Gå til innhold

muntlig avtale, mulig å trekke seg?


Anbefalte innlegg

jeg skjønner også han sin side, jeg ville også ergret meg over at jeg hadde lovet å kjøpe en eldre skjerm til 200kr under nypris. Men dette burde han da ta forbehold for, dvs ikke LOVE å kjøpe skjermen men si at han heller kan komme tilbake til meg når han har pengene, eller vente til dagen da han skal hente skjermen, for å se om det enda er like aktuelt.

 

hvis rollene hadde vært byttet om, og jeg var kjøper ville jeg ha kjøpt skjermen. Jeg ville syntes det var surt, men jeg er en mann som står for mitt ord. sagt er sagt og gjort er gjort.

 

kjøper ville gi 6500kr, og var ikke villig til å møtes på halvveien. jeg selger da uansett ikke til han, rett og slett fordi jeg ikke lenger kan stole på han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har jeg virkelig prøvd å svindel han? har jeg prøvd å selge han en overpriset skjerm?

nypris på skjermen var litt over 10000kr.

jeg syntes ikke det er det minste svindel.

grunnen til at han trekker seg er jo at dell kjører kampanje.

 

hvis du finner f.eks en harddisk på komplett til 1000kr, og på netshop så finner du samme disken til 750 på supertilbud.

prøver da komplett å svindle deg?

(dårlig sammenligning forresten)

 

er også fristet til å vente etter 30.august, og selge skjermen til en annen. Hvis jeg får 7500kr for det da phax, er det også svindel?

6627056[/snapback]

 

som du selv sa: "selvom det blir stygt å selge en 2405, og kjøpe en 2407 og attpatil tjene penger på det... ! haha"

 

Ganske tydelig at du visste at skjermen var overpriset, slikt gjør hvertfall ikke mine venner mot meg. Nyprisen var over 10 000,- ja, men i dataverden synker prisene raskt. Spesiellt når det er kommet en ny og bedre modell som man får til en enda lavere pris. Jeg synes 7500,- i utgangspunktet var en dyr pris, selv om dell ikke hadde hatt kampanje. Nå er det tross alt den nye modellen som koster 10 000,- ny, og ikke den gamle som du selger.

Lenke til kommentar
klart man har LYST til å trekke seg, men kan man? det er jo det jeg vil vite...

 

6615442[/snapback]

 

Selvfølgelig kanhan men det er vennskapelige og sosiale grunner til at man ikke trekker seg fra en avtale, da kan man jo få et dårlig rykte, eller bli misslikt....tror ikke jeg fikk forklart helt hva jeg ville fram til, håper du skjønner hva jeg mener...er vel en norm at man ikke trekker seg fra muntlige avtaler, men tror ikke det står skriftlig noe steder at man ikke kan trekke seg fra det, når det ikke finnes dokumentasjon

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kanhan men det er vennskapelige og sosiale grunner til at man ikke trekker seg fra en avtale, da kan man jo få et dårlig rykte, eller bli misslikt....tror ikke jeg fikk forklart helt hva jeg ville fram til, håper du skjønner hva jeg mener...er vel en norm at man ikke trekker seg fra muntlige avtaler, men tror ikke det står skriftlig noe steder at man ikke kan trekke seg fra det, når det ikke finnes dokumentasjon

6643615[/snapback]

Det er ingen som fysisk kan hindre noen fra å trekke seg fra en muntlig avtale, men rettslig er den like bindende som en skriftlig avtale.

Lenke til kommentar

Hvordan kan noen si at en muntlig avtale er like bindene som er skriftlig når det i den virkelige verden ikke er det?

Jeg gjentar: Det har jeg ikke sagt, det har jeg ikke hør.

Hjelper lite i en rettssak uten noe bevis for det.

Noe annet blir det om det kan bevises men i de fleste tilfellert kan det ikke det.

Lenke til kommentar

Må slenge meg på jeg også, for denne tråden er noe av det mest provoserende jeg har lest på lenge.

 

For det første - til alle dere som snakker om beviser og muntlige avtaler. Trådstarter har allerede, flere ganger, skrevet at han kan bevise at avtalen har funnet sted.

 

For det andre - en muntlig avtale er like bindene som en skriftelig! Om det kan bevises eller ikke er likegyldig, avtalen er juridisk, for ikke å snakke om moralsk, like bindende.

 

For det tredje - vel kan trådstarter her ha tatt seg for godt betalt, og vel kan det være at hans moralske egenskaper kan diskuteres, men avtalen er inngått! Kjøper har sagt at han skulle ha skjermen. Er det ikke da minst like moralsk forkastelig å trekke seg fra avtalen? Det å ikke ta "stå for det en har sagt", må da være enda verre enn å ta litt høy pris for en vare?

