Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til deg som sliter med svetteringer


per_jan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt problemer med dette i ca 5 år er 17 nå. Svette har ødelagt min sosiale intelligens og har såpass ekstremt tilfella at aluminiumsklorid virker på langt nær så godt som jeg skulle ønsket. Dusjer flere ganger om dagen og får angst hver gang jeg hører ordet svette bli nevnt. Går aldri ut lenger og liker ikke være nært folk jeg ikke kjenner(de jeg kjenner foreløpig også). Så holder meg unna kantina på skolen steder med mye folk osv. Som sagt har dette ødelagt det meste av livet mitt jeg hadde før jeg fikk dette problemet. Så om noen vet om andre måter og takle dette problemet en aluminiumklorid(Har prøvd både i Sprit og transpirasjonsvann. Gruer meg ofte til jeg skal påføre aluminiumen(i sprit). Kan våkne midt på natten og det svir og klør som faen. Ser på meg selv som ganske så atraktiv, men er lei av og være den svette ekle ungen som alle ser ned på og sier dritt om bak ryggen på. Lider også av angst pga dette. Liker ikke og ha øyekontakt med folk lengre så ser som oftest bare ned og prøver gå omveier der jeg ser folk i store masser.

 

Så hvis noen vet en vei for meg og bli frisk? Er dritt lei denne driten har mistet 5 år av mitt liv allerede vil gjerne ikke miste mer av det.

Lenke til kommentar
Så hvis noen vet en vei for meg og bli frisk? Er dritt lei denne driten har mistet 5 år av mitt liv allerede vil gjerne ikke miste mer av det.

 

Hei,

 

Leit å høre dette, veit hvordan det er. Jeg har til alle tider vært dritklam i hendene, og det hemmer. Jeg kan ikke forestille meg hvordan du må ha det. Det du bør gjøre er å ringe Rikshopspitalet i dag. Det finnes langt bedre alternativer for å behandle svette enn AC. Jeg har blandt annet tatt i bruk et aparat som bedøver svettekjertlene i hendene ved hjelp av strøm. Det er en behandling som tar 30 minutter hver dag. Det er ganske ubehagelig mens det står på men resultatet blir bra. Etter ca 8-12 behandlinger opphører svetten nesten helt, og du kan gå 5-6 uker uten å måtte gjennta prosessen.

 

Ellers finnes det en behandling kalt botox-gift. Der injeseres det ca 50 små doser i hver hånd via sprøyte. Dette holder deg helt tørr i 6 måneder. Disse metodene jeg nevner kan også brukes andre steder på kroppen. Ta kontakt med rikshospitalet, de hjelper deg. :) De har en egen lege som er spesialisert på å takle hyperhidrose (som denne tilstanden kalles)

 

Håper ting ordner seg for deg, lykke til. :)

Lenke til kommentar
Disse metodene jeg nevner kan også brukes andre steder på kroppen.

 

:)

 

Vet ikke helt med skrittet, men det finnes sikkert noe der også. Ta kontakt med rikshospitalet du, de kan hjelpe.

 

For armhuler vet jeg at det finnes en operasjon som fjerner en nerve, men tror du må til danmark for å få den utført..

Endret av Anathema
Lenke til kommentar

Skrittet er i hovedsak ikke roten av mitt problem tenkte bare på det siden det var der og armhulene lukt dannes om jeg ikke er helt feil?

Ok men har tenkt mye på hvordan lukt dannes. Er det ikke slik at når svette og bakterier blandes så utvikles lukt og hver for seg er de så og si luktfri. Kan man ikke hemme/drepe disse bakteriene da? Er ikke det noe mulighet for dette?

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar

Ja, så det blir bedre etterhvert? Altså mindre kløing med tiden?

 

Jeg klarer jo faen ikke å sove sånn som detta klør, men er bare tredje gangen jeg påfører... Men det er bare den natten jeg påfører jeg merker noe til kløingen, men da er det utrolig irriterende. Ellers merker jeg ikke noe og er helt tørr! Absolutt verdt det med tanke på hvor effektivt det er :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...