Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg blir skremt når det står enkelte anbefalinger opp mot 200g+.

Hvordan skal kroppen kunne bruke alt det der?

9357552[/snapback]

 

Enig, det høres helt sykt ut. En typisk tablett er på f.eks. 500 milligram, 0.5 gram om du vil. 200 gram er altså da 400 tabletter! Man trenger vel ikke være lege for å kunne påstå at det er en litt syk mengde det er snakk om.

Lenke til kommentar

Den esken jeg har stående her har 250mg-tabletter.. Det er 100 tabletter i én eske. Det vil si at om man har f.eks. monoukleose så synes disse forskerne det er normalt at man spiser minst 6 esker med piller, gjerne 8 eller flere om dagen !! Jeg skal like å se den personen som tar f.eks. 3 esker piller til morgen, middag og kvelds.

 

Uten at jeg skal hevde at norske ernæringsmyndigheter er helt til å stole på, så anbefaler de vel 750mg- eller 1000mg-piller daglig ved dokumentert sterkt underskudd av C-vitamin.

Lenke til kommentar
Den esken jeg har stående her har 250mg-tabletter.. Det er 100 tabletter i én eske. Det vil si at om man har f.eks. monoukleose så synes disse forskerne det er normalt at man spiser minst 6 esker med piller, gjerne 8 eller flere om dagen !! Jeg skal like å se den personen som tar f.eks. 3 esker piller til morgen, middag og kvelds.

 

Uten at jeg skal hevde at norske ernæringsmyndigheter er helt til å stole på, så anbefaler de vel 750mg- eller 1000mg-piller daglig ved dokumentert sterkt underskudd av C-vitamin.

9360009[/snapback]

 

Ja, er jo ikke en gang lov å selge C-vitaminer som inneholder mer enn en viss mengde som ligger godt under 1 gram hvis jeg ikke husker helt feil. 200 gram må jo være en overdosering av de sjeldne. Lurer nesten litt på hvor mange appelsiner man må ha i seg for å få tilsvarende mengde. En europalle?

Lenke til kommentar

1 glass appensinjuice inneholder rundt 150mg C-vitamin, synes jeg huske. Om man skal følge c-vitamin-anbefalingene til disse "forskerne", og gjøre det via appelsinjuice, så bør man drikke 400-500 liter om dagen hvis man har mononukleose f.eks. Da har man andre bekymringer enn vitaminmangel hvertfall :D

Lenke til kommentar
1 glass appensinjuice inneholder rundt 150mg C-vitamin, synes jeg huske. Om man skal følge c-vitamin-anbefalingene til disse "forskerne", og gjøre det via appelsinjuice, så bør man drikke 400-500 liter om dagen hvis man har mononukleose f.eks. Da har man andre bekymringer enn vitaminmangel hvertfall :D

9360394[/snapback]

 

k9z

Lenke til kommentar
Den esken jeg har stående her har 250mg-tabletter.. Det er 100 tabletter i én eske. Det vil si at om man har f.eks. monoukleose så synes disse forskerne det er normalt at man spiser minst 6 esker med piller, gjerne 8 eller flere om dagen !! Jeg skal like å se den personen som tar f.eks. 3 esker piller til morgen, middag og kvelds.

 

Uten at jeg skal hevde at norske ernæringsmyndigheter er helt til å stole på, så anbefaler de vel 750mg- eller 1000mg-piller daglig ved dokumentert sterkt underskudd av C-vitamin.

9360009[/snapback]

 

Ja, er jo ikke en gang lov å selge C-vitaminer som inneholder mer enn en viss mengde som ligger godt under 1 gram hvis jeg ikke husker helt feil. 200 gram må jo være en overdosering av de sjeldne. Lurer nesten litt på hvor mange appelsiner man må ha i seg for å få tilsvarende mengde. En europalle?

9360341[/snapback]

 

 

Hvor har du fått dette fra? Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men jeg har aldri hørt det før. Og jeg syns det er rart hvis dette stemmer siden de selger kilo's pakninger med askorbinsyre (c-vitamin) på apoteket.

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Hvor har du fått dette fra? Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men jeg har aldri hørt det før. Og jeg syns det er rart hvis dette stemmer siden de selger kilo's pakninger med askorbinsyre (c-vitamin) på apoteket.

9360830[/snapback]

Det er mengden C-vitamin i én pille han snakker om, ikke hvor mange piller det blir totalt.

 

Uansett er det ikke lett å få tak i piller på over 1 gram her i Norge.

Lenke til kommentar
Hvor har du fått dette fra? Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men jeg har aldri hørt det før. Og jeg syns det er rart hvis dette stemmer siden de selger kilo's pakninger med askorbinsyre (c-vitamin) på apoteket.

9360830[/snapback]

Det er mengden C-vitamin i én pille han snakker om, ikke hvor mange piller det blir totalt.

 

Uansett er det ikke lett å få tak i piller på over 1 gram her i Norge.

