Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Min taktikk gjennom videregående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første og andreåret mitt gikk med på å øve til prøver 1-2 dager før, gjøre innlevering 1 dag før, prosjekt 1 dag før... Alt i skippertak, det er slik jeg liker å arbeide.

 

 

Sisteåret er noe spesielt, skippertak går ikke så bra der, særemnet skal inn, det er på en 15 sider, du har prøver i hytt og pine, innlvering ofte.

 

Sisteåret burde du gjøre arbeid, men første og andreåret MÅ du arbeide slik at du forstår ting. Da mener jeg matte/fy/kj dette er noe som er så nødvendig om du skal gå videre med de fagene. Ikke skulk en dritt på de fagene, ellers er du fucked

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg ikke hva du mener sim, det man må lære seg er å kunne sprenglese på de riktige tingene rett før eksamen :p

7010131[/snapback]

 

Jada. Funker JÆVLI bra når pensum er ei bok på 1000 sider og alt er viktig :) GL HF.

7011135[/snapback]

 

Tjah, det kommer jo an på størrelsen på faget, men jeg har ihvertfall bestått "økonomi for ingeniører" uten å være i nærheten av å stryke etter 11 timers lesing dagen før eksamen. (Uten å ha vært på en eneste forelesning). Pensum var på 3-400 sider.

Lenke til kommentar

Spør deg selv:

 

Hvorfor gjør jeg dette (altså går på skole)?

 

Har du egentlig ingen mål med det, bør du kanskje velge et mer yrkesrettet studie.

 

Realfag er fag som trenger modning, dvs at for å bli god må du jobbe med oppgaver over lengre tid, stormlesing kan nytte før en eksamen, men hva skjer da når du senere kommer på universitet/ ut i jobb og skal bruke de kunnskapene karrakteren din tilsier at du har?

 

Den arbeidsmetoden du selv fåreslår vil virke til dels på vgs, i og med at det er så mye oppgaveløsning i timene. Men du gjør deg selv en bjørnetjeneste når du senere begynner å studere realfag ved en høyskole eller et universitet. Der er all læretiden bare gjennomgang av pensum, ofte i høy hastighet et kapittel pr uke er ikke unormalt. Så hvis du da ikke allrede har gode arbeidsvaner er det lett å stryke til eksamen.

 

Edit: og en liten ekstra notis:

realfag kan ikke sammenlignes med andre fag som økonomi, historie, sammfunnslære osv. Realfag krever mer jobbing for å forstå teorier osv. Alt bygger videre på hva du kan fra før, kan du ikke derivere i 2MX blir integrering enda verre i 3MX.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Første og andreåret mitt gikk med på å øve til prøver 1-2 dager før, gjøre innlevering 1 dag før, prosjekt 1 dag før... Alt i skippertak, det er slik jeg liker å arbeide.

 

 

Sisteåret er noe spesielt, skippertak går ikke så bra der, særemnet skal inn, det er på en 15 sider, du har prøver i hytt og pine, innlvering ofte.

 

Sisteåret burde du gjøre arbeid, men første og andreåret MÅ du arbeide slik at du forstår ting. Da mener jeg matte/fy/kj dette er noe som er så nødvendig om du skal gå videre med de fagene. Ikke skulk en dritt på de fagene, ellers er du fucked

7014188[/snapback]

 

Word! 3FY har blitt et hekkan fordi jeg ikke gjorde noe i 2FY.

Lenke til kommentar

jeg har aldri gjort/tatt lekser på alvor. Har blitt vant til det, og går på den beste vgs i oslo.

Proskjekt: 1-3 dager før

Særemne: forandrer litt på søskens særemne en uke før.

innlevering: 1-2 dager før

prøver: 1 dag før

eksamen/tentame: 3 dager før.

 

fravær i løpet av et skoleår: 25 dager og 21 timer men fortsatt god i orden og oppførselskarakter.

 

Jeg liker fag som matte,fysikk,ballspill,gym,religion og litt nyere historie. Og hater alt det andre. F.eks biologi, hvem faen gidder å analysere moser i fritiden?? lol

Det er kunnskap som burde legges inn hjernen bare midlertidig før prøvene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe lignende "slaske" opplegg på VGS, bare i mindre grad da jeg virkelig brydde meg om realfagene. Men etter at jeg begynte på Blindern så måtte jeg virkelig jobbe. Hadde 5 i std.pkt i 3MX men likevel er ikke Kalkulus til å kødde med.

 

De som er vant med å ta skippertak på VGS kan vente seg en god overraskelse på høyskolen/universitet.

Lenke til kommentar

Gikk på MK på videregående. De to første årene gjorde jeg omtrent ingenting, surfa fint gjennom året mens jeg lekte med macer. Det var litt av en overgang det siste året - plutselig var det allmennfag som stod i fokus, med 10 timer norsk i uka. Det var et slit uten like, men taktikken min funka utmerket: Jobb jevnt gjennom hele året. Du trenger ikke gjøre like mye om gangen, så det er i det minste litt mindre sjanse for å bli utbrent og skolelei.

 

Takker meg selv for at jeg stod på og fikk inn gode rutiner i tredje klasse, nå som jeg har begynt på høyskole. Uttrykket "ansvar for egen læring" fik en helt ny betydning, hehe. ;)

Lenke til kommentar
Man klarte seg tross alt greit i tredje også, bare man hadde litt peiling fra før. 10 timer norsk er kjedelig, men vi fikk i alle fall en del tid i timene og ikke så mye lekser.

7036351[/snapback]

Det var mye å gjøre, men vi hadde mange studietimer vi kunne disponere selv. Det var redningen min, i hvert fall ;)

Lenke til kommentar

Gode arbeidsvaner er nok noe av det viktigste du kan ta med deg fra vgs, hvertfall hvis du har tenkt å studere videre. Selv var jeg russ i 2002, og arbeidsvanene mine på vgs var elendige. Møtte opp i timen, gjorde de leksene som skulle leveres inn, og begynte å lese til prøver 2-3 dager i forveien.

