Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke forskjellige typer ala finnes det? Man har jo r-ala, men så mener jeg å huske at det var en type til som var enda bedre.

9319103[/snapback]

Det finnes to isomerer av ALA, hvorav r-ALA er den med gunstige effekter for oss sunne mennesker.

9319561[/snapback]

 

Finnes en K-R-ala også. Den inneholder ca 40% R-ala, og jeg er usikker på hva K'en står for.

 

Har også en S-ala, som er en syntetisk versjon, men den har ikke særlig til effekt, i og med at forskning viser at R-ala er 12 ganger mer effektivt.

 

Hvis du får tak i R-ala, og planlegger å bruke det mer enn kun etter trening, så er det anbefalt å ta det ca 30 min før treningen, i og med at du har nytte av R-ala under trening, og halveringstiden er ca 20-30 min av det jeg har lest.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Steroids - the truth?

 

Part II

9324769[/snapback]

Statistikken de bruker blir litt feil. Det er nesten umulig å linke f.eks hjerteinfarkt til direkte bruk av steroider. Så tallene er nok en god del høyere reelt sett, en hva de oppererer med. Mange steroider kan føre til økt kolesterol, men det kan også mye mettet fett og sukker. I tillegg er det mange som er predisponible for hjerteinfarkt, men man vet ikke om AAS er en utløsende faktor eller ikke. Men det er et meget bra innslag, og den setter litt nytt syn på saken for mange. Som han ene sier; hvis det hadde vært så farlig som så mange hevder, hvor er alle likene? Og det er ingen tvil om at det er MANGE som bruker, sad but true.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med Kre-Alkalyn® EFX her?

http://www.ej-shop.no/product_info.php?cPa...products_id=239

Jeg skal bygge styrke fremover og gå opp i vekt.

Så da stiller jeg følgene spørsmål.

Hvorfor skal jeg ikke kjøpe de?

Høres veldig bra ut ifra det jeg har lest.

9269451[/snapback]

 

Funker bra etter mine erfaringer i alle fall. Eneste argumentet folk har i kostogene sine mot kre-alkalyn er vel at det liksom skal koste så mye mer, men det er jo bare tull. Koster like lite som monohydrat.

 

Last ned guiden fra produsenten sin hjemmeside og følg den med hensyn til dosering osv.

9272487[/snapback]

 

Finner ikke noen guider på produsenten sin side. Noen som har no anbefalinger på dosering? Veier 74kg ca182 høy.

 

edit:

edit: Følger det du skrev i en annen tråd om at folk under 90KG burde ta. 2 til frokost på treningfrie dager og 2til frokost + en 30 min før og etter trening på treningsdager.

Endret av lanez-nor
Lenke til kommentar
Finner ikke noen guider på produsenten sin side. Noen som har no anbefalinger på dosering? Veier 74kg ca182 høy.

 

edit:

edit: Følger det du skrev i en annen tråd om at folk under 90KG burde ta. 2 til frokost på treningfrie dager og 2til frokost + en 30 min før og etter trening på treningsdager.

9330077[/snapback]

 

Kre-Alkalyn user's guide (pdf)

 

Kjapp oppsummering av hovedpunktene:

- Noen trenger lavere enn normal dose, bare 1 tablett om dagen

- De fleste trenger fra 2-4 om dagen

- Noen få trenger mer enn normal dose, opp til 6 om dagen

- De som typisk trenger mest er utholdenhets utøvere.

 

Normal døgndosering:

Damer: 1-2

Menn under 90 kg: 2

Menn mellom 90 og 100: 3-4

Menn over 100: 4-6

 

Halve dosen 30-60 min før trening, resten rett etter. På fridager tar man hele dosen til frokost.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om artikkelen Børge har publisert på treningsforum.no?

 

Det er vanlig lærdom at man skal innta høye doser C-vitamin når man kjenner første tegn til forkjølelse, og at C-vitamin kan gjøre deg fortere frisk.

 

Dette har jeg vært litt skeptisk til og hatt liten effekt av personlig, og denne studien avkrefter at C-vitamin vil ha noen beskyttende effekt mot forkjølelsesvirus. Det kan imidlertid ha gunstig effekt i perioder med mye fysisk og psykisk stress, noe andre studier også har vist - spesielt i forhold til humør og hormonnivåer.

