Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger


Anbefalte innlegg

Men faktisk er ikke GMA 900 helt ubrukelig, den kan kjøre UT2004 på "akseptable" framerates, bare se her, så den skulle takle de fleste barnespill ja. Tror ikke du finner så mange barnespill som baserer seg på hverken UT2k4, HL2 eller Doom3-motoren.

6550853[/snapback]

 

Ser at det ligger langt bak FX5200 i ytelse... Sims 2 krever da litt! Er dette det beste intel har? Jeg er ikke imponert!

 

Tror AMD klarer bedre enn dette nå snart :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg ser for meg 2 fete "tradisjonelle" kjerner + et array av småkjerner á la niagara som knuser en hver av dagens GPU'er og PPU'er. Altså litt Cell-lignende, bare med en ekstra fet kjerne og mange flere og mindre småkjerner. Dette blir ikke CPU + GPU + PPU lappet sammen på en silisiumbrikke, men en stor altmuligbrikke som gjør alt dette arbeidet i en av de to delene av brikken: De få men fete kjernene eller de mange smale kjernene.

6550883[/snapback]

Det høres jo interresant ut og absolutt bedre enn å pøse på med masse "fete" kjerner :)

6550897[/snapback]

 

Dersom dette er planen til AMD.. så ser det spennende ut for utvikling av ny teknologi..

Et "chipset/hk" som inneholder både rå CPU/regnekraft og GPU/grafikkytelse er vel noe de fleste systembyggere har ønsket lenge.

Noe å tenke på som motvekt, er vel at manfold med tanke på hk/skjermkort vil bli mindre, men den utviklingen har jo allerede startet med denne fusjonen..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Men faktisk er ikke GMA 900 helt ubrukelig, den kan kjøre UT2004 på "akseptable" framerates, bare se her, så den skulle takle de fleste barnespill ja. Tror ikke du finner så mange barnespill som baserer seg på hverken UT2k4, HL2 eller Doom3-motoren.

6550853[/snapback]

 

Ser at det ligger langt bak FX5200 i ytelse... Sims 2 krever da litt! Er dette det beste intel har? Jeg er ikke imponert!

 

Tror AMD klarer bedre enn dette nå snart :thumbup:

6550952[/snapback]

Nei, dette er ikke det beste de har, de har lansert GMA950, og lanserer snart GMAX3000.

 

Uansett mener jeg at dersom man absolutt skal spille spill, kan man spytte inn 600 kr for ett greit grafikkort. Men nå vil jeg tro at det er ett ytterst fåtall av GMA-kortene som faktisk brukes til spill.

 

GMA X3000

 

(This product has not yet been released.) The Intel GMA X3000 will be premiering on the next generation Intel G965 chipset. It will feature Hardware TnL and also hardware pixel and vertex renderring. This will give Intel the edge in integrated graphics and is also a huge improvement over previous versions.

 

Another interesting feature of the GMA X3000 is the fully programmable pixel pipeline architecture. This will allow Intel to update their IGP to DirectX 10 with an update of the microcode.

 

All in all, this IGP might be a huge evolution for Intel and home/multimedia users.

 

Vil uansett tro at dette nye kortet er mer rettet mot hjemmebrukere i første omgang, og at billige arbeiddstasjoner vil bli utstyrt med brikkesett med de eldre brikkene.

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
Liker ikke ATi, grunnet Linux drivere. Og nå liker jeg ikke AMD heller, grunnet oppkjøp av noe jeg ikke liker.

6551034[/snapback]

 

Nå har jo Ati Forbedret seg grundig når det gjelder LInux.

Ati har ikkje råd til og overse Linux marknaden lenger. Og med AMD som eier tviler eg på at det blir noe verre;)

Lenke til kommentar
Liker ikke ATi, grunnet Linux drivere. Og nå liker jeg ikke AMD heller, grunnet oppkjøp av noe jeg ikke liker.

6551034[/snapback]

 

Nå har jo Ati Forbedret seg grundig når det gjelder LInux.