 

For det fjerde - Det må da være dårligere kamerat-skap å ikke akseptere en inngått avtale enn det er å kreve den gjennomført? Er det ikke?

 

 

Til slutt vil jeg gi et eksempel på avtalebrudd, og konsekvenser for partene: Jeg har en bekjent som skulle selge en båt. Antydningen på båten var rundt 110.000. To interesenter meldte seg. Etter mye bying frem og tilbake, aksepterte min bekjent et bud på 121.000. Mest fordi denne kjøperen allerede hadde ordnet transport fra Bergen til Sarpsborg - eller hvor det nå var - for båten. Den andre interesenten fikk beskjed om at et bud var godkjent. Denne interesenten ble oppgitt, for han ville ha bydd enda mer. Kjøperen kom dagen etter, og skulle hente båten. Etter å ha sett på den, sa han at han måtte til banken for å ta ut penger. Han kom aldri tilbake. Etter mange forsøk kom min bekjent omsider i kontakt med han på telefon. Han ville ikke lenger ha båten, og til tross for at han innrømmet å ha avtalt kjøpet, "dreit" han i det, som han sa. Enden på visen ble at båten ikke ble solgt, og den andre interessenten hadde kjøp en annen båt.

 

Dette er ikke en måte å opptre på! Har en avtalt noe - enten det er på papir eller med tungen - så SKAL man holde det! Blir helt forskrekket av å lese om alle lassaronene her inne som mener noe annet. Det er helt likegyldig om varen plutselig har fått en annen ny-pris. Avtalen er inngått, det er ikke annet enn helt ordinær folkeskikk å følge den opp!

 

Når det er sagt, så tviler jeg veldig på om jeg hadde giddet å dra dette lengre om det hadde vært meg som skulle selge skjermen. Tror ikke det er noe å hente på det, og det dreier seg jo tross alt BARE om penger. Det er jo ikke selve livet, eller lykke for den saks skyld. Det er bare penger, roten til alt annet enn lykke....

Lenke til kommentar
Må slenge meg på jeg også, for denne tråden er noe av det mest provoserende jeg har lest på lenge.

6644509[/snapback]

Enig, men så er vel det omentrent det eneste du sier jeg er enig i..

 

 

Er det ikke da minst like moralsk forkastelig å trekke seg fra avtalen?

6644509[/snapback]

Nei.

 

 

Det å ikke ta "stå for det en har sagt", må da være enda verre enn å ta litt høy pris for en vare?

6644509[/snapback]

Er det altså verre og backe ut når du oppdager at en kompis prøver svindle deg, enn å være kompisen som prøver svindle deg? Kan ikke si meg enig nei..

 

 

For det fjerde - Det må da være dårligere kamerat-skap å ikke akseptere en inngått avtale enn det er å kreve den gjennomført? Er det ikke?

6644509[/snapback]

Nei. Det er dårlig kameratskap og svindle kompiser forså og prøve tvinge de til og gjennomføre handelen når de fersker deg.

 

 

Til slutt vil jeg gi et eksempel på avtalebrudd, og konsekvenser for partene: Jeg har en bekjent som skulle selge en båt. Antydningen på båten var rundt 110.000. To interesenter meldte seg. Etter mye bying frem og tilbake, aksepterte min bekjent et bud på 121.000. Mest fordi denne kjøperen allerede hadde ordnet transport fra Bergen til Sarpsborg - eller hvor det nå var - for båten. Den andre interesenten fikk beskjed om at et bud var godkjent. Denne interesenten ble oppgitt, for han ville ha bydd enda mer. Kjøperen kom dagen etter, og skulle hente båten. Etter å ha sett på den, sa han at han måtte til banken for å ta ut penger. Han kom aldri tilbake. Etter mange forsøk kom min bekjent omsider i kontakt med han på telefon. Han ville ikke lenger ha båten, og til tross for at han innrømmet å ha avtalt kjøpet, "dreit" han i det, som han sa. Enden på visen ble at båten ikke ble solgt, og den andre interessenten hadde kjøp en annen båt.

6644509[/snapback]

Dette kan ikke sammenlignes akkurat. Hadde kjøper trekt seg fordi han fant ut at selger hadde prøvd og svindle han, at han fikk nyere og bedre båt for samme prisen, ja da kunne du kanskje sammenlignet det.