 

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=460

Lenke til kommentar

"Gunstig effekt i perioder med mye fysisk og psykisk stress" vil da vel gjerne hjelpe en god del folk i perioden de er forkjølet. Selv synes jeg at jeg får en mindre kraftig forkjølelse og en mer kortvarig en når jeg tar C-vitaminer.

Særlig nå i skolestart-perioden (eller tilbake-til-jobb-perioden) når man møter igjen masse folk og man har mye å tenke på, vil man lett kunne bli forkjølet. I den samme perioden er det mye fysisk og psykisk stress.

Lenke til kommentar

Jeg har en artikkel liggenes på maskinen, men jeg vet ikke hvor den kommer fra. Man kan sikkert finne den ved å søke på noen fraser fra den. Jeg skal også prøve å finne det.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det blir mer og mer tydelig at anbefalt dags anbefaling for mange vitaminer, kanskje er for lav, og at mat alene ikke alltid gir oss nok vitaminer og mineraler. En nylig rapport fra "Council of Responsible Nutrition" (CRN), fant at 80 prosent av kvinner og 70 prosent av menn får i seg mindre enn to tredjedeler av det som er anbefalt for et eller flere næringsstoffer.

 

Dr. Lester Packer, som er professor på instituttet for molekylær- og cellebiologi på universitetet i California, har sagt; Det er vanskelig å få beskyttende nivåer av noen næringsstoffer kun fra maten." Han sier videre at "tilskudd er nødvendig" for å få i seg nok antioksidanter for å redusere risikoen for enkelte kroniske sykdommer.

 

Vitamin C eller askorbinsyre er et av de billigste og mest effektive legemidlene/tilskudd som finnes, men de færreste vet at effekten avhengig av mengde, og at vitamin C er ufarlig selv i doser på over 100 gram om dagen!

 

Mennesker har til felles med andre primater, en fruktspisende flaggermus og marsvinet at vi ikke selv kan danne vitamin C i kroppen. Uten tilførsel av vitamin C fra kosten oppstår skjørbuk, en alvorlig mangelsykdom som ender i døden. Ved mangel på vitamin C vil selv små doser motvirke skjørbuk. I moderate doser kan det gjøre oss friskere, og i store doser virker det som medisin og kan helbrede oss for alvorlige infeksjoner. Vitamin C er dermed et av de billigste og mest effektive legemidlene som finnes.

 

Vitamin C har mange oppgaver i kroppen:

 

*

Øker nedbrytningen av kreftframkallende og andre giftstoffer

*

Blokkerer dannelsen av kreftframkallende nitrosaminer i magen

*

Stimulerer syntesen av interferoner, en viktig del av forsvaret mot kreft

*

Reduserer treverdig jern til toverdig jern , hvilket øker opptaket av jern fra animalske kilder.

*

Nøytraliserer histamin, dvs. det stoffet som utløser allergi og astma

*

Stimulerer lymfocyttene (hvite blodlegemer), dvs. gir bedre immunitet

*

Stimulerer produksjonen av immunglobuliner, en viktig del av immunforsvaret

*

Stimulerer komplementsystemet, en viktig del av immunforsvaret

*

Dreper virus og hemmer bakterievekst. Stimulerer fagocyttene (spesialiserte blodceller som "spiser" skadelige mikroorganismer).

*

Øker tilhelingen av sår og stimulerer veksten av nytt vev

*

Motvirker tannråte og beinskjørhet (danner matrise av bindevev).

*

Stimulerer syntesen av åreutvidende eikosanoider en gruppe hormonliknende stoffer. Reduserer blodets innhold av IDL kolesterol og motvirker oksidering

*

Bidrar til økt HDL-nivå, en gunstig form for kolesteroltransportør i blodet

*

Senker blodets innhold av kolesterol, som også fungerer som antioksidant

*

Senker blodets innhold av nøytralfett (triacylglyserider).

*

Bidrar til å omdanne kolesterol til gallesalter

*

Bidrar til jevnere blodglukose og øker cellenes insulinfølsomhet, hvilket reduserer insulinbehovet ved diabetes type

*

Stimulerer glykogensyntesen, kroppens lager av glukose.