Ati har ikkje råd til og overse Linux marknaden lenger. Og med AMD som eier tviler eg på at det blir noe verre;)

6551074[/snapback]

Dette er sant, og positivt, men de har enda ett godt stykke igjen før de når nVidia, som har støtte for SLI i både Linux, FreeBSD og Solaris.

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

The Register har også en bra analyse av dette oppkjøpet her:

 

AMD, ATI and the GPU

"We may lose business on Intel boards, but we will break the Intel monopoly." With these words, AMD's CFO Bob Rivet announced the takeover of graphics chip maker, ATI, offering a future of joined-up shared processing, split between CPU and GPU.

[...]

The deal, announced today, goes back some time. Last year, at Computex in Taipei, it was apparent that ATI and AMD were falling in love with the idea of using the powerful graphics processor to run computer programs, not just for animating video.

 

At that show, software developers were invited to the launch of the new dual-core AMD processors, with prototype applications that ran, not on the x86 central processor, but on the graphics chip. Examples included video editors which could handle the output stream live, in real time.

[...]

"In 2008 and beyond, AMD aims to move beyond current technological configurations to transform processing technologies, with silicon-specific platforms that integrate microprocessors and graphics processors to address the growing need for general-purpose, media-centric, data-centric and graphic-centric performance," said the official statement.

[...]

As to whether it is a mistake, is almost impossible to guess. Writing software for the graphics processor is a challenge, and those who have decided that the GPU is too darned powerful to leave drawing triangles, have come up short against problems - mostly, lack of software tools.

 

The obvious risk, is that the idea is non-standard. The market has shown many times just how much it loves the Intel x86 instruction set, and how little it likes "improvements" like the Intel Itanium 64-bit processor. It was, of course, AMD itself which went out on a limb and said: "We'll stick with x86 and design a 64-bit version of that architecture" rather than switch to the alternative 64-bit design. Why would AMD now think it can get away with the same mistake that has, after all, hit Intel pretty hard?

 

It's a good question. The basis of Intel's thinking has been described as "a black hole" by former IBM Fellow Glenn Henry, founder of Centaur: "It's clear that the processor is the black hole, and that all silicon is going to fall into it at some point. Integration is inevitable, in our business."

[...]

And as an example, he said, when IDT bought Centaur in the first place, they were making a lot of money on SRAMs that went into caches on PC motherboards. "Two years later, there were no SRAMs on PC motherboards, because Intel put them on the die. That's going to happen to some of the chips today. All the other chips are gonna disappear at some point, and all that's left is the big chip, with the processor in the middle. You have to own that processor technology, or it won't be your chip."

[...]

AMD feels that it has to move, now, before it becomes part of Intel, rather than part of a generic processor platform. If it is right, then the question of "how much did you pay for ATI?" is irrelevant. It may be a question of "How can you expect to survive, without ATI?"

Anbefalt lesing! :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hmmz, er ikke nForce chipsettene AMD bruker laget av Nvidia?

 

Hvis ryktene stemmer kan jo dette sette en stopper for nForce chipsettene til AMD da Nvidia er en direkte konkurent med ATI. Oppkjøpet høres litt for usannsynlig ut.

 

Hadde jo egentliv vært mer naturlig for AMD og kjøpe opp Nvidia, da de allerde har ett godt sammarbeid..

6546413[/snapback]

 

Hadde vært bedre om de kjøpte opp nVidia, da de er mye bedre enn ATi.

6547940[/snapback]

 

Jeg tror at hvis AMD hadde kjøpt opp nVidia hadde Ati tygd grus og GPU prisene hadde ikke fått konkurranse og prisene gått til himmels.

 

Som det er nå tror jeg det kommer til å gå greit med nVidia og at de kommer til å forsyne AMD med chipset inntil de selv kommer med noe bedre. nVidia burde kanskje satse mere på AMD hovedkort for å holde koken, og da fortsette å selge mye GPU'er.

 

Faren er jo at nVidia detter ut av AMD markedet og Intel ikke trenger nVidia og at nVidia dør ut.

