Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 124 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      122
    • Café creme
      4
    • Americano
      112
    • Caffé Macchiato
      19
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      354
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Skrevet
a_aa skrev (59 minutter siden):

En daff bloom tyder på at kaffebønnene har sluppet ut gassen som er innestengt i dem lenge, og at det derfor er en god stund siden de ble brent.

Hvis man har kaffe man vet man skal lagre lenge så går det an å være litt proaktiv og forsinke de kjemiske prosessene. Kjemiske prosesser går saktere jo lavere temperaturen blir, inkludert fordamping av flyktige oljer og aromaer. Temperaturen bør være mest mulig konstant for å unngå at oppvarming og nedkjøling flytter rundt på stoffene inni posen. Oppbevarer man kaffeposen i kjøleskapet eller fryseren så beholder bønnene aroma og oljer mye lengre enn i romtemperatur.

Sånn røffly vil jeg anslå at hvis du kjøper en pose med nybrente hele bønner med datomerking 1 år fram i tid så kan du fint doble den tida ved oppbevaring i kjøleskap og firedoble ved oppbevaring i fryseren. Men det forutsetter at du ikke tar den inn og ut, tiner og fryser på nytt så temperaturen går helt jojo. Når du fryser den, kjøl den helst ned i kjøleskapet først. Godt innpakket i f.eks kjøkkenhåndkler sånn at du unngår kondens og rim inni posen.

Bare for å illustrere det motsatte: Det verste du gjør for holdbarheten er å sette posen i vinduskarmen over sommeren. Da er temperaturen høy, oljene og aromaen fordamper raskt på dagtid, kondenserer når sola går ned, fordamper igjen neste dag osv. Med slik mishandel av posen kan bønnene bli tamme og elendige så raskt som etter en uke.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg kjøper bønner for 2-3 månader i slengen og legg alle eg ikkje har tenkt å bruke dei neste par vekene rett i fryseboksen med ein tapebit over ventilen. Før dei blir fryst ned har dei stått på benken i 1-2 veker for å sleppe ut CO2. Når posane eg har hatt i kjøkenskapet er tomme doserer eg rett frå fryseboksen og lar posen bli liggande der til den er tom.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for alle tips, de kommer godt med :grin:

@a_aa Aeropress'en har stått ubrukt nå en stund etter at jeg begynte med V60-brygging -- men nå skal jeg prøve å lage en underekstrahert kaffe. Det blir spennende! Jeg har en for øvrig en Hario Mugen, kanskje den kan gi tilsvarende resultat.

@Zeph, fra nå av skal jeg begynne å se etter kaffeposer med best før dato lagt ut i 2026. Jeg har klart å lure noen riktig gode kaffekopper ut av Coop Blå i det siste, noe som jeg ennå ikke har klart med Coop Kenya.

@Simen1, @Zeph: Jeg har nok syndet litt med oppbevaringen av kaffebønnene, siden de kun har vært oppbevart i romtemperatur. Når oppryddingen i fryseren er unnagjort, skal også jeg begynne å fryse ned kaffeposene.

Endret av backtoback

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...