Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

En 50/50 fordeling av myse og kasein. Disse er gjerne litt dyrere enn reine whey(myse) pulvere.

 

Hvorfor er det bra? Er det ikke bedre med ett 100% myse og ett 100% kasein? Myse til etter trening og kasein før du legger deg? Hvis man tar myse rett etter trening, bør man jo spise etter ca. en time og får jo gjerne i seg litt kasein da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da får du både langsomme og hurtige proteiner. På denne måten får musklene kjapt tilgang på aminosyrer fra mysa som gir en oppbyggende effekt, og når aminosyrepulsene fra mysa tar slutt, vil kaseinet bidra til å opprettholde aminosyrenivåene og gi næring til musklene over lengre tid og hindre nedbrytning. Dermed bidrar mysa til økninger i proteinsyntesen og kaseinet reduserer den katabole effekten. Mindre nedbrytning og mer oppbygging vil jo gi en positiv netto. Så et 50/50 produkt vil jo gi de gode egenskapene fra begge typene protein og gi et komplett pulver. Hvorfor ikke bare bruke samme pulver både etter trening og før leggetid?

Lenke til kommentar

Da får du både langsomme og hurtige proteiner. På denne måten får musklene kjapt tilgang på aminosyrer fra mysa som gir en oppbyggende effekt, og når aminosyrepulsene fra mysa tar slutt, vil kaseinet bidra til å opprettholde aminosyrenivåene og gi næring til musklene over lengre tid og hindre nedbrytning. Dermed bidrar mysa til økninger i proteinsyntesen og kaseinet reduserer den katabole effekten. Mindre nedbrytning og mer oppbygging vil jo gi en positiv netto. Så et 50/50 produkt vil jo gi de gode egenskapene fra begge typene protein og gi et komplett pulver. Hvorfor ikke bare bruke samme pulver både etter trening og før leggetid?

 

Vil jo være mye smartere med 100% kasein når du legger deg. Har ikke behov for alt myseproteintet da. Og etter trening kan jeg gå med på at 50/50 kan være smart, men tror 100 whey etter trening og deretter kasein i måltidet du spiser etterpå vil ha samme nytten. Har du 50/50 må du jo drikke dobbelt så mye også. Og det vil også være positivt for økonomien så fremt du har muligheter til å bruke en del penger med en gang.

Lenke til kommentar

Mener å huske at det er Whey, har ikke dunken her, så det er ikke sikkert...

Tror det er dette jeg har stående hjemme:

http://www.proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Protein/Whey/Myseprotein/Proteinfabrikken/100--Whey-Protein-3000g-Sjokolade-Proteinfabrikken-11100.aspx

 

Whey-100 går fint å drikke med vann synes jeg. Ikke direkte godt, men går fint! :) For min del er det viktig at det kan blandes i vann, det blir for dyrt å blande med melk i lengden. Det gikk over 8L melk i uken når jeg blandet med melk..

 

Prøv Whey-100 jordbær, var veldig god! :)

Sjekket i skapet mitt, har dette stående:

 

PF whey tech designer

self omninutrition micro 100% whey(bruker ikke den)

vitality line kre-alkalyn(fant ikke produktet noen sted, men tilsvarende dette)

Creatine Xplode

Endret av aklla
Lenke til kommentar

PF er visst ikke det beste på smak, så skjønner at du må bruke melk. Jeg smakte det av en kamerat engang, og kan ikke si jeg blei så imponert. Har gode erfaringer med prozyme fra tn.no og myoprotein fra myrevolution.no, og begge kan nytes med vann. OneProtein fra x-life er heller ikke så verst, men ligger litt under de andre på smak.

Lenke til kommentar

PF er visst ikke det beste på smak, så skjønner at du må bruke melk. Jeg smakte det av en kamerat engang, og kan ikke si jeg blei så imponert. Har gode erfaringer med prozyme fra tn.no og myoprotein fra myrevolution.no, og begge kan nytes med vann. OneProtein fra x-life er heller ikke så verst, men ligger litt under de andre på smak.

Blir nok noe slikt neste gang jeg handler da, antar effekten er det samme?

Er det noe mer enn proteiner og kreatin som kan være fornuftig å ha i seg?

