Gå til innhold

Tilbyr bærbar til under 4000


Anbefalte innlegg

En PC med 256MB ram går rimelig treigt, og de som bruke sånne maskiner får jo vanligvis ganske mye spyware og annen skit på maskinene, som bare gjør det treigere med så lite RAM.

Hei ! :mad:

 

Jeg plukket tidlig i sommer opp en IBM T22 fra ebay for ~$200 med 256 MB RAM og den drar W2k i full fart.

 

6653422[/snapback]

 

Kjører du Win2K så går det "greit nok" med 256 MB... Men bruker du WinXP og ønsker å holde den "up-to-date", så er 256MB alt for lite. En fullstendig "clean" versjon av WinXP (uten service-packs og oppgraderinger ++) brukte hos meg ca. 67MB ram. Nå bruker en ny-installert WinXP med SP2, alle oppdateringer, brannmur, antivirus og drivere for hardware ca. 160-180MB. (Kun det nødvendigste du MÅ ha for å ha en relativt sikker pc) Da er det ikke mye ram ledig til diverse programvare.

 

Men, antar at de som skal spinke og spare på kronene for å kjøpe en så lavt spec'et pc ikke gidder å kjøpe noen windows-lisens heller. Noe som bør bety at de tar i bruk linux, og da bør det gå greit. (Selvsagt avhengig av hvilken distro man bruker. Enkelte distroer kommer nedlasset med så mye eye-candy og unødvendig stash at de er enda tyngre å dra rundt enn WinXP.) (Klarte ikke å se at elkjop leverte med OS på den pc'en, så jeg antar da at den selges "ren"?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kjører Linux Dib.

6653533[/snapback]

 

 

les hva jeg skriver før du roper linux løser alle problemer...

mange administratorer på skoler har pedagogiske program som linux ikke takler dessvere, mange administratore tillater ikke hva som helst i sitt nett og krever windows xp servicepak 2 eller noe sånt.. da blir det ikke så lett å bruke linux desverre :p:(

 

dessuten kan ikke den enkelte student som skal ha en så billig pc noe data, knapt nok starte windows, linux derimot har høyere brukernivå terskel... :p

Lenke til kommentar

Jeg er enig i hva du sier dib, men vil bare skyte inn at de skolene som krever en viss type programvare har sikkert samtidig volumlisenser av den programvaren til studentene. Fra min skole f.eks får jeg lisenser til nesten all Microsofts programvare så lenge jeg er student på skolen. Alt fra W2k til XP til 2003 Server Enterprise til fransk Office XP.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Win XP Pro med Norton Antivirus på en ThinkPad 240X, som har Intel CPU 500 MHz, og 192 MB RAM. Jeg synes ikke at den var nevneverdig tregere enn min hoved-PC, som har MYE bedre specs. Adobe Photoshop gikk selvsagt tregt på den, når jeg jobbet med bilder som var på 100 MB + ... :roll:

 

Så lenge maskinen fungerer, og så lenge man ikke må vente 20-30 sekunder på at en ny hjemmeside lastes inn, så er det en fungerende PC. Til 4000,- kr, så er det et OK tilbud til enhver som vil lese e-post, surfe, og se på DVD.

 

EDIT:

 

...forutsatt at skjerm og tastatur er av "normal" kvalitet...

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Med et kjøp i butikk, så har man en reklamasjonsperiode, og altså en garanti på produktet som man ikke får når man kjøper brukt.

 

Dessuten så er det nytt, og "bare mitt" (jeg har kjøpt og solgt mye brukt datautstyr de siste 8 (?) årene, og synes ikke lenger det er så stas å "få mye for pengene").

 

Men jeg nekter ikke for at man kan få mer for pengene når man kjøper brukt. Problemet i akkurat dette tilfellet, er at bærbare PC´er er vel det som har den minste prisreduksjonen for brukte produkter. Men det vil vel endre seg nå, ettersom Elkjøp selger bærbare til under 4000,- kr :D

Lenke til kommentar
Legg til en brikke med 512MB fra ca 370kr

6653287[/snapback]

Hvor vanskelig er det egentlig for en gjennomsnittsstudent å sette inn en rambrikke selv?

6653402[/snapback]

Det spørs om du tar ingeniørstudier eller filosofi, eller om du sliter med å få sammen ikea-møbler eller ikke :p;)

 

Neida, det er ganske enkelt. Ram sitter under et lokk på undersiden av PCen. Skru ut en skrue, åpne dette lokket og klikk minnet på plass. Ikke verre enn det ;)

Lenke til kommentar
efikkan,ser at du klager hele tida på integrert skjermkort.begynn å klagge på noe annet!vi som ikke spiller dag og natt bryr oss ikke om grafikk.

6653815[/snapback]

 

Er det ikke slik at med delt grafikkminne, så bruker grafikkortet opp sin "delte del" samme om man spiller eller ei?

 

Min laptop har delt grafikkminne. Skjermkortet får 32 MB fra totalt 512 MB. Under systemegenskaper, får jeg da opplyst om 480MB minne. Uansett om jeg spiller eller ei.

