Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Tusen takk for svar, Marekatten og Sk!ppy.

Ja, tror et lite besøk hos dyrelegen hadde vært nyttig, får begynne å overtale mamma og de. De har visstnok hatt noen dårlige opplevelser med dyrelegene her i nærheten, og ser ut til å mene at det ikke er nødvendig å ta den til lege. "Det som skjer, skjer." Hærlig.

Om det er mistanke om at et dyr lider, tror jeg faktisk det er straffbart å ikke ta nødvendige forholdsregler for å unngå unødig lidelse. En slik forholdsregel er blant annet å ta dyret til en dyrlege.

 

Skaffer man seg et dyr, må man være forberedt på å bekoste det som det koster å ha et dyr, samt ta vare på det i hele dyrets levetid. Om man ikke ønsker det, er man ikke skikket til å ta vare på et dyr.

 

Man kan faktisk bli fradømt retten til å ha dyr om man ikke viser seg skikket til å ta vare på det.

 

Du kan for eksempel ta kontakt med Dyrebeskyttelsen eller Dyrevernalliansen om du vil ha mer informasjon om dette. Tipper de sitter med den nødvendige kunnskapen til å svare på det. Dyrevernalliansen har ihvertfall en jurist i staben. Da vil du uansett få den tyngden du trenger for å overbevise foreldrene dine... tipper ikke de ønsker å havne i rettslige problemer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Hei.

 

Siden dette er en kattetråd, så tenkte jeg å spørre om noe. Katten kom hjem i natt haltende på poten, så også at den var hoven. Fant ingenting blod, eller åpninger hvor såret kan være (er ganske hoven, så tror såret er skjult). Hørte mye katteskråling i det jeg slapp han ut i går kveld, så regner derfor med han har havnet i en slosskamp, og dermed at poten er hovnet opp grunnet infeksjon? Katter har vel mye bakterier og lignende i tennene og klørne, så tror dere at dette er grunnen?

 

Den ser litt skeiv ut og trodde derfor den var knekt, men tror det er pågrunn av at den har hovnet opp på den ene siden.

 

Skal jeg bare la det være, og la katten få vaske poten selv til det går hull på infeksjonen og alt væske kommer ut? Eller burde det sjekkes hos veterinær?

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Hei.

 

Siden dette er en kattetråd, så tenkte jeg å spørre om noe. Katten kom hjem i natt haltende på poten, så også at den var hoven. Fant ingenting blod, eller åpninger hvor såret kan være (er ganske hoven, så tror såret er skjult).

 

Den ser litt skeiv ut og trodde derfor den var knekt, men tror det er pågrunn av at den har hovnet opp på den ene siden.

 

Skal jeg bare la det være, og la katten få vaske poten selv til det går hull på infeksjonen og alt væske kommer ut? Eller burde det sjekkes hos veterinær?

 

Hvis du ikke ser blod eller sår som du skriver, ville jeg tro at dette handler om brudd, forstuing eller ute av ledd evt andre indre skader (alt dette kan medføre opphovning). Veterinæren er din og kattens (dyre) venn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Hevelsen er gått ned nå, og katten går rimelig greit. Litt halting når han kommer opp i fart, men ellers går det greit. Skal se hvordan det utvikler seg de nærmeste dagene. Takk for all hjelp!

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Da har vi hatt med Fenris og Missy (søstra) ut i bånd en del ganger og Fenris har som forventet likt det kjempegodt. Missy har vært livredd. Når vi hadde de i bånd gikk vi mye rundt huset og etterhvert rundt i nabolaget så de ble godt kjent med nærområdet.

 

I kveld satt vi ute i 5 timer og bestemte oss for å slippe de ut i det fri. Det gikk kjempefint, jeg er så glad for at de kom tilbake med en gang vi ropte på de! Skal ut og jobbe i hagen hele morgendagen og har planer om å slippe de ut da også. Dette var deilig og befriende :)

Lenke til kommentar

Da har vi hatt med Fenris og Missy (søstra) ut i bånd en del ganger og Fenris har som forventet likt det kjempegodt. Missy har vært livredd. Når vi hadde de i bånd gikk vi mye rundt huset og etterhvert rundt i nabolaget så de ble godt kjent med nærområdet.

 

I kveld satt vi ute i 5 timer og bestemte oss for å slippe de ut i det fri. Det gikk kjempefint, jeg er så glad for at de kom tilbake med en gang vi ropte på de! Skal ut og jobbe i hagen hele morgendagen og har planer om å slippe de ut da også. Dette var deilig og befriende :)

 

Husk å vaksinere og chippe kattene dersom det ikke er gjort tidligere, siden de er innekatter :)

 

Utekatter bør dessuten steriliseres.. Kanskje kjipt for dere som har rasekatt?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Fins det noen mulighet til å få tvangssterilisert nabokatten? En svart hannkatt som er glad i å sloss, og plager katten min noe fryktelig. Jager henne rundt og vil ikke la henne være i fred.

 

Normalt sett så ville ikke dette være spesielt problematisk - men vi bor ved en meget trafikert riksvei, 70-sone noen få meter utenom huset. Katten min kan det med å passe seg for veien, men en jaget katt er ikke like oppmerksom.

Lenke til kommentar

Den uskyldige katten kjeder seg bare, og vet ikke helt hvor den hører hjemme. Det hadde vært best for alle om den var sterilisert, og om den roet seg ned på et revir på andre siden av veien. Er jo nok av skogsområder og åkre å ta av der.

 

Men man lar det ikke gå ut over katten, spesielt ikke når man vet at den har et hjem, og noen som er glad i den.

 

---

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science_and_environment/10404251.stm

http://www.popsci.com/technology/article/2010-06/british-amputee-cat-first-get-bone-grafted-exoprosthetic-paws

 

http://www.youtube.com/watch?v=XmDqVN7vr8E

 

Utrolig hva de får til. Utrolig hva kattehjernen klarer å tilpasse seg. smile.gif

 

Den katten har hatt flaks.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hadde noen andre katter mobbet katten min, så hadde jeg kidnappen den, kjørt en mil og sluppen den løs.

 

Og hva ønsker du å oppnå med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...