 

 

Dette er ikke en måte å opptre på! Har en avtalt noe - enten det er på papir eller med tungen - så SKAL man holde det! Blir helt forskrekket av å lese om alle lassaronene her inne som mener noe annet. Det er helt likegyldig om varen plutselig har fått en annen ny-pris. Avtalen er inngått, det er ikke annet enn helt ordinær folkeskikk å følge den opp!

6644509[/snapback]

Man skal ikke svindle kompisene sine. Hadde ikke selger prøvd på det hadde han ikke fått noe trøbbel. Jeg synes det hadde vært for ille hvis han slapp unna med det ustraffet.. noe han egentlig gjør nå.

 

Det er ikke annet en helt ordinær folkeskikk og være ærlig og behandle kompisene sine med respekt.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Hvordan kan noen si at en muntlig avtale er like bindene som er skriftlig når det i den virkelige verden ikke er det?

6644281[/snapback]

 

Bevisbyrden, kjære venn ;) Svart på hvitt er mye lettere sak for rettsvesen enn påstand mot påstand der stort sett bare advokater som tjener på slike ting.

Lenke til kommentar

Hvis kjøper tibyr 6500 for skjermen må det jo sies at det er en fair pris for begge parter forholdene tatt i betrakning.

Selv solgte jeg min 2405 for 7000 i går.

Før jeg faktisk visste at Dell kjørte kampanje på modellen.

Da jeg så det og i tillegg ble hørte at en bekjent av meg hadde nettopp solgt sin 2405 for 6500, ringte jeg like godt til han som kjøper min 2405 og sa at han får den for 6500.

Dels fordi det er en kompis og dels for min egen del.

Er jo ikke mye å lage sak om akkurat, ville heller hatt en venn enn 1000 spenn ekstra.

Om du venter en måned med å selge tror jeg faktisk at du taper mer, enn å selge den for 6500 nå.

Da blir jo tross alt han fornøyd og du blir nok litt mer fornøyd når du skjønner at du ville ha tapt penger hvis du venter lenger.

Endret av krolf
Lenke til kommentar
Hvis kjøper tibyr 6500 for skjermen må det jo sies at det er en fair pris for begge parter forholdene tatt i betrakning.

Selv solgte jeg min 2405 for 7000 i går.

Før jeg faktisk visste at Dell kjørte kampanje på modellen.

Da jeg så det og i tillegg ble hørte at en bekjent av meg hadde nettopp solgt sin 2405 for 6500, ringte jeg like godt til han som kjøper min 2405 og sa at han får den for 6500.

Dels fordi det er en kompis og dels for min egen del.

Er jo ikke mye å lage sak om akkurat, ville heller hatt en venn enn 1000 spenn ekstra.

Om du venter en måned med å selge tror jeg faktisk at du taper mer, enn å selge den for 6500 nå.

Da blir jo tross alt han fornøyd og du blir nok litt mer fornøyd når du skjønner at du ville ha tapt penger hvis du venter lenger.

6644699[/snapback]

 

se her ja, her snakker vi ordentlig kompis! sånn skal det gjøres. :)

 

Selger i denne saken nektet og gå ned til 6500.. det var vel det kjøper var villig til og betale, men neida. han vil heller bruke penga på og gå til sak.

Lenke til kommentar

Phax:

Avtalen er like gyldig uansett hvordan en vrir å vrenger på det. Blir bare oppgitt når jeg registrere hvor dårlig moral du og andre her har. En må holde det en sier.

Selv om jeg kanskje er av samme oppfatning som deg når det gjelder selgers hensikter, synes jeg kjøper har ansvaret for disputten.

Jeg bare sier det; hvor skal verden ende dersom mennesker med din oppfatning av moral blir ledende? Heldigvis finnes det fortsatt et flertall av dem som synes at sitt eget ord bør være - og er - noe andre kan sette lit til!

Lenke til kommentar
Phax:

Avtalen er like gyldig uansett hvordan en vrir å vrenger på det. Blir bare oppgitt når jeg registrere hvor dårlig moral du og andre her har. En må holde det en sier.

Selv om jeg kanskje er av samme oppfatning som deg når det gjelder selgers hensikter, synes jeg kjøper har ansvaret for disputten.

Jeg bare sier det; hvor skal verden ende dersom mennesker med din oppfatning av moral blir ledende? Heldigvis finnes det fortsatt et flertall av dem som synes at sitt eget ord bør være - og er - noe andre kan sette lit til!

6644726[/snapback]

 

Jeg føler bare at din tankegang blir litt for sort/hvitt.. Hva med selgers ord, bør ikke man kunne sette lit til det? Skal man gjennomføre en handel uansett hvor dårlig den er bare for og holde ordet sitt? Er det greit at andre prøver og lure deg uten at det får konsekvenser? Hvor skal isåfall verden ende da som du selv sier.. En verden der alle prøver lure alle, det taper jo ikke noe på det. Eller vent nå litt, hvordan skal man kunne lure noen hvis folk skal kunne holde lit til ordet ditt... vanskelig det her. Skjønner ikke hvordan selger klarte det jeg.

