Gå til innhold

muntlig avtale, mulig å trekke seg?


Anbefalte innlegg

hvis det ikke er normalt å tjene på videresalg av brukte tilng lurer jeg på hvordan det er å være bruktbilselger.

6617776[/snapback]

 

Så du tror altså at bruktbilselgere selger en eldre og brukt bil for samme prisen som en splitter ny bil? :wee:

6617876[/snapback]

 

nei, men det er jo ikke det som er saken... prisen på min brukte skjerm villle nok vært annerledes hvis jeg visste at dell satte ned prisen med 25% (dette er tilbud, og ikke nypris, nypris er litt over 10.000)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nei, men det er jo ikke det som er saken... prisen på min brukte skjerm villle nok vært annerledes hvis jeg visste at dell satte ned prisen med 25% (dette er tilbud, og ikke nypris, nypris er litt over 10.000)...

6617900[/snapback]

 

Ja? da er det vel ikke noe problem. Nå vet du jo at prisen er satt ned 25%, hvorfor senker du ikke prisen da? Handelen er jo ikke gjennomført enda.

Lenke til kommentar
jeg føler ikke at jeg lurer eller svindler fyren, vi avtalte en pris og begge var fornøyde.

så skjer noe ingen av oss kunne forutse, dell setter ned prisen med 25%, og på grunnlag av det skal da plutselig avtalen ikke gjelde.

hvis man skriver under en kontrakt på kjøp av en brukt båt til 10.000kr, neste dag finner du ut av at man kan kjøpe den samme båten ny i sjappa koster bare 9.900. Er det da grunnlag til å bryte kontrakten?

vi har jo en slags muntlig kontrakt.

og jeg tror nok ikke jeg har noen problemer med å bevise at avtalen har funnet sted ved hjelp av SMS'er og vitner.

 

6617684[/snapback]

 

 

Det å skrive en kontrakt på f.eks en brukt båt og det å avtale en handel muntlig er 2 forskjellige ting. For å svare på det som du spør om, nei, du har ikke noen mulighet til å tvinge "kameraten" din til å kjøpe skjermen din ettersom at dere ikke har noen kontrakt utover en muntlig avtale. Som kan lett brytes. Grunnet omstendighetene er det også fullt forståelig fra kjøpers side.

 

Du føler ikke at du svindler han? Her prøver du å tvinge på han en eldre skjerm for samme pris som det koster for en ny en, fordi du kjøpte en ny skjerm uten å faktisk ha pengene klare, så bruker du det som unnskyldning for å prakke på han den gamle for blodpris.

Lenke til kommentar

Først det vanlige forbehold: Jeg er ikke advokat, og har ikke spilt en på TV.

 

Dette reguleres av avtaleloven. Det er forsåvidt riktig at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Men det er et helt kapittel i avtaleloven (paragraf 28-38) som omhandler "ugyldige viljeserklæringer", og det kan nok komme til anvendelse her. Det gjelder spesielt paragraf 36 som sier:

 

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

 

       Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

 

       Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

 

Så ja, det er mulig å trekke seg fra en avtale under de omstendigheter som loven nevner. Merk spesielt formuleringen "senere inntrådte forhold". Jeg ville anta at det ville kunne ses som urimelig å fullføre denne avtalen når omstendighetene (les prisen) har endret seg så mye i mellomtiden.

 

I tillegg er det - om avtalen skulle være rimelig - ikke nok å ha rett, man skal få rett. I praksis vil det si at man må til megling og i siste instans en rettssak. Jeg satser en tier på at partene i en rettsak ville blir dømt til å bære sine egne saksomkostninger uansett sakens utfall. Det vil fort si noen tusener i omkostninger for å slippe å gi fyren noen hundre i rabatt.

 

Off topic: Personlig ville jeg fra starten av prøvd meg med skadebegrensning. Det vil si gått med på en prisreduksjon som et tegn på velvilje, men prøvd å gjøre den så liten som mulig. Mellom venner er ikke beløpet det viktigste, men følelsen av å bli rettferdig behandlet. Jo mer dere krangler om dette, jo mindre sannsynlig er det at noen av partene vil gå me på å "møtes på halvveien". Men for alt jeg vet er det ikke for sent ennå. Hvis jeg var deg ville jeg tenke mer på det enn på hvem som har "rett"...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
jeg føler ikke at jeg lurer eller svindler fyren, vi avtalte en pris og begge var fornøyde.

så skjer noe ingen av oss kunne forutse, dell setter ned prisen med 25%, og på grunnlag av det skal da plutselig avtalen ikke gjelde.

hvis man skriver under en kontrakt på kjøp av en brukt båt til 10.000kr, neste dag finner du ut av at man kan kjøpe den samme båten ny i sjappa koster bare 9.900. Er det da grunnlag til å bryte kontrakten?

vi har jo en slags muntlig kontrakt.

og jeg tror nok ikke jeg har noen problemer med å bevise at avtalen har funnet sted ved hjelp av SMS'er og vitner.