 

Overgangen til universitetet i Oslo ble brutal. Jeg gjorde som jeg var vant til; slang innom forelesningene, gjorde to-tre oppgaver som kunne leveres inn, og tenkte jeg skulle se over ex.phil-boka uka før eksamen. Auda.. Ikke noe stort sjokk at jeg ikke sto til eksamen, gitt..

 

Skippertak og hardpugging funker på vgs. Det funker heller dårlig i høyere utdanning, med mindre du er av sorten som kan lese ting én gang og huske alt.

Lenke til kommentar
Vel, vi gjør mer enn folk skal ha det til. Dessuten ofret vi langt flere kvelder, og hadde ofte mye lengre dager enn alle de andre linjene på skolen.

 

Verserer masse ganske ekstreme rykter om MK. De er bare delvis sanne. :)

7003073[/snapback]

Hvilke rykter? Går du på MK selv?

 

Når det gjelder planen din trådstarter ville jeg kanskje ikke stole blindt på den, og jeg ville heller gjort en gradvis økning av leksearbeid så det ikke blir slik som dette:

  _

_|

men heller mer som dette:

  _

_/

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Jeg skal nesten ikke gidde å gjøre lekser, bare hvis det er innlevering.

Jeg skal følge med i timen.

 

Dette skal jeg gjøre i de første to årene, antar da jeg vil få et snitt på rundt 3.8-4.5.

 

Deretter skal jeg i 3. året gjøre 30-60 minutter lekser hver dag, satser da på over 4.6 i snitt.

 

Kan jo nevne at jeg går 1. året allmenn, kommer til å velge alt av realfag.

 

God plan ?

 

 

 

Tror du ikke kan "annta" hvilke karakterer du får ved å tenke deg det. Mye skjer i løpet av et VGS år som man kanskje finner ganske uventet der og da! Selv er jeg midt i 2 året på VGS.. Å det er jævlig mange dager. Har 15 dager fravær og 55 timer. Ting endret seg ganske mye etter planen og jeg må legge om ganske mye for å bevise at jeg duger på skolen! Du må ta en dag om gangen, ikke planlegge for et helt år, å tro det går bra! For det kommer det ikke til å gjør!

 

Lykke til videre i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Jeg skal nesten ikke gidde å gjøre lekser, bare hvis det er innlevering.

Jeg skal følge med i timen.

 

Dette skal jeg gjøre i de første to årene, antar da jeg vil få et snitt på rundt 3.8-4.5.

 

Deretter skal jeg i 3. året gjøre 30-60 minutter lekser hver dag, satser da på over 4.6 i snitt.

 

Kan jo nevne at jeg går 1. året allmenn, kommer til å velge alt av realfag.

 

God plan ?

Dårlig plan. Viktig å lære seg arbeidsvaner tidlig, i tillegg bygger MYE på det du lærer første to årene. Du kommer ALDRI til å klare å gjennomføre 3.året med gode arbeidsvaner om du ikke legger grunnlaget tidlig. Jeg daffa meg gjennom hele VGS uten å gjøre lekser i det hele tatt, siste termin hadde jeg bla 112 timer fravær (altså siste halvår), sitter nå på universitetet og angrer som faen for at jeg ikke sto på mer - både fordi jeg ikke er på linja jeg vil og fordi jeg ikke eier arbeidsvaner.

Lenke til kommentar

Jeg surfa gjennom 1 og 2 på MK med 4.5 i snitt hver gang, omtrent null innsats i det hele tatt, er flink til å snakke for meg uten at det blir smisk eller løgn, og så lenge jeg ikke sover i timene så fungerer klisterhjernen sånn nogenlunde. Jeg går nå tredje, og det eneste jeg ikke har klart å skjerpe meg med er særemnet, bortsett fra det går det særs bra. Angrer selvfølgelig på at jeg ikke tok meg sammen de tidligere årene, har jo helt utrolig dårlige arbeidsvaner, men sånn er det bare en gang. Mitt tips er at du ikke bør surfe gjennom årene selv om du har muligheten. Har du god kunnskap fra 1. og 2. faller tredjeåret inn veldig lett, i og med at spesielt mye av litteraturhistorien i Norsk (iallefall som jeg har nå) er rett og slett repetisjon. Lykke til, få deg masse damer, fest hver helg og nyt det så mye du kan, så skal det gå bra! :)

Lenke til kommentar
Hmm, jeg går i 10 klasse nå og har alltid gjort leksene og gjennom hele ungdomskolen til nå så har jeg hatt under 5 glemmekryss. Likevel fikk jeg et snitt på 3,97 forige termin.

 

ungdomsskole-karakterene har lite å si. Gikk selv ut med 3,9 i snitt. og når jeg kom på vgs fikk jeg lett 4,2. og noen i klassen min gikk ut av ungdomskolen med 4,9 i snitt og de har 3,2 i snitt nå. Er veldig varierende hvordan det dømmes på ungdomskolen. men er bedre å ha dårlig snitt på ungdomsskolen og bra på vgs;) komemr inn på masse med 3,9 i snitt!

Lenke til kommentar

Veldig mange som slapper av for mye i VG1, det er også lite lurt. Er trossalt 5 avgangsfag i førsteklasse, altså 5 av standpunktkarakterene fra førsteklasse som gir utslag på vitnemålet du får i slutten av tredjeklasse.

Heller nedprioriter lekser og arbeid i fag (fellesfag) som ikke er avgangsfag. Også viktig å huske at programfagskarakterene fra VG2 også teller på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...