Lenke til kommentar
Jeg føler bare at din tankegang blir litt for sort/hvitt.. Hva med selgers ord, bør ikke man kunne sette lit til det? Skal man gjennomføre en handel uansett hvor dårlig den er bare for og holde ordet sitt? Er det greit at andre prøver og lure deg uten at det får konsekvenser? Hvor skal isåfall verden ende da som du selv sier.. En verden der alle prøver lure alle, det taper jo ikke noe på det. Eller vent nå litt, hvordan skal man kunne lure noen hvis folk skal kunne holde lit til ordet ditt... vanskelig det her. Skjønner ikke hvordan selger klarte det jeg.

6644776[/snapback]

 

 

Jeg har vel allerede gjort til kjenne noen ganger at selgers hensikter kanskje ikke var pur-rene, men det fritar fortsatt ikke kjøper fra avtalen som han har inngått, selv om overleveringen ikke hadde funnet sted. Det betyr ingenting i denne sammenhengen.

Slik jeg har lest teksten i denne tråden, så har selger helt klart ment at han har gjort en god handel, og det mente også kjøper i følge det som står her. Men bare helt til kjøper fikk se et bedre tilbud. Dette tilbudet visste selger ei om da avtalen ble inngått, og da kan en ikke si at han "lurte" kjøper i den forstand.

 

Hvis det er å lure noen å slå til på et knalltilbud på en vare, og selge den varen som da blir overflødig til høyest mulig pris, så finnes det mange kjeltringer! Det er vel noe alle og enhver som er på jakt etter ny bolig forsøker å få til. I tillegg til enhver kjøpmann, i tillegg til enhver bilselger, i tillegg til enhver.....

 

Men som nevnt tidligere; jeg hadde ikke orket å stresse mer med dette. Jeg hadde konstatert at kjøper var urimelig, uærlig og lite troverdig, og forholdt meg til det i fremtiden. Som sagt, penger er ALT ANNET enn lykke.....

Lenke til kommentar
Men som nevnt tidligere; jeg hadde ikke orket å stresse mer med dette. Jeg hadde konstatert at kjøper var urimelig, uærlig og lite troverdig, og forholdt meg til det i fremtiden. Som sagt, penger er ALT ANNET enn lykke.....

6644891[/snapback]

 

Må si meg enig her, jeg hadde konstatert at selger var urimelig, uærlig og lite troverdig, og forholdt meg til det i fremtiden. Som sagt, penger er ALT ANNET enn lykke.....

 

;)

Lenke til kommentar

hm...

intensjonen med dette salget var ikke å tjene penger, eller å lure noen som helst. jeg ville bare ha finansiert den nye skjermen min, som jeg kjøpte gjennom dette massekjøp-tilbudet som en her på HW stellte i stand.

Alt dette fikk kjøper god greie på FØR han ble spurt om han virkelig ville ha skjermen, og om han var helt sikker på at han kunne betale. (hvorfor spurte jeg om det, fordi som sagt så skulle det finansiere den nye)

 

og ikke dra frem det derre jeg skrev i den andre tråden om at jeg kom til å tjene 100kr på det, for det gjorde jeg ikke, og det visste jeg også FØR avtalen med vedkommende om salg ble gjort, så det var ikke et tema for salget.

 

selv om han som skulle kjøpe skjermen driter seg ut nå, og ikke klarer å bestille skjerm på tilbud, eller om han ombestemmer seg, og vil ha min for min oprinnelige pris (eller rundt der) så vil jeg ikke selge til han. rett og slett fordi han har misbrukt min tillit så sterkt at jeg føler jeg ikke kan stole på han når det gjelder slike ting.

 

jeg kommer ikke til å ta saken noe videre. venter heller til kampanjen til Dell er over, eller kanskje jeg klarer å stable meg på beina økonomisk slik at jeg kan beholde den som TV eller til en annen PC.

Lenke til kommentar

Utgangspunkt i at salget av den gamle skal finansiere en ny og bedre skjerm er et dårlig utgangspunkt for å selge noe til en kompis.

Hadde du skulle solgt 2 brukte skjermer for å finansiere den nye hadde jeg skjønt det men ikke en av en eldre modell.

Man tjener aldri penger på å selge brukt forbrukerelektronikk såfremt det ikke begynner å få antikvarisk verdi.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...