Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Fordi mine katter er bortskjemte og hadde sikkert spyttet ut pillen/spist rundt den, og når det er antibiotika eller noe slikt som de SKAL TA så tar jeg ingen sjanser.

klin pilla inn med smør eller majones. Da blir den glatt og glir lettere ned. :) Vet at de markkur-pillene er som å svelge sagmugg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi mine katter er bortskjemte og hadde sikkert spyttet ut pillen/spist rundt den, og når det er antibiotika eller noe slikt som de SKAL TA så tar jeg ingen sjanser.

Våre er og sånn. Har prøvd å blande, gjemme, knuse osv men det eneste som garantert får all medisinen i dem er å åpne kjeften, legge inn tabletten og stimulere svelgerefleksen.

 

Det høres muligens forferdelig ut, men det er over på noen sekunder og så får de heller få kos og snop etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å knuse den og blande inn i våtfôr, men dyrlegen sa at da kommer medisinsmaken mer frem. Kan ikke risikere at han ikke spiser maten når pillen er knust. Prøvde å gjemme den i en smørklump, men det var ikke interessant. Ikke leverpostei heller. Så brukte bare samme metode som i går. Nå er han under sengen. :p Uff.

 

Skulle hatt meg en sånn kattepose. Det er en bag man legger katten i for å lettere gjøre ting den ikke liker, som bading, tannpusss, stell, etc. Men jeg ser to problemer med den. For det første, ser jeg ikke for meg at det er lett å putte katten i den. For det andre, etter hvert hadde de vel skydd hele posen som pesten fordi de forbinder den med ubehag, og skutt under sofaen så fort de så den.

 

51S4IGcuLKL._SL500_AA300_.jpg

 

Noen som har prøvd en sånn?

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

For min del går det helt fint å dusje katta, står i ro så lenge jeg passer på. Etterpå pleier jeg å legge henne i håndkledet som jeg bretter rundt henne som en baby, virker faktisk som hun liker det. Avhengig av hvordan katten er så funker det vel fint å holde håndkledet og legge katta på rygg i armene dine, og så legger du håndkledet rundt. Er vel bare å prøve seg frem og bli mer kjent med hvordan du håndterer akkurat din katt. De er som kjent veldig sta og motvillig om du bærer dem feil eller tar i dem når de hadde tenkt noe helt annet.

 

 

Hun drikker kun av et høyt plastglass.

Hahah, min også drikker IKKE fra skål, men hu skulle absolutt drikke av våre glass hele tiden, uansett innhold. Det ble slitsomt, de gir seg jo ikke... Det endte opp med at hun fikk sitt eget krus som står på midten av bordet. XD Folk kommenterer det og sier det er rart. :p Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Du kan prøve å bare surre han i ett håndkle. Funket når mine var små og ikke var helt vandt med å bli tuklet så mye med som de er nå :p

Tenkte på å pakke han i et teppe, men må gjøre det når han står på det, ellers smetter han vekk. Han liker IKKE å ha ting på seg. Veldig sta katt. Og han klorer og biter når han blir vrang. Med frøkna kan jeg gjøre nesten hva som helst uten at hun kjemper i mot. Hun liker det ikke, men hun godtar det. Han burde lære en ting og to av henne. :p
Lenke til kommentar

Er det folk som har "innekatt" her?

 

Flytter sannsynligvis inn i en leilighet om ikke lenge, hvor det da naturlig nok ikke er mulighet for katter som løper ut og inn.

 

Hvordan er det med innekatt? er 80-90kvm for liten plass for feks 2 katter? Er det litt dyreplageri eller trives katter som innekatt? :p Lyst på 2 Bengal katter eller noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

Det finnes raser som trives bedre inne enn andre. Det er viktig at man møblerer slik at katten kan utfolde seg og leve mest mulig naturlig og stimulert. Takhøyde klatrestativer etc er veldig hyggelig for en innekatt, gjerne med plattformer hvor de kan se ut av vinduet.

Så en kar i USA som hadde bygd om hele huset så kattene hadde sine egne gangveier helt oppe under taket med tunneller gjennom veggene og masse kule huler og plattformer. Alle rommene hadde gangveier så kattene kunne bevege seg rundt hele huset uten å være nær gulvet.

Lenke til kommentar

Er nok begrenset på hvilke modifikasjoner jeg kan gjøre å vegger i en blokk leilighet går jeg ut ifra, men har absolutt planer om diverse leker \ stativer de kan klatre rundt i.

 

En utsikt plass ved vinduet, er ikke det litt slemt? Vise dem ting de aldri vil få oppleve.. :p men for all del, hvem vet hvordan en katt egentlig tenker.

 

2 katter er iallefall et must, da de har hverandres selskap når jeg er på jobb ol.

Lenke til kommentar

Er nok begrenset på hvilke modifikasjoner jeg kan gjøre å vegger i en blokk leilighet går jeg ut ifra, men har absolutt planer om diverse leker \ stativer de kan klatre rundt i.

 

En utsikt plass ved vinduet, er ikke det litt slemt? Vise dem ting de aldri vil få oppleve.. :p men for all del, hvem vet hvordan en katt egentlig tenker.

 

2 katter er iallefall et must, da de har hverandres selskap når jeg er på jobb ol.

Går helt fint. Men de må ha mye ting å klatre på, gjemme seg inni osv. Greit med leker og, de fleste katter liker noe som får aktivisert dem. Og de liker å ligge i vinduet hjemme hos oss. Vi har netting på balkongen og, slik at de kan være ute der. (Ser jævlig stygt ut, men ingen har klaget). Og husk for alle del på temperatur når du ikke er hjemme.