 

Mvh. Exin89

Lenke til kommentar

Flere kommentarer fra Nvidia samt Intel på oppkjøpet her:

 

Nvidia sees no urge to merge but stock surges

Graphics chip maker Nvidia Corp. sees no need to pursue a merger of the kind its rival ATI Technologies Inc. has struck with No. 2 computer processor producer Advanced Micro Devices Inc., an Nvidia executive said on Monday.

 

"We don't feel at this point it makes sense to tie ourselves up with an acquisition," Michael Hara, Nvidia's vice president of investor relations, told Reuters when asked if the company was interested in being acquired by AMD or its chief competitor Intel Corp.

[...]

A more cautious tone came from Merrill Lynch analyst Stanley Ho, who said the tie-up could mean less demand for Nvidia's most profitable high-end chips.

 

"We think it's fair to ask whether the AMD/ATI deal makes Nvidia a likely acquisition candidate for Intel," Ho wrote in a note. "In the end, we think Nvidia will be the lone GPU company, fighting for market share that is getting increasingly difficult to get."

 

Hara voiced confidence in Nvidia's business and products, characterizing the ATI deal as a "positive development."

 

"It creates a situation where ... they (AMD) still need us to be competitive, and it creates the sense that Intel will need us as a partner much more than they did before."

 

Satya Chillara, an analyst with American Technology Research in San Francisco, said Intel had little to gain by buying Nvidia.

 

Intel already holds about 40 percent of the graphics market with its integrated graphics chips that are popular in laptops and low-end computers.

 

Intel also makes a lot of its own chipsets, the cluster of secondary chips and interfaces that let the main processor talk to other parts of the computer.

 

"I'm not in the camp of Intel jumping on Nvidia here. Intel already has a superior chipset product group. It was AMD that lacked that chipset product group," Chillara said.

 

Intel spokesman Chuck Mulloy declined to comment on whether the company was interested in buying Nvidia.

 

"We clearly need to do some evaluation here, understand the nature of the transaction and what it may or may not mean to us," Mulloy said.

Lenke til kommentar
Ja ja da hadde jeg kjøpt mitt siste ATI kort .

Forresten pussig at dette bifalles av enkelte som ellers er imot at "de store" kjøper opp og eller kontrolerer de som er mindre  :hmm:

6549345[/snapback]

 

Du liker fortsatt monopol! Intel all the way!

6550442[/snapback]

 

Nei det er jo nettop det jeg ikke liker og med amd`s oppkjøp så er de jo med på å lage et tilnærmrt monopol.

Pussig at du da drar Intel inn her, eller er det bare i mangel på argument. :hmm:

Men jeg regner med at pipen hadde fått en annen lyd om det var Intel som hadde foretatt dette oppkjøpet :whistle:

 

AMD har lånt 2.5 milliarder dollar (ca 16 milliarder kr) for å kjøpe ATI. Nå tar de flere aggressive grep i konkurransen mot Intel, og dumper prisene på sine prosessorer med opptil 61 prosent. Dette er selskapets svar på Intels nylanseringer, som for en stund har skaffet Intel et forsprang på hastighet i forhold til konkurrenten.

 

Låne 16 milliarder og samtidig redusere prisene med 61% :hmm:

Hører ingen som roper prisdumping nå :innocent:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

For å dra spekulasjonen et hakk videre... En tidligere artikkel nevnte at NVidia ikke vurderte å foreta seg noe.

 

Men hva hvis de gjør det? Glem at Intel kjøper NVidia, for det trenger de ikke. Men hva kan NVidia gjøre? Kjøpe VIA? Det ville vel bare tilføre dem mer av det samme... Bortsett fra at de får kunnskapen til teamet som laget C3 prosessoren. Ergo kan de gå inn i CPU-gamet. En annen kandidat kan være Rambus. Dyrt, men mye verdifull teknologi og kunnskap, i tillegg til jevnlige overskudd. Eller hva med selskaper som driver med nettverk, multimedia?

 

Mange muligheter her hvis NVidia ønsker å unngå å bli fanget mellom Intel og AMD/ATi....

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Dette er heller ikke den første gangen Intel lanserer noe som er nesten ikke mulig å få tak i. I helga hadde jeg store planer med å bestille en Conroe cpu, men planen gikk til vasken nokså raskt.