 

Derfor på denne PC'n vil du bare ha 256MB - 32MB = 224MB ledig. Om det er merkbart kan vel diskuteres, men det er i hvert fall ikke positivt..

 

Simen1: På min bærbare må jeg av med tastaturet for å sette inn mer RAM.. Så det spørs vel litt fra modell til modell hvor lett det er..

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Det er jo egentlig ikke et stort problem med integrert skjermkort på denne, man innser vel selv at man ikke kan få en "spillepc" for 4000,-? At man i tillegg har en lovlig lisens av Windows og garanti/reklamasjon er jo bare helt toppers! Legg til alle oppgraderingen Simen1 fant (det var mye billig, forresten), så har man jo en toppers pc, og dette til halve prisen av den jeg bruker nå (mac).

Lenke til kommentar
Man trenger ikke 512mb minne, men selvsagt er det anbefalt viss man liker at ting ser pent ut ;)

6653231[/snapback]

Man trenger ikke PC heller, går greit med penn og papir...

En PC med 256MB ram går rimelig treigt, og de som bruke sånne maskiner får jo vanligvis ganske mye spyware og annen skit på maskinene, som bare gjør det treigere med så lite RAM.

 

Uansett er det jo kjekt med billig maskin for de som absolutt ikke har råd til noe bedre. Spørs vel hvor lenge en sånn maskin holder til skolebruk, med tanke på at den skal fraktes mye rundt.

Hadde vært fint hvis HW kunne få tatt en test av den kanskje?

6653249[/snapback]

 

 

ja de får sikkert masse spyware ... jeg har lyst på en slik pc.. eller en litt dyrere til rundt 5k til skole..... men syns det er litt lite med 256 men går vel sikkert greit

Lenke til kommentar

256MB holder fint til XP det, om man bare sparer litt på minnet. er MASSE dritt i XP som man absolutt ikke behøver.

når det gjelder delt skjermkortminne - ja, det er en ulempe, både fordi dety er litt lite RAM og det går tregere. men som sakt tidligere, dette er jo ikke en spill PC heller...

 

kjører selv en 1ghz pc med 256mb ram (dog ikke delt skjermminne), og det går helt fint til alt jeg bruker den til i allefall, og ikke går det spesielt tregt heller. surfing, film, musikk osv.

har også kjørt med 192MB ram, go det gikk det også bare man ordnet litt på XP, så ser absolutt ikke på denne PCen som et dårlig alternativ for 4000,-.

dere må huske på at alle har ikke like høye krav... ;)

og skulle det bli for lite, er det jo veldig billig å oppgradere, og da har man jo en pc som er helt grei til det aller meste utenom spilling.

 

men er enig i at den absolutt Burde hatt dvd brenner, og den Kunne jo godt ha kommet med 512mb, da det er en minimal ekstra utgift. men 256mb mener jeg holder om man ikke "sløser" bort minnet.

Lenke til kommentar

I skolesammenheng ser jeg ikke noen grunn til at man absolutt ha windows xp installert.

Målgruppen til denne maskinen er kanskje ikke Bill Gates likemenn hva anngår kronasje, så jeg undres over hvorfor man på død og liv skal promotere windows her på hardware. Problemet ligger nettopp der. Man omgår problematikken ved er å kjøpe ekstra ram, hvilket blir dyrt for mange. Mest sannsynlig de av dem som ville kjøpt denne maskinen i utganspunktet. Kilden til problemet kan derimot fjernes med linux. Nei, jeg er ikke noen fanboy, men litt rasjonell kan man vel tillate seg å være, eller?

Lenke til kommentar

Siden disse skal "kastes" rundt av en tenåring både frem og tilbake hver dag synes jeg det er rart ingen lurer på byggkvaliteten på maskinen. Tenåringer er vel ikke akkurat kjent for å være de som tar best vare på sine egen (og andres) eiendom.

Lenke til kommentar

Synes faktisk denne virker helt grei jeg. Vil nok fungere helt utmerket til nettsurfing og tekstbehandling, og helt OK til MP3, DivX etc. Kjører selv WinXP på en P3-450 MHz med 256 MB RAM uten problemer, så PC-en er absolutt kraftig nok for operativsystemet.

 

De fleste som kjøper en PC bruker den bare til nettsurfing og tekstbehandling uansett. Ingen vits å betale 3-4 ganger mer for et mer fancy system. Brukeropplevelsen man får er så og si akkurat den samme.

 

Spetsnaz: Tror det er å overvurdere brukerne at de skal greie å installere og bruke Linux. Brukerne vil ha noe som virker out-of-the-box med full support.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Siden disse skal "kastes" rundt av en tenåring både frem og tilbake hver dag synes jeg det er rart ingen lurer på byggkvaliteten på maskinen. Tenåringer er vel ikke akkurat kjent for å være de som tar best vare på sine egen (og andres) eiendom.

6655491[/snapback]

Med "studenter", så tenker ikke jeg først og fremst tenåringer(dvs elever på ungdom/videregående), men høyskole/universitetsstudenter som strengt tatt bør være ute av den alderen du beskriver.. dvs selvom de strengt tatt er tenåringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...