Gå til innhold

Harddisker på 1 TB kommer i år?


Anbefalte innlegg

Kunne vi ikke hatt godt over 1TB med noen 5,25 tommers disker? Hadde fått en god del mer overflate å lagre på.  :hmm:

6678402[/snapback]

Selvfølgelig. Men hva om den store disken går i stykker, tenk alt som går tapt!

6678413[/snapback]

 

Det argumentet har jo blitt brukt imot større disker siden tidenens morgen,og det er ikke noe bedre nå enn det var,man mister i snitt like mye data per tid med små disker som med store (om man har like stor total kapasitet, og sannsynlighten for havari på en enkelt disk er like stor).

 

Har man data man ikke tåler å miste, så må man ta backup, stor eller liten disk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... tidlig på 90-tallet snurret med 5400 RPM og med tanke på at dagens disker bare snurrer på 7200...

6678201[/snapback]

 

fattern har en WD, tror jeg, 70GB som gå på 10k i sin ShuttleX. han er av typen som vil slippe lastetider, med et litt mindre fokus på kapasitet.

 

men en 2.5" på TB'n hadde vert ønskelig, særlig når man er tilnærmet gal på nedlasting >D. uansett, hvis prisen bare blir for høy, kan man satse i en av eksterdiskene til LaCie, som for øyeblikket tilbyr opptil 2TB. men prisen vil jo uansett variere fra sted til sted, og med tanke på norske avgifter, kan man likegjerne bestille et karibisk cruise og kjøpe en disk der og fortsatt sitte med penger til å kjøpe en ny ferrari.

Lenke til kommentar
... tidlig på 90-tallet snurret med 5400 RPM og med tanke på at dagens disker bare snurrer på 7200...

6678201[/snapback]

 

fattern har en WD, tror jeg, 70GB som gå på 10k i sin ShuttleX. han er av typen som vil slippe lastetider, med et litt mindre fokus på kapasitet.

 

men en 2.5" på TB'n hadde vert ønskelig, særlig når man er tilnærmet gal på nedlasting >D. uansett, hvis prisen bare blir for høy, kan man satse i en av eksterdiskene til LaCie, som for øyeblikket tilbyr opptil 2TB. men prisen vil jo uansett variere fra sted til sted, og med tanke på norske avgifter, kan man likegjerne bestille et karibisk cruise og kjøpe en disk der og fortsatt sitte med penger til å kjøpe en ny ferrari.

6678435[/snapback]

 

Heh, jeg tviler sterkt på at 25% av en harddisk utgjør et cruise,og langt mindre en ferrari :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Synes ikke det er noen god løsning å spinne disse gammeldagse desktop diskene noe særlig fortere enn 7k. Bedre å finne andre måter å utvikle produktet på.

6678451[/snapback]

 

 

enig.. høyere hastighet fører bare til mer slitasje, helst skulle man hatt all denne mekanikken ut av bildet :)

 

ja til det glade 80tall hvor harddiskene var så store som LP-er og man måtte sprette disken for å reparere skrivehodene som var på størrelse med en kjøkkenkniv og støvet ble tørket av med stålull :p

Lenke til kommentar
Lagringskapasiteten går stadig mot nye høyder. Neste punkt blir å bryte terabyte-grensen, noe som absolutt vil være mulig i år.

 

Dette blir vel lit feil ?

 

Den tangerer 1 terabyte-grensen, ikke bryter den.

6678482[/snapback]

 

 

Hehe, for å være litt kverrulant her, så ligger gjerne disker litt over akkurat feks 500 000 000 000 bytes når de oppgies til 500 GB.

 

AtW

Lenke til kommentar
Heh, jeg tviler sterkt på at 25% av en harddisk utgjør et cruise,og langt mindre en ferrari :)

 

AtW

6678446[/snapback]

Kanskje ett helgecruise med Kielfergen(ikke akkurat i karibien da, men..) og en legoferrari?

 

Laget ikke Quantum 5,25" for noen år siden? Disklagering er alltid en risiko, men man eliminerer dette ved backup. Dessuten er driftssikkerheten til HDer ganske bra så lenge man ikke mishandler dem.

Lenke til kommentar

jeg syns kapasitetsmessig har hardisker utviklet seg bra jeg. Jeg er ialefall fornøyd med den utviklingen, men hastigheten er jeg ikke fornøyd med. SCSI er jo dyrt som bare det.

 

btw: er det dyrere å lage scsi disker eller er det bare dyrt fordi det ikke er poppulært? Fokuset bør jo være på det beste og scsi er jo bedre på mange måter. Mindre cpu bruk, raskere, og det er vel ikke noe slave master opplegg der? kan enklere koble på mange disker?

