Gå til innhold

snu strømmen på viften?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er veksel strøm, det betyr at strømmen går fram og tilbake konstant mange ganger i sekunde... det vill si at når du snur strøminntaket så er strømen 100% likens...

 

+ som er energi kilden og minus som er jording, kan ikke snus... du får ikke energi fra minus eller jordinga de.

Viss du kunne ha gjort det. Hadde vi alle sammen hatt evig med batteristrøm i ett bateri. For da hadde strømmen snud. Men slik er ikke vår verden.

7107233[/snapback]

 

Det er en del ting du sier her som skurrer en del med opplæringengen jeg hadde for en god del år siden på videregående (Elektronik).

 

For det første har AC ingenting med dette problemet å gjøre.

Det stemmer kanskje at strømmen som kommer ut av veggkontakten er AC med en svingnings effekt på 50Hz ("lyset" blinker 50 ganger per sek.), men når det kommer fram til pc, vhs, dvd spiller, etc. blir det omdannet til DC i en omformer.

En siste ting med AC, - er ikke jording, jording (som går på sin egen kobber ledning) går vanligvis ut til en kobber plate som er ankret dypt i jorda utenfor huset ditt.

 

Så med andre ord dreier det seg om svakstrøm (AC = sterkstrøm).

 

Et bateri er vanligvis i DC format (svakstrøm eller - til +), så hvorfor du trekker inn dem i en sammenheng hvor du prøver å forklare AC skjønner ikke jeg.

 

Nokk OT.

 

Simpelt og greit, JA du kan snu strømmen på DC motoren på vifta, men det vil ha liten efekt om noen på luft flyten.

Endret av Sean M.
Lenke til kommentar
Det er veksel strøm, det betyr at strømmen går fram og tilbake konstant mange ganger i sekunde... det vill si at når du snur strøminntaket så er strømen 100% likens...

 

+ som er energi kilden og minus som er jording, kan ikke snus... du får ikke energi fra minus eller jordinga de.

Viss du kunne ha gjort det. Hadde vi alle sammen hatt evig med batteristrøm i ett bateri. For da hadde strømmen snud. Men slik er ikke vår verden.

7107233[/snapback]

 

Det er en del ting du sier her som skurrer en del med opplæringengen jeg hadde for en god del år siden på videregående (Elektronik).

 

 

For det første har AC ingenting med dette problemet å gjøre.

Det stemmer kanskje at strømmen som kommer ut av veggkontakten er AC med en svingnings effekt på 50Hz ("lyset" blinker 50 ganger per sek.), men når det kommer fram til pc, vhs, dvd spiller, etc. blir det omdannet til DC i en omformer.

En siste ting med AC, - er ikke jording, jording (som går på sin egen kobber ledning) går vanligvis ut til en kobber plate som er ankret dypt i jorda utenfor huset ditt.

 

Så med andre ord dreier det seg om svakstrøm (AC = sterkstrøm).

 

Et bateri er vanligvis i DC format (svakstrøm eller - til +), så hvorfor du trekker inn dem i en sammenheng hvor du prøver å forklare AC skjønner ikke jeg.

 

Nokk OT.

 

Simpelt og greit, JA du kan snu strømmen på DC motoren på vifta, men det vil ha liten efekt om noen på luft flyten.

7180594[/snapback]

 

I og med at de fleste pc vifter er børsteløse vil det ikke fungere i det heletatt.

 

OT

Men det at AC = sterkstrøm er FEIL. AC er vekselstrøm, det samme som kommer fra forsterkeren til høyalreene dine. Batterier er ALLTID DC eller likestrøm, det finnes også høspent likestrøm.

 

Og omdanellsen fra vekselstrøm til likestrom i videospilleren fåregår inne i den. Så det spiller ingen rolle hvilken vei den står i kontakten.

/OT

Lenke til kommentar

Jeg har slike artic cooler vifter (4 stk) og jeg kunne ikke reversere dem...

