Gå til innhold

DX 9.L støtter SM 4.0?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å gjøre ting klart...

 

DirectX 10 = Kun for Vista, og som det ligger i ordet... Dette er DX10 API.

 

DirectX 9.0L = DirectX 9 for Vista, "emulerer" DirectX 9 i i Vista sin nye drivermodell.

 

G80/R600 = Ny brikke fra nVidia/ATi, kan kjøre DX10 i hardware, kan også kjøre DX9 i hardware, raskere enn noe annet kort på markedet idag. disse kortene kan også brukes i Windows XP for å kjøre OpenGL/DX 9.

 

G7x/R5x0 = Nåværende generasjon fra nVidia/ATi. kan ikke kjøre DX10 i hardware, noe funksjonalitet (bla. Geometry Shader) må isåfall emuleres i software. Støtter DirectX 9 i hardware.

Lenke til kommentar
Det er jo egentlig ganske sykt at man må kjøpe både nytt skjermkort OG nytt operativsystem for å spille DX10 spill som Crisis! Håper Vista blir verdt pengene... :ohmy:

7087496[/snapback]

Du treng ikkje DX10 for å spele Crysis. Spel som bruker DX10 vil og ha støtte for eldre versjonar. Utgivarane har tross alt planer om å selje litt meir ein fem spel. ;)

 

edit: Det einaste spelet eg kjem på som krever Vista er Halo2. Men dette er bare eit triks for å få fleire til å kjøpe Vista. Det er jo tross alt Microsoft som gir det ut, så dei bryr seg ikkje så mykje om kor godt salet går.

Lenke til kommentar

Du mener vel Halo 3? Alan Wake blir også kun for X360/Vista. Det spillet er det jeg gleder meg mest til og er hele grunnen til at jeg venter å kjøpe PC før kvadruppel-prosessorer blir rimeligere.

 

DirectX 9.L er for at Vista skal ha mulighet til å spille spill som ikke er laget for DirectX 10. Jeg skjønner ikke ikke hvor disse ryktene har kommet fra. Dette har vært stadfestet fra dag én.

Lenke til kommentar
Du mener vel Halo 3? Alan Wake blir også kun for X360/Vista. Det spillet er det jeg gleder meg mest til og er hele grunnen til at jeg venter å kjøpe PC før kvadruppel-prosessorer blir rimeligere.

Halo 3 kjem til Xbox 360, så vidt eg veit er det ikkje annonsert ein PC-versjon. Så eg snakker nok om Halo 2 ja. :)

 

Alan Wake har og blitt eit Vista spel no. Men dette skjedde vel først etter at MS kom på bana og sikra seg tittelen. I utgangspunktet skulle det ikkje vere noko i vegen for at spelet kunne fungere på XP. (Rett meg om eg tek feil her. Er ikkje heilt a jour på Alan Wake-fronten.)

Lenke til kommentar
Alan Wake er bygd opp fra grunnen med to tanker i bakhodet;

 

1. DX10

Nå det tviler jeg sterkt på. Markedsføring av Vista er nok mye større grunn til at det ikke kommer til XP en tekniske begrensinger.

7087865[/snapback]

Jepp, leste nemlig feil på et nettsted. Infoen om Alan Wake er fortsatt litt vage. Det vil dog kreve Vista. Man vet ikke hva den vil kreve. Hvilket grafikkort har X360?

Lenke til kommentar
[Jepp, leste nemlig feil på et nettsted. Infoen om Alan Wake er fortsatt litt vage. Det vil dog kreve Vista. Man vet ikke hva den vil kreve. Hvilket grafikkort har X360?

7087879[/snapback]

 

X360 har ikke "grafikkort". Men det er vel bare flisespikkeri.

 

X360's grafikk er basert på en brikke fra ATI kallt "Xenos". Den er bygd custom for X360 og har ingen direkte sammenlignbar brikke på konsumentmarkedet. Den støtter en utvidet DX9 og SM3.0 bl.a.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Xenos

 

-C-

Lenke til kommentar
Føler at me blir tvingt over til Vista for å kunne spela PC spel. Isåfall vil det troleg bety døden for PC spel.

7087697[/snapback]

Samme som skjedde når man ble tvunget fra DOS til Windows9x, eller fra Windows9x til Windows2k/XP?

7087781[/snapback]

 

Nei, for det første så for å spela Crysis på Vista så må du ut med 8000kr i oppgradering noko som er heilt vanvittig mykje. Skjermkort + OS + spel blir ca 8000 kroner.

 

For det andre så vil dei som programmerer mot åpne standarder kunne lage like vissuelt flotte spel i WinXP med OpenGL

 

For det tredje så sliter PC spela enormt i dag fordi alle bruker sine penger på WoW og altfor mange piratkopierer.

 

For det fjerde så er vissuelt flotte spel utroleg dyrt å utvikle. Og det å bare nå der markedet med absolutt cutting edge maskiner er langt i frå nok til å få dekka kostnadane og for å ikkje snakke om all piratkopieringa.

 

For det femte så har konsollane tatt seg så kraftig opp at det er bare FPS spel og strategi spel som gir ein betre opplevelse på PC, resten er mykje meir behageleg med ein kontroll og ein sofa å liggja i mens ein spele.

 

Og til slutt så vil det visstnok vera ekstremt vanskeleg å piratkopiere Vista. At nokon greier å cracke det vil nok troleg skje men det blir kanskje for komplekst til at alle kan gjere det? Det er isåfall målet til Microsoft.

 

For mine augor så går det bare mot ein veg.

Lenke til kommentar

1. Hmm. Rundt 2.000 for operativsystemet, grafikkortet er valgfritt og spillet til 5-600 kroner (eller 0 kroner). Synes det ikke er så ille jeg da.

 

2. Javel. Nå er jo det sagt, av utviklere, at OpenGL er mer tungvint enn DirectX å programmere spill til.

 

3. Kildehenvisninger?

 

4. Mener du at programutviklerne ikke får dekket kostnadene ved å selge spillet? Det tror jeg nemlig lite på.

 

5. Vel, for å få stempelet "Games for Windows" så MÅ spillet støtte X360 kontrolleren.

 

6. Er ikke det bare bra da? Skal ikke både program- og spillutviklere få pengene sine?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...