 

Ja seagate lagde vel 5:25 disker.. jeg var ikke klar over det før ca 1 år siden da jeg og broren min fiksa en gammal pc. Jeg fikk sjokk da jeg så den :p

Lenke til kommentar
Er det noe galt med driftsikkerheten på disker? Personlig har jeg tilgode å oppleve en ødelagt HD i noen av mine maskiner, og ihvertfall det som blir oppgitt av produsentene tilsier ganske lang levetid.

Jeg har samme intrykk. For meg har flere hovedkort og prosessorer tatt kveld enn harddisker. Jeg har hatt kun en disk som har dødd, nemlig den første jeg kjøpte selv, en IBM på 10GB etter to år.

 

Etter det har jeg hatt 20, 20, 80, 80, 120, 120, 160, 160, 250, 250, 250, 250, 250, 250 i løpet av seks år og alle disse bortsett fra de på 20GB (en er solgt og en er mobil i kabinett) kjører 24/7 uten problemer og har gjort det siden de ble kjøpt.

 

Selv håper jeg på god pris på 600GB disker om et år til godpris og håper jeg greier meg til da uten å måtte kjøpe mer diskplass. (Muligens jeg skal tenke på å slette noe :wow: )

 

EDIT: Og håper på mer SAS i fremtiden!

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Er det noe galt med driftsikkerheten på disker? Personlig har jeg tilgode å oppleve en ødelagt HD i noen av mine maskiner, og ihvertfall det som blir oppgitt av produsentene tilsier ganske lang levetid.

6678052[/snapback]

 

flaks?

 

Har hatt flere disker som har død ved normal bruk. De fleste fra alles yndling WD, men forrige tilfelle var en 9 mnd gammel Seagate disk som døde i fjor sommer.

6678371[/snapback]

Jeg har heller ikke opplevd noen problem med harddisk, ingen har måtte byttes ut, ingen lager mer lyder nå enn før osv...

Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg et 2 x 500 GB-system, så jeg håper dette fører til at 500 GB går kraftig ned i pris. Ned mot 2 kr./GB.

 

Men jeg håper mest på at noen kan utvikle en skikkelig 32 GB flashdisk til en levelig pris (les: under 3000 kr.).

6679387[/snapback]

 

 

Og hva var poenget?

Lenke til kommentar
Er det noe galt med driftsikkerheten på disker? Personlig har jeg tilgode å oppleve en ødelagt HD i noen av mine maskiner, og ihvertfall det som blir oppgitt av produsentene tilsier ganske lang levetid.

6678052[/snapback]

 

flaks?

 

Har hatt flere disker som har død ved normal bruk. De fleste fra alles yndling WD, men forrige tilfelle var en 9 mnd gammel Seagate disk som døde i fjor sommer.

6678371[/snapback]

Jeg har heller ikke opplevd noen problem med harddisk, ingen har måtte byttes ut, ingen lager mer lyder nå enn før osv...

6680133[/snapback]

 

Jeg opplevde masse tull med diskene mine (3x120GB) der jeg bodde før. Strømnett var dårlig og lysene blinket ofte og mye.

Flere ganger døde disker for meg, men klarte å få liv i dem ved å reformatere dem. Hadde også blå-skjerm ukentlig.

 

Etter at jeg flyttet inn til Oslo, opplevde jeg ALDRI blå-skjerm og heller har ingen disker tullet med meg, så jeg kom frem til at hvis du har mye stabilitetsproblemer, så er sjansen stor for at det er ujevn strøm som er problemet. Prøv å kjøpe en UPS, så regner jeg med at det blir bedre.

Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg et 2 x 500 GB-system, så jeg håper dette fører til at 500 GB går kraftig ned i pris. Ned mot 2 kr./GB.

 

Men jeg håper mest på at noen kan utvikle en skikkelig 32 GB flashdisk til en levelig pris (les: under 3000 kr.).

6679387[/snapback]

 

 

Og hva var poenget?

6680164[/snapback]

De er utrolig raske, tar liten plass, lager ikke lyd, ikke varme, driftsikre...

Så det er vitsen.

Lenke til kommentar
Dette er vel en 5-platers disk regner jeg med,om det er 200 GB på plata, får vi vel villige 400 GB,og relativt billig 600 GB. Noe som jo er koselig.

6677791[/snapback]

Det var det første jeg tenkte på også. Jeg vil til og med driste meg til å estimere prisene på harddisker tidlig på våren 2007, (altså noen måneder etter lansering av 1TB-disker fra kanskje 2 produsenter) selv om jeg har bommet på slike estimater før:

 

200GB: 500kr 2,5kr/GB

300GB: 600kr 2,0kr/GB

400GB: 800kr 2,0kr/GB

500GB: 1200kr 2,4kr/GB

600GB: 1800kr 3,0kr/GB

750GB: 2500kr 3,2kr/GB

1000GB: 3500kr 3,5 kr/GB

 

Neste steg fremover (om ca 1,5 år) blir trolig plater med 250GB kapasitet og dermed et utvalg av disker med 250, 500, 750, 1000 og 1250 GB.

