Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På tide å skrive seg opp her jeg og da ....

 

 

Hva du jobber som: Gressklipper/Klipper gress

Hvor gammel du er: 16

Hva du tjener i timen: 700,- pr gang jeg klipper

 

Tjente ca. 12K ifjor over sommeren, men det var mitt første år så rik er jeg akkurat ikke :p

8581634[/snapback]

 

Er det for en privat person du klipper? eller er det komunen eller en bedrift?

Lenke til kommentar

Komunen/BBL/boretslaget :p

 

Klipper rundt i boretslaget og en "liten" fotballbane som hører til og litt til ....

 

Tar meg 1,5-2time og litt mer de gangene jeg må ut med kantklipperen ...

Skatter ike da jeg holder meg nuder frikort grensen og fra ca. juni og litt utti august klipper je gomentrent en gang i uken :dribble:

Lenke til kommentar

Man vet man har jobbet for mye når man...

...jobber på time-akkord - betalt pr time faktisk flytid. Man får $16.50 for hver, og har nesten $800 på en uke.

...spiser én gang om dagen fordi det er det man har tid til

...ikke har rene håndklær selv om man har 20.

 

Jeg må roe egget....

Lenke til kommentar

Hva jobber du som: Fikk meg sommerjobb på lageret til Coop Norge AS i Tromsø, tørrvareavdelinga.

 

Alder: 17 (fyller 18 ei uke inn i jobben)

 

Timesbetaling: "Vikarstillinger ved Coop Norge Tromsø avlønnes pr. i dag med kr. 130,40 pr. time"

 

Off topic: Noen spørsmål jeg har, hadde vært flott om noen kunne hjelpe :)

 

 

-Angående timesbetaling: Vil dette si at det er det jeg får i timen, eller kan de plutselig endre det siden det står "pr. i dag", slik at de som starter i sommerjobb får mindre? (tviler haha, men greit å være sikker).

 

Skal jobbe hele sommern, og kommer derfor til å havne 1000-2000 kroner over frikortgrensa. Går det an å spørre arbeidsgiver om de kan gi meg 1000-2000 mindre, og at jeg heller får en vare eller noe istedet?

Vil uansett heller trekkes 1000-2000 i lønn, enn å betale enda mer bort i skatt når man akkurat havnet over frikortgrensa.

 

Og går enda mere off topic, men får man timesbetaling for lunsjpausen også, eller må det være avtalt med arbeidsgiver privat eller ved tariff?

 

Gleder meg uansett, selv om det kanskje blir litt slitsomt med 08.00-16.00 hele sommern :)

 

Lenke til kommentar
-Angående timesbetaling: Vil dette si at det er det jeg får i timen, eller kan de plutselig endre det siden det står "pr. i dag", slik at de som starter i sommerjobb får mindre? (tviler haha, men greit å være sikker).

Regner med at det går på tariff, uten at jeg kjenner til Coops rutiner ved slikt. Det er da det du får i timen. Lønn kan jo endres, men dersom det er snakk om tariffavtale, så er nok det utenkelig. Utenkelig vil jeg tro det er uansett. "Pr. idag" er nok mer et formelt uttrykk, for å være på den sikre siden.

 

Skal jobbe hele sommern, og kommer derfor til å havne 1000-2000 kroner over frikortgrensa. Går det an å spørre arbeidsgiver om de kan gi meg 1000-2000 mindre, og at jeg heller får en vare eller noe istedet?

Vil uansett heller trekkes 1000-2000 i lønn, enn å betale enda mer bort i skatt når man akkurat havnet over frikortgrensa.

Dersom du går over frikortgrensa, så trekkes du 50% i skatt, men skattetrekket gjelder kun de lappene du går over grensa. Går du 2000,- over frikortgrensa, må du med andre ord betale 50% skatt av de 2000. Du trekkes ikke skatt for hele frikortbeløpet dersom du går over. Du får også tilbake en god del av det som ble trukket når selvangivelsen kommer og slikt, da får du tilbake en del av det som ble trukket. Jeg tror jeg ble trukket ca. 1500,- i fjor, da jeg gikk ca. 3000,- over frikortgrensa, men fikk tilbake igjen 750,- på skatten i år.

 

Og går enda mere off topic, men får man timesbetaling for lunsjpausen også, eller må det være avtalt med arbeidsgiver privat eller ved tariff?

Jeg regner med at dette avhenger litt på arbeidsplass og tariffavtale. Tror nok dog det er vanlig at man ikke får lønn for pausen. Iallfall får ikke jeg det som jobber i butikk, og jeg kjenner heller ingen jeg kan huske som har fått lønn for pausen.

 

Men alt dette er det i grunnen bare til å spør arbeidsgiveren om, de kan tross alt gi bedre svar på alt enn vi kan. Og det er ingenting galt i å være litt nysgjerrig, du viser iallfall at du bryr deg litt ved å spørre. :)

Lenke til kommentar

Takker så meget for svar!

Vel, da var ikke frikortgrensa noe problem, men skal jeg ta med et vanlig skattekort, eller frikort til arbeidsgiver, når jeg vet jeg kommer til å overstige frikortgrensa?

 

Edit: Om lunsjen ikke regnes inn i timelønna havner jeg faktisk et par hundrelapper under grensa gitt.

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar

Ja da entrer vel jeg også arbeidslivet til slutt..

Nettopp fullført bachleorgrad i øk & adm.

 

Hva jobber du som: Regnskapskonsulent for et stort norsk firma

 

Hvor gammel er du: 25år

 

Lønn: Startlønnen er 340000, så blir vel 180-190kr timen.

 

Skatt: Blir vel tabell og rundt 35%

Lenke til kommentar
367 000 i året som elektriker? Det er tydelig at det tar litt tid før det lønner seg med utdannelse her i landet :) Uansett - bra for deg!

8677029[/snapback]

 

367 000 er litt uklart. Hadde 165/170,- i timen i fjor, men endte på 391 000. I år har vi steget, så vi får se hva vi ender på, alt ettersom hvor mye det blir jobbet.

 

Edit: Uansett, jeg har alltid vært fan av yrkesutdanning i forhold til en evinnelig lang akademisk utdanning, men det er vel blitt forsket på at jo lenger utdanning, jo bedre. Jeg tjener iallfall til livets opphold.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Serigraf (Silketrykker) Lærling!

Hvor gammel er du: 37

Lønn: 100 timen + div. tillegg..

 

Regner med en brutto årslønn på ca. 500000,- når jeg er ferdig opplært. Starter jeg for meg selv, kan jeg med god markedsføring tjene +- 3000000,- Dette krever at man jobber 24/7/365.

 

Litt sært å være lærling i en alder av 37. :!:

Lenke til kommentar
Takker så meget for svar!

Vel, da var ikke frikortgrensa noe problem, men skal jeg ta med et vanlig skattekort, eller frikort til arbeidsgiver, når jeg vet jeg kommer til å overstige frikortgrensa?

 

Edit: Om lunsjen ikke regnes inn i timelønna havner jeg faktisk et par hundrelapper under grensa gitt.

8651597[/snapback]

Jobber du i over 6 timer får du en halv times pause med lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...