Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til deg som sliter med svetteringer


per_jan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje det hjelper å trene opp kondisjonen slik at du ikke blir så fort "sliten"?

Jeg tenkte noe av det samme selv, men trener styrke 2 ganger i uka (om ikke mer), og prøver å jogge et par ganger i uka også, så ender med at jeg løper rundt 17km i løpet av en uke ;\ Sykler også frem og tilbake til trening noen ganger. (6-7km hver vei)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_sliter_*

hei! tenkte dette var riktig tråd å ta det opp.

 

Det har seg sånn at jeg sliter veldig med svette. Over hele kroppen, egentlig.

 

Det er så slitsomt å være på skolen og føle (ikke bare føle, jeg blir det) at man er svett i ræva etter å ha sittet på stolen i 10-20 minutter. Det er virkelig hemmende for meg. Og jeg har selvfølgelig også problemer med svette under armene. Men tenkte at jeg muligens skulle prøve den derre 25% dere snakker så mye om.

 

Men er det noen andre som sliter med det? Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tåler ikke engang vanlige deodoranter med alkohol i, før jeg begynner å svi og klø, derfor bruker jeg deodorant uten alkohol.

 

Vil dere anbefale dette til meg også, eller vil jeg bli ekstra plaget med kløe og svie siden jeg ikke engang tåler alkohol under armene?

 

Takk på forhånd.

 

EDIT: Vil bare nevne at jeg ikke har noe stort problem med svetteringer, jeg har svetteringer, men tenker ikke over dem eller ser på det som et stort problem. Er ikke sånn at jeg vil ofre helsa mi (hvis AC er farlig eller får meg til å svi noe jævlig) for å bli kvitt det.

Bare tenkte det ville være kjekt å bli kvitt det. :)

Endret av Zodiiac
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg slet utrolig mye med sjenerende svette under armene før. Det luktet ikke, det var bare alltid fuktig og det ser ikke så pent ut. Jeg har veldig ømfintelig hud under armene, så visse type klær og deodoranter førte da til dette.

 

Så en dag fjernet jeg en føflekk med laser på foten. Jeg kom bare i snakk med legen om diverse behandlinger de gjorde, og noen av de var svettebehandling. Lang historie kort, jeg takket ja til å prøve ut dette. Framgangsmåten var å bli smurt inn med noe smertestillende underarmene og noe plastfolie som jeg satt med i en time. Ble helt nummen under armene. Så sprøytet legen inn (med små sprøyteampuller) Botox under hver arm. Det gjorde ikke noe vondt, for det var helt lammet etter den kremen samt han blåste iskald luft hele tiden.

 

Vel, etter 2 dager så forsvant alt av svette osv. Ikke et eneste tegn (bare når jeg trener, men da kommer det ikke så mye da heller). Botox lammer svette- og nervekjertlene under armene (eller andre steder du måtte svette) og hindrer at det utskiller unødvendig fuktighet. Jeg er meget fornøyd med resultatet og anbefaler det på det sterkeste til alle. Det er svært mange menn som gjør dette, jeg følte det var litt corny med Botox og tenkte på kvinner som bruker dette for å stramme opp ansikt osv. Men den gang ei, det fungerer svært godt.

 

Vanlige områder hvor de behandler dette er under armene, i henda, i panna og føttene. Det er ingen bivirkninger (ikke annet enn at du blir barbert under armene, som klør litt når det vokser ut). Det er heller ikke påvist noen uheldige effekter av Botox under armene.

Endret av thaislap
Lenke til kommentar
Er dette noe "alle" kan søke om, eller tar de de som sliter mest? Kostet det noe, eller er det slik at "all sykehus i Norge er gratis"?

 

Som mange kanskje har hørt, så er Botox en veldig dyr sak. Jeg tror jeg betalte 2000 kroner for Botoxen på apoteket og det var ikke store boksen med pulver, for å si det sånn. Legen tror jeg tok 800 kroner eller noe for behandlingen. Dette var privatklinikk, usikker på om offentlige tilbyr den type ting. Men jeg kan underskrive på at det var penger well spent og jeg kommer til å gjøre det igjen ved behov, LETT.

Lenke til kommentar
Men jeg kan underskrive på at det var penger well spent og jeg kommer til å gjøre det igjen ved behov, LETT.

Vel, du MÅ gjøre det igjen. Slik behandling varer 6-9 måneder, så må duut med nye 3000 igjen. pris kommer an på hvor man bor, hvem som gjør det etc etc. Her jeg bor koster det faktisk fra 14 000 kr for armhulene og håndflatene opptil fra 17 000 for fotsåler. SYKT! DERFOR gjør jeg ikke det! Hvis man sier AC koster 150 kr pr stk (husker ikke prisen atm) vil det si at 93 flasker = ca 14k. En flaske varer i nesten ett år, kanskje 9 måneder (ihvertfall på meg, bruker to ganger i uken]) det vil si at man kan behandle svetten enkelt, over tid i NESTEN 70 år! Det er ikke alle som har råd til å avse så mye penger som det koster. Det er selvfølgelig veldig beleilelig å få det gjort, but then again må man gjenta behandlingen nesten 2 ganger i året for at det skal virke. Er det ikke da lettere å bare smøre noe under huden en gang i uken?

Endret av mortania
Lenke til kommentar

Slik behandling er individuell og der du bor hadde jeg ikke giddet å ta det for en slik pris. Jeg har hatt det nå i snart 1 år og det fungerer like bra (kun tatt det 1 gang). Legen sa at vanlig virkning gikk fra ca. 6 - 9 mnd, som du selv skriver - men noen var heldige og fikk en veldig mye lenger effekt.

 

Jeg har prøvd ALT under armene tidligere, også AC uten særlig hell. Men det skal sies at jeg er ekstremt omfintelig under armene også.

 

Så om man har råd og mulighet, så er det et bra alternativ syns nå jeg. Noen fler jeg kjenner har også gjort det samme etter meg og jeg hører bare positive tilbakemeldinger. Men for all del, funker AC for deg, så er det jo bare å fortsette med det.

Lenke til kommentar

Det fungerer helt fint, ja, bortsett fra når jeg har feber.

 

Jeg fant uansett denne prislisten hos FMS

 

Botox behandling for svette

Behandling av armhuler fra 14.000

Behandling av håndflater fra 14.000

Behandling av fotsåler fra 17.000

Kirurgisk (permanent) behandling for svette

Fjerning / suge bort svettekjertler fra 20.000

 

En "vanlig" pris for denne behandligen er rundt 6000 kroner for selve inngrepet. Jeg har aldri hørt om en som kjøper botoxen sin på apoteket... Vil tro de oppbevarer stoffet på klinikken.

Lenke til kommentar

Hellige jul, for noen priser.

 

Jeg fikk en resept av legen og fikk beskjed om hvilket apotek som hadde botox (det er kun visse utvalgte apotek som har det). Dette var i Oslo forøvrig. Jeg vet ikke hvorfor klinikken ikke oppbevarte det, men jeg kan tenke meg følgende: De oppbevarte det ikke på klinikken siden det er såpass dyrt og de vil unngå overfylt varelager med da ting som evt. ikke blir brukt. Dessuten er det forskjellige doser man får kjøpt basert på hva som skal behandles.

 

Jeg kjøpte da en liten flaske, på størrelse med en sånn neglelakkting og alt var i pulver. Dette blandet han med et eller annet og sprøytet inn på spesielle steder under armene. Han tok først en test med noe papirting og jod, som ble svart der jeg hadde størst "utflod" av svette. Så tegnet han masse rart med kirurgisk penn på disse områdene og sprøytet inn i et spesielt mønster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...