 

Jeg brukte Zalman viftestyring. Det som skjedde da var at vifta stod stille men en LED viste meg at de "egentlig" gikk for fullt. Da var det snakk om kortsluttning.

 

Men vifta jeg prøvde det på virker enda og vifte "kanalen" ut fra Zalman virker enda.

 

Og jeg kjøpte 2 stk luftfilter som ikke har noen funksjon da jeg oppdaget at AC (Artc Cool) blåste utover...

 

Nå er jeg plaget med støv.

 

 

1 vifte bak (12cm), 2 vifter i dør (AC), 1 vifte til HD på andre siden av døra.

Og ingen i front. (tror ikke jeg kan ha noen i front..

 

3.5" brønnene ligger på tvers (HD).

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Jeg har slike artic cooler vifter (4 stk) og jeg kunne ikke reversere dem...

 

Jeg brukte Zalman viftestyring. Det som skjedde da var at vifta stod stille men en LED viste meg at de "egentlig" gikk for fullt. Da var det snakk om kortsluttning.

 

Men vifta jeg prøvde det på virker enda og vifte "kanalen" ut fra Zalman virker enda.

 

Og jeg kjøpte 2 stk luftfilter som ikke har noen funksjon da jeg oppdaget at AC (Artc Cool) blåste utover...

 

Nå er jeg plaget med støv.

 

 

1 vifte bak (12cm), 2 vifter i dør (AC), 1 vifte til HD på andre siden av døra.

Og ingen i front. (tror ikke jeg kan ha noen i front..

 

3.5" brønnene ligger på tvers (HD).

7228346[/snapback]

Poenget er , at hvis du hadde greid å reversere viftene, så ville de vært lite funksjonelle. Dvs at viftebladene har en spesiell vinkel og utforming til å virke bare èn vei.

Ellers så er Herr Brun inne på noe... Hvorfor ikke bare montere viftene utvendig? Eller... Kjøp nye vifter som kan monteres begge veier. Snakk om 100-200kr :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
På et gitt antall rpm vil det være ~ingen forskjell i viftestøy gitt samme viftestørrelse, uavhengig av produsent, hvis man ser bort fra vibrasjon og ulyder på grunn av dårlig konstruksjon. Tror ikke de er noe stillere enn en hvilken som helst vifte på samme hastighet.

7230797[/snapback]

 

Se på design på disse viftene..

(Bruker samme viftekonstruksjon på AC Freezer utgavene.. og Silentium kabinettene).

 

Jeg kan *forsikre* deg om at disse gummiopphengte.. og noe "sære" viftene både flytter bra med luft og er *meget* stille i forhold til tradisjonelle vifter.. inkludert oppskrytte (og dyre) papst vifter.

 

 

PS.

De er jo likevel ikke så praktiske som "vanlige" vifter.. nettopp av den grunn trådstarter tar opp.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Utifra det jeg har lest/forstått av teori bak vifter(og propeller for den saks skyld) har vinkel/utforming av vifteblad innvirkning på hvor mye luft som flyttes pr.omdreining.

To ulike vifter behøver derfor ikke flytte like mye luft på samme turtall.

Fordelen med disse "aparte" AC-viftene er vel mest at de er svært stillegående, ikke at de flytter så veldig mye mer luft enn andre mer konvensjonell vifter.

Jeg kan nok ikke svare deg på hvorfor AC ikke har designet den med tanke på å snu luftstrømmen.. :)

Lenke til kommentar
På et gitt antall rpm vil det være ~ingen forskjell i viftestøy gitt samme viftestørrelse, uavhengig av produsent, hvis man ser bort fra vibrasjon og ulyder på grunn av dårlig konstruksjon. Tror ikke de er noe stillere enn en hvilken som helst vifte på samme hastighet.

7230797[/snapback]

Kan det (kanskje) tenkes at utformingen av viftebladene påvirker turbulensen i luftstrømmen, og at en bedre konstruert vifte vil skape en jevnere og mindre turbulent/bråkete luftstrøm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...