 

hvorvidt et er teit av meg som er stundent å kjøpe skjerm til 7500 er revnende likegyldig, jeg har bil også, det er enda teitere, ettersom den koster meg mer, skal det også brukes mot meg?

dtte var noe jeg tok meg råd til, og jeg fikk et ekstra tilbud på den nye skjermen, som kostet egentlig over 10.000 da jeg bestillte den, men fikk den til 7500, altså kom jeg fra det uten tap ved å selge den galme jeg hadde...

6617684[/snapback]

 

Så vennskapet gikk allerede dunken, det gikk kjapt!

Vel, du kan fortsette på den måten. Du vil neppe komme gjennom med salget samme hva du gjør (og det fortjener du heller ikke), og på denne måten kommer du ut ifra episoden på omtrent verst mulig måte og jeg tror ikke din nå bekjente vil tilgi deg (eller du tilgi han).

Har du satt alle statpointene på gaming og ingen på det sosiale? :)

 

Geir, Jeg er 100% enig med deg.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

6617684[/snapback]

Så vennskapet gikk allerede dunken, det gikk kjapt!

Vel, du kan fortsette på den måten. Du vil neppe komme gjennom med salget samme hva du gjør (og det fortjener du heller ikke), og på denne måten kommer du ut ifra episoden på omtrent verst mulig måte og jeg tror ikke din nå bekjente vil tilgi deg (eller du tilgi han).

Har du satt alle statpointene på gaming og ingen på det sosiale? :)

 

Geir, Jeg er 100% enig med deg.

6618607[/snapback]

 

Vi snakker tross alt om 100 kroner her.... 2 Grandiosa? Ingen spøk for en student det, men det var kanskje allikevel ikke poenget?

 

Stå på krava!

 

Anbefaler at du tar kontakt med JusBuss eller en annen advokat som kan føre saken videre for deg.... Om 3-5 år får du pengene forhåpentligvis tilbake.... Skjønner deg godt jeg... Og stiller selvsagt opp med mine skattekroner for å få det hele i mål.... Dette kan vi bare ikke akseptere!!

Endret av trn100
Lenke til kommentar

jeg ar ikke sagt noe om at vennskapet er på dunken, men det var ikke så veldig mye å rope hurra for fra før heller da.

 

jeg tror heller ikke fyren tar til takke med at eg senker prisen fra 7500 til 7400, altså 100kr.

 

men jeg kan jo spør han hvor mye han vil gi, så kan vi kanskje møtes på halv-veien, slik blir begges interesser imøtegått på best mulig måte.

 

altså hvis han sier 6500, og mitt krav er 7500, så sier vi 7000kr? er ikke det rett og rimelig?

Lenke til kommentar

Jeg må bare få skyte inn her at fra et juridisk standpunkt har du retten på din side slik du fremstiller saken. Problemet kan nok bli, slik flere har vært inne på, å føre bevis for at det faktisk foreligger en muntlig avtale.

 

Når det gjelder avtaleloven § 36 som det blir vist til her, vil jeg si (på stående fot) at den ganske klart ikke kommer til anvendelse i denne saken. Utgangspunktet er at man inngår avtaler for egen regning og risiko. Avtalerevisjon tillates normalt bare når de etterfølgende omstendighetene (her tilbud hos Dell) ikke kunne forutsees på avtaletidspunktet.

 

I tillegg kommer det at ved kjøp av datavarer, som tradisjonelt faller fort og ofte i pris, må det være kjøperens risiko at varen kan skaffes billigere et annet sted enn først antatt.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
En muntlig avtale er bindende.

 

Det er selvfølgelig godt mulig at du kan trekke deg dersom du går videre med saken. Her er det snakk om moral.

 

Kort sagt: Holder du ordet ditt, er du en ordentlig og redelig kar. Dersom du ikke gjør det, så er du en ussel skapning.

6618979[/snapback]

Noe mange er når det komemr til økonomiske spørsmål.

Har ikke tall på hvor mange ganger kunder krangler på regninga og nekter for muntlige avtaler.

Det verste av alt er at i en rettsak så er det motparten som vinner da det ikke kan bevises at noe er avtalt.

Lenke til kommentar

En ting er hvilke juridiske rettigheter du har. Det kan godt hende at du har rett til å få pengene dine i henhold til avtalen, det kan jeg ikke uttale meg om.

 

En annen ting, det viktigste momentet i mine øyne, er hvor langt det er hensiktsmessig å gå med tanke på evt vennskap (uansett om dere ikke er bestekompiser er det kjedelig å ryke i tottene på hverandre pga en sak som dette) i forhold til beløpet det er snakk om. Hvis du går ned noen hundrelapper er det fortsatt en dårlig deal for ham, all den tid han kan få en ny modell for et lite prispåslag. Det er heller ikke mye du tjener på dette selv, i beste fall får du en nærmest identisk skjerm og går ut i null økonomisk sett, men du risikerer samtidig å få en "uvenn". Spør du meg, så er det ikke verdt det.

Lenke til kommentar
altså hvis han sier 6500, og mitt krav er 7500, så sier vi 7000kr? er ikke det rett og rimelig?