9361242[/snapback]

 

Ja, det er per enkelt tablett jeg tenker på. Blir litt det samme som at man godt kan kjøpe en palle med kaffe, men koffein i tablettform kan man bare glemme osv.

Lenke til kommentar

Det skjønte jeg, men hvis den sammenligningen skulle vært riktig så måtte det vært koffein i pulverform istedenfor kaffe.

Det hadde jo blitt det samme som "man kan godt kjøpe en palle med appelsiner"

 

Men igjen så spør jeg og gjentar meg selv.

Hvor har du fått dette fra? Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men jeg har aldri hørt det før. Jeg mener og å ha sett 1000mg brusetabletter på Rema1000, men det kan godt hende det er noen andre regler for de.

Lenke til kommentar
Men igjen så spør jeg og gjentar meg selv.

Hvor har du fått dette fra? Jeg sier ikke at det ikke stemmer, men jeg har aldri hørt det før. Jeg mener og å ha sett 1000mg brusetabletter på Rema1000, men det kan godt hende det er noen andre regler for de.

9362147[/snapback]

 

Jeg sjekket nettop på nytt med forskjellige farmasøyter og og fikk til svar at det er begrenset til maksimalt 1000mg per tablett. Begrunnelsen er at det er klassifisert som legemiddel. På spørsmål om hvorfor askorbinsyre da kan selges fritt i kilosvis så fikk jeg til svar at "det må du spørre legemiddelverket om".

 

Jeg må innrømme at jeg tok feil når jeg sa at grensen gikk "godt under 1 gram", da den viste seg å være på nøyaktig 1 gram. Jeg hadde i utgangspunktet en formening om at den var på 500mg, men der tok jeg litt feil. Men poenget med det opprinnelige innlegget mitt er det samme enten grensen er 500 eller 1000mg. Det er en grense, og den er sykt mye under 100-200 gram.

 

Dette er bare spekulasjon fra min side, men jeg må anta at grensen er satt for å gi folk en viss følelse av hva som er en fornuftig dose å ta. Det er klart, ingen ting hindrer folk i å kjøpe 3 bokser med C-vitamin og ta 150 tabletter i slengen, men for de fleste begynner det å blinke i varsellampene når man passerer 4-6 tabletter av noe som helst i en dose.

Lenke til kommentar
Takk for at du sjekket dette opp. Jeg liker å følge med på sånt. Nevte de et sted man kan sjekke grensen for andre vitaminer/mineraler osv? Det kunne vært greit å vite når man bestiller fra utlandet.

9366496[/snapback]

 

Det skal såvidt jeg vet ikke være nødvendig. Alt som er klassifisert som "legemiddel" og ikke "Reseptbelagt legemiddel" skal man ha lov til å importere inntil 3 måneders forbruk av uavhengig av om det ville vært tillatt solgt i norge eller ikke. Men jeg skal prøve å høre om det er noen sentral plass man får vite dosene på. Legemiddelverket er vel et bra sted å starte tror jeg.

Lenke til kommentar

Ja man skal ha lov.

 

Forsendelse fra land innenfor EØS-området

 

Innførsel av postpakker og andre forsendelser av legemidler til eget bruk er tillatt når det dreier seg om legemidler som er lovlig ervervet i et EØS-land. Unntatt fra dette er legemidler med innhold av narkotika m.v. og legemidler som anses som dopingmidler i Norge. Mengden av det enkelte legemiddel skal ikke overskride tre måneders forbruk.

Det må kunne dokumenteres overfor Tollvesenet at varen er lovlig innkjøpt. Dokumentasjon kan for eksempel være kvittering fra apotek/utsalgssted eller resept med påtegning fra apoteket. Dersom disse betingelser er oppfylt, kan pakken utleveres fra tollstedet/poststedet direkte til adressaten.

 

Men tollerne gjør akkurat som de vil. Jeg har blitt spurt om resept på flere ting. Blant annet omega3 og selenium. Og jeg vet om en som fikk krav om resept når han bestilte piperister over nettet.Det har jo ingenting med legemiddler å gjøre i det hele tatt. Så de gjør hva de vil. Og somregel er det som å prate til en murvegg. Men hvis man hadde hatt enda en lovtekst å vise til så kansje de hadde vært lettere å ha med å gjøre

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Heisann hoppsann falleralera.

 

Jeg trener et program hvor jeg trener 4 dager i uken, og jeg trener ulike muskelgrupper de forskjellige dagene.

 

Helt enkelt:

Hvilket tilskudd burde jeg brukei sammenheng treningen?

Jeg regner med noe i form av noe proteinpulver eller noe sånt i etterkant av økten? :)

9369214[/snapback]

 

Få i deg ca 80g karbohydrater og 40g protein (myse) etter trening. Hvordan du får det i deg er egentlig opp til seg selv, men kosttilskudd er som regel litt mer praktisk og billigere enn "mat". En gainer eller proteinshake + en banan/nøtter osv funker greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...