Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper han får en så kraftig bot/erstatningskrav at han angrer på sin idiotiske oppførsel resten av livet.

 

Sånne folk mangler totalt empati, og alt de forstår er bøter. Ja, kanskje fengselsstraff, men det er vel ikke aktuelt så lenge det er et sivilt søksmål? For min del kunne han gjerne fått like lang fengselsstraff som en som begår drap på et menneske (ok da, det er å ta litt i, men dere forstår poenget).

 

Jeg tror heller det må være noe meget galt med individer som kan drive seg selv til slike handlinger, det virker som om denne personen kunne trenge en form for rehabilitering, normale invidider gjør simpelthen ikke slike ting. =|

 

 

Trenger en human måte å avlive kattunger på. Noen tips?

 

Har du forsøkt å adoptere de bort til noen andre personer eller institusjoner, eventuelt legge ut annonser etceterea?

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Fra denne tråden: http://www.diskusjon...owtopic=1162265

Avliving av dyr reguleres av dyrevernloven § 9:

 

Sitat

 

§ 9. Avliving.

 

Avliving av dyr skal gjerast på slik måte at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

 

Ved avliving av hest, storfe, småfe, gris, fjørfe, kanin eller tamrein skal dyret svævast før blodet vert tappa. Avliving av slike dyr må berre gjerast av person som er over 16 år og kunnig i slikt. Så langt råd er må avlivinga gjerast ute av syne for andre dyr.

 

Dyr må ikkje flåast, skåldast eller ribbast før dei er daude. Dette gjeld likevel ikkje krepsdyr.

 

Føresegnene i fyrste og tredje leden gjeld òg under jakt og fangst.

 

Formålet er altså at dyret ikke skal lide mer enn høyst nødvendig. Å avlive et dyr i strid med § 9 er straffbart med fengsel i inntil 1 år. Man kan også fradømmes retten til å holde dyr.

 

For avliving av katter og hunder er det gitt spesiell forskrift. Forskriften ramser opp de tillatte måtene å avlive katt/hund på i §§ 2 og 3. Oppramsingen er uttømmende, det vil si at dette er deeneste lovlige måtene å gjøre det på:

 

- Skudd mot hodet, fortrinnsvis med hagle. Må gjøres av kyndig person. Dyret må holdes slik at det ikke beveger seg.

- Elektrisk avlivningsapparat godkjent av Mattilsynet.- Medikamenter eller gasser, men kun under tilsyn av dyrlege.- Hvis kattunge eller valp er under 8 dager gammel kan den avlives ved hjelp av et hardt slag mot hodet. Slaget må være av en slik styrke at øyeblikkelig bevisstløshet og død inntreffer.

 

I alle tilfeller skal dyret enten avbløs, ellers skal man på annen måte forvisse seg om at dyret er dødt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg har hengt opp lapper på nærbutikker og gikk tom en runde i nabolager med en lapp til bilder osv. Det har ikke gitt noen resultater ennå. Skal ikke gi opp. Men før eller siden må man jo ta drittjobben..

 

Ja, det er en drittjobb. Er det noe jeg misliker, så er det når man må avlive kattunger. :( Men bra du gjør noe for å få gitt dem bort. :) Håper noen vil ha de.

Lenke til kommentar

Dyrebeskyttelsen tar imot katter etter hva jeg har forstått. Mulig du må betale en liten sum, men det måtte du ha gjort hvis du skulle avlivet de hos dyrelegen også. Da er du garantert at de får gode eiere, og du kan ha god samvittighet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...