Eh, leveringsdatoen er vel blitt satt til 27 juli for lenge siden og jeg har ikke hørt rykter om at de ikke kommer til å være klar den datoen.

 

Når det gjelder AMD og ATI kjenner jeg på meg at jeg rett og slett ikke bryr meg på dette tidspunktet, både fordi ting trolig kommer til å holde seg ganske likt det neste året og fordi jeg har meldt meg helt ut av high-end GPU leken. Jeg håper bare at AMD med ATI kommer til å lansere noen nye og sexy chipset med mye IO og lav effektbruk, men ellers vil nok ikke dette påvirke meg mye.

Lenke til kommentar

Dette var ganske stort. Det første jeg tenkte på når jeg leste dette var AMD's lydsatsing i ~1995 med Interwave som ble brukt i blant annet Gravis Ultrasound Plug&Play. Fantastisk sak, men produksjon og support stoppet visstnok etter kort tid grunnet økonomiske problemer i selskapet. Skal bli veldig interessant å se hva AMD vil finne på denne gangen, håper inderlig ikke AMD har gapt over mer enn de klarer :)

Lenke til kommentar

mad_arab: Jeg vil tro nvidia prøver å leve herrens glade dager som eneste grafikkprodusent til både intel- og amd-systemer samtidig som de vil holde maska utad for at ikke aksjen skal falle for mye. Men problemet deres ser ut til å være at de er fanget mellom AMD og Intel på en synkende skute. De ser ikke ut til å ha noen plasser å gjøre av seg om 2-3 år. Det kan bety at Nvidia vil synke sammen med aksjen til de er så billig at de kjøpes opp av noen som trenger dem, for en billig penge. Kanskje Via vil ha dem, kanskje AMD, kanskje intel. Det ser dessverre stygt ut for nvidia, ikke nå, men om 2-3 år. Jeg håper virkelig de overlever og finner noen å samarbeide med. Hvis ikke går det nok samme vei med dem som med 3dfx (uten at jeg sammenligner grunnene til deres bortgang).

 

Kanskje Sony eller microsoft kjøper dem opp til sin neste spillekonsoll?

Lenke til kommentar
Noen spørsmål som sikkert er svart på tidligere i tråden, men ATi kommer vel forsatt til å produsere skjermkort som selges separat? Og det er vel i første omgang chipset hvor de skal sammarbeide?

6551315[/snapback]

Altså, AMD kjøper opp Ati.

 

Det er ikke snakk om et begrenset samarbeid, men om en fusjon mellom to bedrifter.

Lenke til kommentar
mad_arab: Jeg vil tro nvidia prøver å leve herrens glade dager som eneste grafikkprodusent til både intel- og amd-systemer samtidig som de vil holde maska utad for at ikke aksjen skal falle for mye. Men problemet deres ser ut til å være at de er fanget mellom AMD og Intel på en synkende skute. De ser ikke ut til å ha noen plasser å gjøre av seg om 2-3 år. Det kan bety at Nvidia vil synke sammen med aksjen til de er så billig at de kjøpes opp av noen som trenger dem, for en billig penge. Kanskje Via vil ha dem, kanskje AMD, kanskje intel. Det ser dessverre stygt ut for nvidia, ikke nå, men om 2-3 år. Jeg håper virkelig de overlever og finner noen å samarbeide med. Hvis ikke går det nok samme vei med dem som med 3dfx (uten at jeg sammenligner grunnene til deres bortgang).

 

Kanskje Sony eller microsoft kjøper dem opp til sin neste spillekonsoll?

6551751[/snapback]

 

Ikke gi sony ideer please. Men ser poenget ditt, og nvidia kan gå en mørk fremtid i møte. Spesielt med tanke på hvor close kampen mellom nvidia og ati egentlig har vært.

 

Intel er vel kanskje den som kunne hatt igjen endel for å kjøpt nvidia, men liker ikke tanken på at det blir intel vs amd med hver sin gpu, og plutselig sitter du der med egne standarer for ting og tang. Men vi får se, kanskje nvidia slår til igjen, og gjør det stort. lov å håpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...