Har lyst til å få så mye effekt ut av treningen som mulig :)

Lenke til kommentar

For å få best mulig utbytte av treningen er det viktigst at du spiser ordentlig, fokuserer på å få i deg nok proteiner og mat via gode kilder og at du spiser litt mer enn du forbrenner. Søvn og hvile er også et viktig punkt. Når du har dette i orden, kan du begynner å tenke på om du trenger ekstra tilskudd av proteiner for å dekke behovet, og eventuelt kreatin for å få det lille ekstra.

 

Andre tilskudd som kan være greit å ta er omega3 tilskudd, da hovedsaklig fra selolje eller lakseolje, evt krill. Dette er viktig for mye annet i kroppen også, ikke bare treninga. ZMA kan også være et alternativ, men det står nederst på prioriteringslista over det jeg har nevnt nå.

 

Noe mer enn dette er strengt tatt ikke nødvendig å tenke på med det første.

Lenke til kommentar

Får i meg det meste jeg trenger av vitaminer, mineraler og tilsvarende, inkludert Omega3.

Har en boks ZMA i kjøleskapet når jeg tenker meg om, har helt glemt av dem(ja, jeg kjøper slikt på impuls) :p

 

Usikker på om jeg spiser nok :hmm:

Får holde ett godt øye med vekta fremover tenker jeg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Myse demper ikke den katabole effekten da.

 

Hvorfor må du drikke dobbelt så mye? Du får jo i deg like mye protein.

 

La oss si du trenger 40 gram rett etter trening, da vil du jo bare få halvparten av det med 50/50, altså trenger du dobbel dose. Er ikke helt sikker på dette, så godt mulig du har rett, men får det ikke helt til å stemme ifølge min logikk.

Lenke til kommentar

Myse demper ikke den katabole effekten da.

 

Hvorfor må du drikke dobbelt så mye? Du får jo i deg like mye protein.

 

La oss si du trenger 40 gram rett etter trening, da vil du jo bare få halvparten av det med 50/50, altså trenger du dobbel dose. Er ikke helt sikker på dette, så godt mulig du har rett, men får det ikke helt til å stemme ifølge min logikk.

 

Må huske på at du inntar protein hele dagen og når keasin bruker opp mot 8 timer på å bli prossessert, så vil du med et godt kosthold alltid ha proteiner som blir klargjort og tatt i bruk (I know, veldig banalt fortalt!)

Lenke til kommentar

Altså, det vil være 40g protein i en 50/50 fordeling også. Bare at den ene hindrer nedbrytning og den andre støtte oppbygning. Hvis kroppen din bryter ned og mysen bygger opp, så ender du jo i netto null. Hvis kaseinet hindrer at kroppen din bryter ned, og myse bygger opp, så ender du jo i netto pluss. Satt litt på spissen.

Lenke til kommentar

Stilles sikkert like spørsmål hver dag her, men uansett;

 

Hvor mye protein er det man bør ta hver dag? Trener styrke 2 ganger ukentlig, og er i aktivitet hver dag. Målet er å gå opp i vekt, og bli litt større og sterkere. Og hva med kreatin? Hva er det godt for?

Lenke til kommentar

Stilles sikkert like spørsmål hver dag her, men uansett;

 

Hvor mye protein er det man bør ta hver dag? Trener styrke 2 ganger ukentlig, og er i aktivitet hver dag. Målet er å gå opp i vekt, og bli litt større og sterkere. Og hva med kreatin? Hva er det godt for?

 

Den generelle regelen ligger vel på 1,5-2g per fett fri muskelmasse noe jeg vil tro at blir ganske rett for din del med ditt aktivitets nivå. Skal du bli større, må du ligger i kcal overskudd.

 

Kreatin gjør at det binner seg mer vann i musklene. De fleste går opp 1-3kg ved bruk av kreatin, men dette forsvinner 1 uke etter du slutter. Du blir sterkere mens du går på kreatin, men som sagt. Det gir ikke en varlig effekt.

Lenke til kommentar

PF er visst ikke det beste på smak, så skjønner at du må bruke melk. Jeg smakte det av en kamerat engang, og kan ikke si jeg blei så imponert. Har gode erfaringer med prozyme fra tn.no og myoprotein fra myrevolution.no, og begge kan nytes med vann. OneProtein fra x-life er heller ikke så verst, men ligger litt under de andre på smak.

Jeg synes PF Whey Jordbær smaker helt likt som Litago Jordbær jeg da, så om man liker den så smaker den fortreffelig med vann :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...