6618805[/snapback]

 

njaa, hadde jeg vært han hadde jeg heller lagt i de 500 ekstra for den nyeste modellen. 6000,- er vel en fair pris for den skjermen du selger, sett at den er i strøken stand.

Lenke til kommentar
[Noen betraktninger om paragraf 36]

6618949[/snapback]

Hmmm...

 

Jeg antar at du, i motsetning til undertegnede, er fagmann på avtalejus. I så fall skal ikke jeg si deg imot.

 

Geir :)

6619234[/snapback]

 

Har hvertfall studert dette faget. Om det kvalifiserer til "fagmann på avtalejus" skal jeg la stå usagt :)

 

Det som er poengene i saken her er følgende, som mange har påpekt allerede.

 

1. Muntlige avtaler er i prinsippet like bindende som skriftlige avtaler.

2. Avtaleparter svarer i utgangspunktet for egne forutsetninger og har dermed risikoen for at disse forandrer seg.

3. Avtaleloven § 36 som åpner for avtalerevisjon har en svært høy terskel som følger både av lovens ordlyd og slik bestemmelsen har blitt anvendt av Høyesterett.

 

Det er viktig å understreke at dette er hovedregler. Unntak kan forekomme, men slik du har fremstilt faktum så mener jeg at du har ditt på det tørre. Når det gjelder moralske spørsmål er det nok best om du bestemmer det selv.

Lenke til kommentar

sorry for veldig sent svar, men har vært borte...

 

så noen av dere syntes at vennskapets fortsettelse ligger ene og alene hos meg? vi hadde en ganske sikker avtale, spurte han faktisk om han var sikker på at han skulle ha den, og om han hadde penger, for da kjøpte jeg meg en ny skjerm, og han sa: jada jada, han skulle ha skjermen, og pengene skulle jeg få den 12.aug.

så jeg syntes ikke han er en særlig ok venn han heller da, når han går å bryter en avtale på den måten. et vennskap bygger jo på tillit, jeg syntes ikke jeg kan stole på denne personen mer når man ikke vet hva han kommer til å gjøre uansett hva han har sagt. så slik jeg ser det er han like mye skyldig i et ødelagt vennskap som meg, det vra jo tross alt han som startet dette. jeg kom jo bare med et rimelig tilbud som han var fornøyd med, plutselig var han ikke fornøyd etter at avtalen var gjort. hva slags syn på avtaler har han da?

 

jeg har heller ingen problemer med å fremskaffe "bevis" som tyder klart i den retningne om at vi hadde en avtale.

jeg har konfrontert han med at vi hadde en avtale (over sms) og han har ikke benektet det, eneste han sier er bare: "too bad" og "see them coming".

 

jeg har litt lyst til å gå rettens vei her, fordi jeg har lyst til å lære han det at avtaler er noe som er bindende mellom to personer, og den andre personen (i dette tilfelle meg) må kunne stole på at avtaler blir holdt, for det kan hende at jeg bygger planene mine videre på denne avtalen.

en slik avtale som dette er ikke noe bare han skal "tjene" på, han må jo ta hensyn til den andre part.

 

men vi får se hva som skjer. har fått tilbud av en advokat som kan ta saken for 1050kr.

har ikke vært i kontakt med jusbuss som ble nevnt her heller.

det er nesten at jeg ringer foreldrene hans og forklarer saken, kanskje de kan lære han om avtaler, respekt, tillit og lov og orden.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

du er patetisk... rett og slett.

 

Du snakker om at vennskap bygger på tillit. Kompisen din trodde vel ikke at en venn iville prøve å svindle han med å selge han en overpriset skjerm. Kan du virkelig klandre han for å trekke seg fra handelen når han tar deg på fersken?

 

Menmen, gå rettens vei du. Håper du taper så det suser, så kanskje du lærer deg en lekse..

Lenke til kommentar

Synes enkelte går litt langt i å moralisere, uten å ha førstehåndskunnskap til saken.

 

En venn av meg er byrettsdommer og hun sier at det er null poeng å saksøke, når det er snakk om mindre enn 50.000 kr. Det kan fort koste mer enn det smaker og i tillegg kommer de personlige påkjenningene.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
du er patetisk... rett og slett.

 

Du snakker om at vennskap bygger på tillit. Kompisen din trodde vel ikke at en venn iville prøve å svindle han med å selge han en overpriset skjerm. Kan du virkelig klandre han for å trekke seg fra handelen når han tar deg på fersken?

 

Menmen, gå rettens vei du. Håper du taper så det suser, så kanskje du lærer deg en lekse..

6627004[/snapback]

 

har jeg virkelig prøvd å svindel han? har jeg prøvd å selge han en overpriset skjerm?

nypris på skjermen var litt over 10000kr.

jeg syntes ikke det er det minste svindel.

grunnen til at han trekker seg er jo at dell kjører kampanje.

 

hvis du finner f.eks en harddisk på komplett til 1000kr, og på netshop så finner du samme disken til 750 på supertilbud.

prøver da komplett å svindle deg?

(dårlig sammenligning forresten)

 

er også fristet til å vente etter 30.august, og selge skjermen til en annen. Hvis jeg får 7500kr for det da phax, er det også svindel?

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...