Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmm jeg har fri kort opp till 39 000 , visst jeg tjener over 39 000 dette året må jeg da betale skatt på alt over 39 000 eller må jeg skatte fra det jeg har allerde tjent inn på bankontoen ?

8991121[/snapback]

Skatten er null opp til den såkalte frikortgrensen (40 000 kroner). Deretter betales trygdeavgift etter en opptrappingssats (25 pst.). Når trygdeavgift etter opptrappingssats er lik trygdeavgift etter vanlig sats, det vil si ved en lønnsinntekt på 57 558 kroner, betales det trygdeavgift med en sats på 7,8 pst. av hele lønnen. Når lønnsinntekten overstiger summen av personfradraget og lønnsfradraget (68 800 kroner), begynner man å betale skatt på alminnelig inntekt (28 pst.), noe som gir en marginalskatt på 35,8 pst.

Du skal altså betale 25% trygdeavgift av det du tjener mellom 40 000 og 57 558 kroner, og 7,8% (normal sats for trygdeavgift) av det du tjener mellom 57 558 og 68 800 kroner. Vanlig skatt (28%) begynner du først å betale når du tjener mer enn 68 800 kroner.

 

Når det gjelder forskuddstrekket (trekk i lønna) bestemmer du i praksis selv når du vil "betale", du kan vente til du når frikortgrensen eller skaffe deg et skattekort og begynne å betale forskudd allerede nå.

 

EDIT: Grafer for gjennomsnittsskatt og marginalskatt. Gjennomsnittsskatt er hva du betaler i skatt totalt, marginalskatt er skatten du betaler på "siste krone", eller for å jobbe en time eller en dag ekstra.

 

gjennomsnittsskatt.jpg

 

marginalskatt.jpg

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

etter å ha vært arbeidsløs i 4-5måneder har jeg fått meg en ny jobb.

 

Hva/hvor du jobber som: McDonalds

 

Hvor gammel du er: 17år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 88,68 kroner i timen

 

Hvor mye betaler du i skatt? Har frikort, i hvert fall enda.

 

 

 

Hva skjer hvis jeg tjener 50000 (frikortgrensa: 40000)? Må jeg betale skatt for ALT, eller bare det som er tjent over?

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Hva/hvor du jobber som: Butikkmedarbeider

 

Hvor gammel du er: 17år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 95kr pr. time, vanlig arbeidsdager er 11 timer (09-20), og har 50% overtidsbetaling etter 9 timer.

 

Hvor mye betaler du i skatt? Har frikort, i hvert fall enda.

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Har posta før, men da hadde jeg enda ikke starta i jobben og diverse:

 

Hva du jobber som: Sommerjobb på Coop Nord-Norge (lagersentral), kjører rundt med en liten truck og plukker varer som skal ut til butikkene.

Hvor gammel du er: 18 år

Hva du tjener i timen: 130,40,- i timen (overtid til klokka seks eller sju, husker ikke helt, er på 50%. Etter det, samt lørdager, er den på 100% etter det jeg har forstått).

Hvor mye betaler du i skatt? Ordna det slik at jeg jobber 1 uke mindre, så jeg vil tjene noen tusenlapper under frikortgrensa. Tar litt overtid slik at jeg havnet akkurat rett under tenker jeg.

Lenke til kommentar

Hva/hvor du jobber som: Ledergruppen i et restaurant firma

 

Hvor gammel du er: 21 år

 

Hva du tjener du i år: 280k Goder som bil,mobil osv

 

Hvor mye betaler du i skatt?37%

 

sånn da??

Endret av ijwf
Lenke til kommentar
Hva/hvor du jobber som: Ledergruppen i et restaurant firma

 

Hvor gammel du er: 21 år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 280k med svært liten erfaring.. Goder som bil,mobil osv

 

Hvor mye betaler du i skatt?37%

9034656[/snapback]

Du kan da ikke tjene 280000,- på en måned eller time !!

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Industri operatør

Hvor gammel du er: 23 år

Hva tjener du i året: 321 000

Hva du tjener i timen: ca 200 kr timen **

Hvor mye betaler du i skatt? 32%

 

** Jobber 5 skift, vet ikke hva grunnlønnen er på. Hvis jeg skal regne ut fra de faktiske timene jeg jobber i løpet av et år som er 1607 timer (Normalt 1950 timer) så har jeg en timelønn på 200 kr.

 

Har mer fri i forhold til en som jobber vanlig arbeidsdager pga skiftordingen.

Endret av stirol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...