*

Motvirker at sædceller klumper seg sammen og gir dermed økt fruktbarhet

*

Kreves for å lage binyrebakhormonene adrenalin og noradrenalin

*

Kreves for kollagensyntese i kroppens bindevev

*

Fremmer dannelsen av elastiske fibre * Nødvendig kofaktor i syntesen av L-karnitin, et stoff som frakter fettsyrer inn i mitokondriene, cellenes "energifabrikker"

 

 

Er for mye vitamin C farlig?

 

Det framholdes gjerne i gamle lærebøker at vitamin C i høye doser kan føre til nyrestein. Nyere forskning tyder imidlertid ikke på at det er korrekt. Vi anbefaler imidlertid ikke at man inntar 50 gram om dagen hele livet, men at virkelig store doser kun brukes etter behov. Til daglig vedlikehold kan det være greit å følge anbefalingene til Nobelprisvinner Linus Pauling, som mente at noen kunne klare seg godt med ett gram pr. dag, mens andre kanskje trenger 15-20 gram. Grunnen til at anbefalingene spriker, er at vi mennesker er biokjemisk unike. Noen trenger bare litt for å ha god helse, mens andre må ha en hel del. Prøv deg fram, lytt til kroppen og se hvor mye du tåler. Dermed får du et inntrykk av hvor mye du selv trenger!

 

 

Cathcart

Omkring 1970 begynte en annen amerikansk lege, Robert F. Cathcart, å behandle pasienter etter Klenners anvisninger. Etter å ha behandlet mer enn 9000 pasienter publiserte han i 1981 en artikkel som forklarte prinsippet for hvordan man kan øke inntaket av vitamin C i munnen inntil man når grensen for hvor mye magen tåler. Erfaringene viste at mengden en pasient tåler å innta uten å få diaré, øker omtrent proporsjonalt med det stresset eller den giftvirkningen sykdommen medfører. Dosering opp til magetoleranse lindrer symptomene til en rekke sykdommer. Moderate doser har ofte liten effekt på akutte symptomer, men bidrar til å motvirke stress og kan redusere sykeligheten. Catlicart fant at med mindre det gis store nok doser til å tilfredsstille behovet tømmes først lokale vev for askorbat, så blodet, og til sist hele kroppen. Pasienter står dermed i fare for å få forstyrrelser i askorbatavhengiemetalbolske prosesser, og dem er det ikke få av!

 

I dag har Cathcart gitt store doser vitamin C til mer enn 25.000 pasienter, og som du kan se av tabellen, er det snakk om massive doser. Hvis man skal bruke Cathcarts magetoleransemetode, nytter det ikke med 200 milligrams tabletter. Det eneste som duger, er å kjøpe vitamin C i kliospakning på apotek. Her må hver og en finne sin metode for å få i seg store nok doser. Siden det ikke er så lett å "treffe" med korrekt dose (like før man får diaré), kan det være lurt å øve seg mens man er frisk. Prosedyren er da å innta 1/2 teskje fastende om morgenen og øke dosen hver morgen inntil man får løs mage. Da vet man omtrent hvor mye man tåler. Hvis man venter 30-60 minutter, tåler man den samme dosen om igjen.

 

Cathcarts anbefalinger for å bekjempe infeksjoner med vitaminC

 

Tilstand Gram/24 t Antall doser pr. 24 t

Frisk person 4-15 4

Lett forkjølelse 30-60 6-15

Smittsom hepatitt 30-100 6-15

Influensa 60-100 8-20

Mononukleose 150-200+ 12-25

Viral lungebetennelse 100-200 12-25

Miljø-/matvareallergi 0,5-50 4-8

Angst, trening, lettere stress 15-25 4-6

Høyfeber, astma 15-50 4-15

Kreft 15-100 4-15

Leddgikt 15-100 10-25

Forbrenning/skade/operasjon 25-150 6-20

Candida-infeksjon 15-200+ 6-25

Bakterieinfeksjoner 30-200+ 10-25

 

Vitamin C og trening?

Dersom du trener hardt, anbefales følgende vitaminer og mineraler. For å få best effekt, deler du hver av disse mengdene i tre like store doser, som du tar tre ganger om dagen (morgen, middag og kveld).

 

Edit: Den ble forbanna lang. Hvordan skjuler jeg den?

Fikk det til gitt

Endret av tonna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...