste støv av gamle kunster. Noen som kan anbefale et brett? Kan gjerne kjøpe brukt. Står mest i bakken men det skal også være med utenfor løypene. 

Vekta, fotstørrelse? Noe andre ønsker til brettet?

GNU Space Case, Yes Optimistic, Jones Mountain Twin, Never Summer West, Rossignol One Magtek er fine all-mountain brett. 

 

 

Ca 90kg, 45-46 i sko. 

 

Jeg var innom Oslo Snowboardsenter og tittet på et Allian Nirvana brett. Syns det høres fancy ut med dette twin camber opplegget, er det noe andre merker også har? Syns ikke grafikken var så fin til at jeg vil punge ut 3.5k for et nytt brett. Lengden var vel 164. 

 

Takker, jeg skal titte litt på dem! Finnes det noen gode butikker i Norge med fornuftige priser?

 

E: Dæven, Never Summer West brettet ser kult ut! Finnes det noen norske forhandlere der? 

 

Usikker på forhandlere... Men det går alltids å bestille fra UK/Europa.

Enda bedre om du finner en bra brett på finn. Der er det mye bra til en god pris!

Skal du kjøpe nytt brett som er virkelig bra, er det fort at den koster rundt 5000kr. Men det går å finne fjorårets brett (UK/Europe/USA) til halvparten av pris.

 

Jeg vil foreslå at du starter med å kjøpe riktige sko først. De skal sitte tett rundt foten. Med hæler helt bak, skal du vare så vidt bort i skoen med tærne. Men det skal ikke vare ubehagelig. Så prøved du å bøy litt i knær å lene framover (som om du skal svinge med brett). Hælen skal ikke løftes, hele skoen skal vare med.

 

Jeg bruker 42-43 til vanlig, men må bruke 45 i snowboard sko.

Om du bruker 45-46 til vanlig.. er det fort gjort at du havner på 46-47 i snowboard støvler.

 

Skikkelig sko er nesten viktigere enn selve brettet. Så det er det jeg vil anbefale å skaffe først. Etter at du har kjøpt sko og vet størrelse, så vet du om du skal ha normalt brett eller "wide".

 

Når du skal kjøpe sko -kjøp noe rundt 5-6 på stivhets skala (går fra 1 til 10, 1 er mjukast). Firmaet spiller ikke så stor rolle, det viktigste er korleis de passer til foten din. Om det blir Nike, Burton, K2, Salomon, DC, Nitro - har ikke noe å si.

 

Så ja, når du vet sko-størrelse og modell på skoa du skal bruke med det brettet - si i fra, så skal vi ta det der i fra :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har etter mange års pause startet å kjøre litt på brett igjen. Da oppdaget jeg at skoa mine både var for store og ikke spesielt gode å ha på. Brettet synes jeg funker greit (usikker sa jeg ikke har prøvd noe nyere)

 

1. Har det skjedd mye med selve brettet de siste 15 årene?

2. Har dere tips til gode sko eller Ok pakker, hvis brettene har blitt mye bedre?

Jeg kommer til å stå en del i park og hoppe.

Lenke til kommentar

1. Ja det kan man si. Det er kommet flere forskjellige profiler. Rocker, Flat, Hybrider osv. 

Hybrid er veien å gå spør du meg. Typ RCR (Rocker-camber-rocker) eller CRC (Camber-rocker-camber).

Da får du på et vis det beste fra begge verdener. Skal man bare hoppe eller carve så kan man selvfølgelig heller gå får et tradisjonelt camber brett.

 

2. Gode sko = gå til en forhandler. 

Ta en titt på thegoodride.com

 

Noen som har prøvd Oakley Flight Deck? Tenkte å kjøpe nye briller med bedre FOV, da Airbrake har relativt dårlig FOV...

 

2gCmZye.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har lege kjørt på Burton Custom (152cm) og har vært ganske så fornøyd med det men det var litt smalt for park kjøring, derfor har jeg skaffet meg et Nitro Cinema med gullwing profil. Siden jeg har kjørt custom i 12 år så opplever jeg Nitrobrettet som litt luggete på kantene og nervøst samtidig som jeg må bruke overkroppen mer for å svinge. Er det bare jeg som opplever dette?

 

Jeg er 170 høy og 80 kg, ja tung men vil heller kalle meg kompakt i stedet for feit. kjører for det meste i park med big jump og pipe.

Nitrobrettet er 149cm langt og bindingene står så langt fra hverandre som det er mulig å få de.

 

Er det noen med erfaring fra Gullwing profil på brettene sine som har en forklaring på hvorfor brettet oppfører seg slik, må jeg sette bindingene nærmere hverandre for å få den kjøregleden som jeg føler at jeg går glipp av?

 

Link til det nye brettet:

 

https://www.google.no/search?q=nitro+cinema+2016&espv=2&biw=1517&bih=714&tbm=isch&imgil=-XFHdF1k7OwOjM%253A%253BKKWbkr4dAk4OZM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.snowpatriots.com%25252Fnitrocinema-p-353.html&source=iu&pf=m&fir=-XFHdF1k7OwOjM%253A%252CKKWbkr4dAk4OZM%252C_&usg=__3HCNREcZve0QrZJku5eaEAXLr0U%3D&dpr=0.9&ved=0ahUKEwiizPPU-LbLAhXiJ5oKHd7PB10QyjcIOA&ei=-9bhVuLiFeLP6ATen5_oBQ#imgrc=-XFHdF1k7OwOjM%3A

 

Takker for svar =)

Lenke til kommentar

Det er definitivt lettere å carve med smalere stance. 

Det er mye forskjellige hybrid brett, så kan godt hende ditt brett er av typen som er et aggressivt brett. 

Ergo, du må gi mer innsats.

 

Burton Custom er vel tradisjonelt camber brett, så da vil man holde kantene lettere og ha mer pop, mer stabilt brett da kantene tar mer tak i snøen. Men samtidig er det ikke like lettkjørt og tilgivende 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er definitivt lettere å carve med smalere stance. 

Det er mye forskjellige hybrid brett, så kan godt hende ditt brett er av typen som er et aggressivt brett. 

Ergo, du må gi mer innsats.

 

Burton Custom er vel tradisjonelt camber brett, så da vil man holde kantene lettere og ha mer pop, mer stabilt brett da kantene tar mer tak i snøen. Men samtidig er det ikke like lettkjørt og tilgivende 

Da har jeg fått noen dager i bakken med det nye brettet så vil jeg bare informere om at det helt klart var en brå overgang fra det gamle. Brettet må bare kjøres på en helt annen måte og kjørestilen tilvennens. Brettet har sjukt bra grep i pipen, litt lite retningsbestemt i lav fart i bakken ellers men med middels til høy fart så oppfører det seg som flere andre brett jeg har prøvd. Kan faktisk anbefale det til flere =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...