 

Uansett. 16Mb cache ville gjort seg, om ikke mere.

6678160[/snapback]

For å flisespikke litt: De fleste disker har i dag 64 eller 128 Mb cache så jeg tviler på du vil se så veldig mye mindre enn det i framtida. ;)

 

Men jeg håper mest på at noen kan utvikle en skikkelig 32 GB flashdisk til en levelig pris (les: under 3000 kr.).

6679387[/snapback]

Vel, det er egentlig ikke så relevant for denne diskusjonen. Her prater vi om disker som som egner seg hovedsaklig til masselagring. Flash (raid0et) egner seg bra som OS-disk, men dårlig til masselagring og har dermed et litt annet fokus.

Lenke til kommentar
Mja, vi fikk flere gigahertz før CPU-produsentene kom med mer fokus på strømgjerrige og kjøligere prosessorer. Skulle gjerne sett mer fokus på driftssikkerhet i tillegg til større kapasitet på harddiskene.

6677986[/snapback]

Er det noe galt med driftsikkerheten på disker? Personlig har jeg tilgode åoppleve en ødelagt HD i noen av mine maskiner, og ihvertfall det som blir oppgittavprodusentene tilsier ganske lang levetid.

Har heller aldri opplevd ett ordentlig diskkrasj, men det var en stund utviklingen gikk veldig fort og endel av produsentene slet med påliteligheten(bla IBM). Dog tror jeg ikke at dagens disker er spesielt upålitelige så fremt de får nok kjøling og man ikke mishandler dem. Min erfaring er at jevnlig defragmentering ikke skader :)

6678114[/snapback]

 

Har selv opplevd flere diskkrasj gjennom årene. Alltid kjørt regelmessig defrag, både innebygget i OS, men også standalone løsninger. Har også vært opptatt av temperatur i kabinttet og hatt store og gode vifter. Likevel har jeg hatt 4 totale diskkrasj sålangt jeg kan huske. Første gang jeg ble rammet sved det skikkelig, da hadde jeg ikke gode backuprutiner. Etter det lærte jeg på den harde måten, og har nå i mange år kjørt raid, samt backup til eskterndisk og DVD gjevnlig.

 

Er nok flere en IBM som har hatt problemer. Har hatt kræsj med blant annet Seagate

Barracuda 80 Gig, disken varte i ca et år fra ny før kræsjet. Dette var før Torrents, og fildeling drev jeg ikke noe særlig med. Kjørte heller ikke maskina som server. Mekanisk feil i seagaten. Når en koblet til strøm hørte en ikke engang at disken startet opp. Prøvde med ny strømforsyning også men uten hell. Forresten har jeg også benyttet UPS siden 1999 slik at spenningstopper, strømkutt ikke kan ha forårsaket problemene. Er nok flere enn meg som har opplevd lignende her på forumet. Stol aldri 100 % på mekaniske innretninger, til sist vil de feile!

 

Senere fant jeg ut at dersom jeg kjøpte en tilsvarende disk, var det muligheter for å demontere begge diskene og flytte selve platene over. Dette mått skje 100% støvfritt. Risikoen for at opplegget ikke ville virke var stor, da selv et støvkorn kunne forkludre opplegget. Ga blaffen og tok tapet. Hadde backup og speil så egentlig ingen problem. Likevel var det irriterende at en disk skulle ryke før 12 månder var gått.

Endret av primula
Lenke til kommentar
Synes ikke det er noen god løsning å spinne disse gammeldagse desktop diskene noe særlig fortere enn 7k. Bedre å finne andre måter å utvikle produktet på.

6678451[/snapback]

 

Dersom en hadde benyttet flash disker, eller aller helst disker med Ram-minne (SSD Disker) ville behovet for drit raske disker minket. Kunne greid oss lenge med dagnes hastighet om vi bare kunne kjørt OS og andre hastighetskrevende applikasjoner fra SSD.

Faktisk er SSD det som jeg trenger mest nå om dagen. Ville gjort underverk for responsen, og skulle gjerne smeltet mastercardet bare for å kjøre to SSD i raid. :dribble:

 

Venter fortsatt på Gigabyte I-ram 2. Denne villel gjort hverdagen så mye enklere. Noen som har lest tester eller lanseringsdatoer nå?

 

Noen som vet om alternativer til Iram 2? Ser jo ikke ut som Gigbyte har tenkt å slippe den enda, og jeg er blitt lei av å vente....

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...