Gå til innhold

snu strømmen på viften?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Den som er i midten i en sånn vanlig trepinskontakt skal du la være, og så bytte om på de andre.

7098039[/snapback]

 

Det kan da ikke stemme?

På en 3-pins kontakt er det pluss (12v), minus(jord).. og sensor.

Disse er farget rød, svart, gul (normalt).

Bytter man pluss/minus skulle det i *teorien* føre til at vifta går motsatt vei.

Dette dersom strøm går rett til viftemotor. I motsatt tilfelle kan en kortslutning bli resultatet. I beste fall ryker da vifte og viftekontakt.. (Jeg snakker av egen erfaring her.. vifte på skjermkort(..

Lenke til kommentar
Tror du at å bytte strømledningene andre veien vil føre til at vifta går andre veien :p

Går videospillere og dvd spillere feil vei viss du snur kontakten i veggen?

7107164[/snapback]

 

Jeg har sett mange simple motorer, til ei vifte i Donald og sånn som går baklengs vist du "snur" strømmen...

 

Kansje det er sånn du spoler til bake på video spillere :p;)

Lenke til kommentar
Tror du at å bytte strømledningene andre veien vil føre til at vifta går andre veien :p

Går videospillere og dvd spillere feil vei viss du snur kontakten i veggen?

7107164[/snapback]

 

Jeg har sett mange simple motorer, til ei vifte i Donald og sånn som går baklengs vist du "snur" strømmen...

 

Kansje det er sånn du spoler til bake på video spillere :p;)

7107200[/snapback]

Det er veksel strøm, det betyr at strømmen går fram og tilbake konstant mange ganger i sekunde... det vill si at når du snur strøminntaket så er strømen 100% likens...

 

+ som er energi kilden og minus som er jording, kan ikke snus... du får ikke energi fra minus eller jordinga de.

Viss du kunne ha gjort det. Hadde vi alle sammen hatt evig med batteristrøm i ett bateri. For da hadde strømmen snud. Men slik er ikke vår verden.

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...