 

Bakdelen er mye sandplukking, mye støvsuging, og om du har uflaks mye kloring. Et bra tips er å skaffe katter som ikke røyter så mye. Husk og at noen må passe på dem om du reiser bort. Det er vel ulovlig å la dem være alene over 24 timer nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det vil gå greit så lenge de ikke har vært vant til å være ute. Verre hvis de har vært vant til å gå ut. Merker det bare på kattungen vår. Etter at hun fikk være med ut i bånd står hun og mjauer og vil ut hele tiden.. Skal bli greit å få kastrert henne når hun er gammel nok. Hun er tydelig understimulert her hjemme. Det går hardt utover møbler og gardiner :p

Lenke til kommentar

Merko., jeg har nå to innekatter i en 75kvm leilighet. Jeg har ikke noe så fancy som det nevnt over, men jeg har et stort klatrestativ, store vinduer med store karmer, møbler som er plassert sånn at de kan klatre og sitte høyt oppe og observere (gamle møbler som ikke brukes av oss, selvsagt), MANGE leker, tunnell, flere senger og kattekasser. De ser ut til å trives. Det viktigste tror jeg er at de har tilgang til vindu, så de kan sitte og se ut. Dette er stor underholdning for dem, og de kan holde på i timesvis. Så må du leke masse med dem, spesielt hvis du vil de skal sove når du sover.

 

Når det gjelder kattekasser, er det anbefalt å ha en ekstra for hver katt. Altså, to til en, tre til to, osv. Men det kommer helt an på leiligheten/huset. Jeg har ikke plass til tre her, så det holder med to for meg. Men har du etasjer, kan det være lurt å plassere en ekstra i hver.

 

Det finnes en hel haug med ting du kan få tak i for å gjøre en innekatts liv litt bedre. Har du en balkong eller veranda eller hage, kan du installere en katteskog (catio - finnes i utallige varianter). Det finnes bokser en kan installere på vinduet, som gjør at de kan gå litt ut og få med seg lukter, lyder og syn fra alle kanter. Du kan få tak i hyller som er spesielt laget til katter, som du kan plassere på veggen og lage baner av og variere høyde, lengde osv. Disse kunne du f.eks kombinere med et gulv-til-tak klatremøbel, eller flere små, eller begge deler. The ceiling is your limit.

 

La ut amerikanske sider sånn at du kan se idéene og få litt inspirasjon, men du får helt sikkert tak i det meste av disse tingene i Norge også.

 

Catio

Vindusboks

Kattehylle

Hengekøye

Gulv-tak klorestativ

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Jeg har to klatrestativ som jeg har satt sammen, ett gigantisk fra sverige og ett mindre som var svinedyrt i norge (hint hint, stikk til sverige) så de har sin egen ''krok'' i stua hvor de kan sitte uforstyrret og gjøre som de vil. Jeg har også masse leker strødd rundt omkring så de har noe å ''jakte på''. Guttepus og ene jentepus prøver alltid å stikke ut, så det må du også forberede deg på, men jeg har også en skeptisk pus som ikke liker å gå ut, så det ser du jo ann :)

Lenke til kommentar

Husk og at noen må passe på dem om du reiser bort. Det er vel ulovlig å la dem være alene over 24 timer nå?

 

Det har aldri vært noe problem.

 

Mine foreldre har kattedør, så de kan fint være hjemme alene i flere dager. Har webkamera på matskålen, så man kan se når vi evt må stikke innom for påfyll.

 

Blir jo litt anderledes i leilighet, men man kan jo fint stelle til med kamera sånn at man ser hvordan dem har det. :) Når det er sagt, så reiser jeg mer eller mindre ingenting. isåfall er det <3 dager toppen i strekk.

 

 

Edit: Takk for tipsene til dere andre som også har skrevet. :) Oppvokst med flere katter, så selve behandlingen av dem burde gå greit, men har ingen erfaring med "innekatter". Skal forøvrig gå til anskaffelse av 2 stk når leilighet er i orden (kattunger).

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Syns ikke det er så veldig rimelig at man ikke kan være borte lovlig mer enn 24 timer, jeg drar og sover hos moren min i helgene titt og ofte og det er omtrent alltid mat igjen og vann igjen i skålene når jeg kommer hjem. Men jeg skjønner at det er for å ta de som stikker på ferie til utlandet og velger å bare droppe katten sin eller dumpe dem, hadde en sånn situasjon her i fjord hvor noen hadde bare låst inn kattene uten mat, vann eller pass eller noe slikt og så bare dratt på ferie til iran eller noe sånt.. Søstra mi valgte å hoppe inn i deres åpne soveromsvindu (wow, disse folka er så ansvarlige!) og gi mat og vann til både pusemor og kattungene som skrek av sult i ett par dager (andre naboer bekreftet dette, de hadde mjauet/skreket leeenge).
Ja, vi ringte politiet først, men de kom jo faen meg aldri, og klarte til og med å si ''Ikke gå inn i leiligheten deres selv om vinduet er oppe''. Jeg sverger, politiet og mattilsynet gir faen i dyrene våre!

 

Edit: sånn ærlig talt, når man kan lovlig knuse ruta til noen som har latt bikkja si være i bilen i heten, men vi ble frarådet å GI MAT til kattemor og små kattunger? FUCK OFF

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig, BuffyAnne. Det burde være like regler for katter og hunder. En katts liv er ikke mindre verdt enn en hund, selv om de koster mindre. Folk som lar kattene sine være hjemme uten mat og stell, kan like godt la vær å skaffe dem. Det var en slik sak her også for noen dager siden. Dyreklinikken hadde funnet en katt som var bare skinn og bein. Da skrev de et langt innlegg om hvor viktig det er å ta seg av dyrene sine. Jævler!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...