Gå til innhold

Ytelseguiden Pris-Ytelse-Specs: 1235 kort! (17.06)


Belarnion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
wow..keep it up!  :thumbup:    :ph34r:

8339290[/snapback]

Holder på. :p

 

Filene er oppdatert.

 

Det er interessant å merke seg at

- blant 10-på-topp-mest-for-pengene har Ati hele 7 av kortene. nVidia har bare 3.

- GeForce 8600GTS og 8600GT er skikkelig tafatte greier. (Det er også utrolig vanskelig å gi disse en rettferdig relativ ytelse)

- nVidia har produsert planetens 5 raskeste spillkort til dags dato.

- Ati sin R600 ryktes å få kriminelt gode specs

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar
Man kan ikke spille DX10 på DX9 kort, man må få en DX9 utgave av spillet. Så eneste man kan sammenligne kortene på er DX9 spill.

8412745[/snapback]

Ja, derfor jeg spurte hvordan trådstarer ville måle ytelsen..... (skillet mellom DX10 og DX9 kortene ville jo bli relativt stort)

Antar det er greiest å ta noe ala halvparten ifra DX10 titler og halvparten ifra DX9 (på de kort som støtter det da).

 

I ytelseguiden er det jo mange DX8, DX7 kort..... Og disse kan jo da ikke kjøre DX9, men allikevell sammenlignes dem opp mot kort som kjører på DX9.

Så antar det ikke blir et problem allikevell. :)

Lenke til kommentar
Man kan ikke spille DX10 på DX9 kort, man må få en DX9 utgave av spillet. Så eneste man kan sammenligne kortene på er DX9 spill.

8412745[/snapback]

Ja, derfor jeg spurte hvordan trådstarer ville måle ytelsen..... (skillet mellom DX10 og DX9 kortene ville jo bli relativt stort)

Antar det er greiest å ta noe ala halvparten ifra DX10 titler og halvparten ifra DX9 (på de kort som støtter det da).

 

I ytelseguiden er det jo mange DX8, DX7 kort..... Og disse kan jo da ikke kjøre DX9, men allikevell sammenlignes dem opp mot kort som kjører på DX9.

Så antar det ikke blir et problem allikevell. :)

8414771[/snapback]

Du fant det ut selv ja.

Det stemmer, jeg ser her *kun* på ytelse.

Det har seg nå også slik at et kort som er middelmådig i DirectX 9 ikke på magisk vis vil få superkrefter i DirectX 10...

DirectX 9 og 10 er ikke to totalt forskjellige verdener. :)

 

Jeg har sett at det gir noen begrensninger å *kun* ha dette opplegget mitt som en excel-fil + en forumpost. Jeg og en fyr til kikker litt på om det hadde vært mulig å lage en nettside med alt dette på (I tillegg til excel-fil og forumpost). Det vil kanskje være lettere å finne informasjonen man leter etter hvis alt ligger søkbart på nettet. I tillegg kan jeg legge ut noen grafikkrelaterte artikler.

Eller høres det bare dumt ut?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Synes det høres ut som en kjempeide. Etter det jeg har sett i denne tråden tror jeg du kan klare det kjempe fint.

8432143[/snapback]

Japp, får se da vet du. Den fila begynner å bli litt vel massiv til at det er lett å finne info der...

 

Jeg kommer i alle fall til å kjøpe skjermkort basert på din vurdering av de nye atikortene som kommer. Håper mellomklassemodellen blir vesentlig kraftigere enn 8600serien.

 

Litt optimistisk, men dog.

8513232[/snapback]

:)

Koselig å høre.

Om ryktebørsen stemmer tror jeg det blir litt vel optimistisk å satse på at mellomklassen blir så voldsomt mye kraftigere enn 8600-serien ja.

Jeg tar en wild guess og gjetter på 10% kjappere enn 8600GTS.

 

 

Neste oppdatering av fila vil inneholde en ny side med de fleste 3D Workstationkortene som noen sinne har blitt produsert. 184 stk (og over 5700 nye ruter) and counting...

 

Kanskje jeg egentlig burde bedrive skolearbeid istedenfor å google Quadro og FireGl. :p

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

Ny (stor) oppdatering:

 

Opprettet en helt ny side med 184 Workstationkort (Stor oppdatering, derfor heter fila nå noe med 3.x istedenfor 2.x)

 

Added 8800 Ultra

Added 8600 GTS 512MB

Added 8600 GT 512MB

Added X1950GT AGP

Added GeForce4 Go 488

Added GeForce4 Go 448

Added GeForceFX Go 5250

Added Vérité4400E

Changes specs 3dfx kort

Cleaned up Number 9

Changes specs Cirrus Logic Laguna3D

Changes specs PowerVR Dreamcast

Changes specs PowerVR 250

Changes specs PowerVR PCX1

Changes specs PowerVR PCX2

Changed specs Mobility Radeon X2300

Changes specs NV3x-serien

Changes specs Vérité2100

Changes specs Vérité1000

Changes specs Vérité3300

Changed M52-->M62-P (X1350)

Changed M54-->M65-P (X1450)

Changes specs 3D Rage

Changes specs NV1 <--- Check it out!

Permedia 1 readded

Permedia 2 readded

Permedia 3 readded

Økte price vs performance grensa til 275PR

 

Interessant å merke seg denne gangen:

- Ati har de tre kortene som gir mest ytelse for penga.

- nVidia og Ati har 5 kort hver i 10 på topp ytelse per krone.

- nVidia har de 6 raskeste spillkortene man definitivt kjenner til. (ikke medregnet den nye HD-serien til Ati, der det (eller de) kjappeste kortene nok vil legge seg blant de seks på topp et sted.)

- GeForce 8800 Ultra er rundt 10% kjappere enn 8800 GTX uklokket i høyere oppløsninger.

- GeForce 8800 Ultra er det første kortet som noen sinne har brutt 100GB/s minnebåndbredde på et standardklokket kort.

- nVidia første kort, med kodenavn NV1, hadde en minnebåndbredde på rundt 380MB/s i mai 1995.

- GeForce 8800 Ultra er anslagsvis 12.000 ganger kjappere enn NV1. (Man kan egentlig ikke trekke slike slutninger, men det er gøy likavel. :p )

- nVidia vil med overhengende sannsynlighet beholde ytelsestronen i flere måneder til.

- Workstationkort er en rar dyreart. :hmm:

 

Som alltid:

Kommentarer mottas med takk

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...