Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
a_aa skrev (På 29.1.2022 den 19.26):

Da har James Hoffmann gjort for espressokokeren som han gjorde for Aeropressen; han har lagd en spilleliste på YouTube som gjennomgår alle detaljer på nerdenivå og vel så det...

The Moka Pot Series

Jeg bruker ikke espressokoker, og det er kanskje derfor jeg synes at han tar nerdingen et knepp eller to for langt denne gangen? ;) 

Mulig den ble litt for omfattende ja, men Bialettien er jo et noe lukket system. Litt grov input for å lage en kaffi som er avhengig av litt finjustering for å bli bra. Dermed er det kanskje litt mye å kartlegge.

Ser du har Cafelat Robot! Vurderer denne selv. Har selv samme kvern som deg, MBK Aergrind (fant den på bruktbutikk til 30 kr). 
 

Bruker nå den første versjonen av ROK (da den het Presso). Kjøpte den på Finn. Men er giret på å oppgradere til Robot fordi: mindre eller ingen forvarming, åpent filter, og bedre trykk. Eneste minuset er at jeg liker den taktile følelsen av et noelunde ekte portafilter som Presso har. 
 

Har et par spørsmål jeg håper du kan svare på!

1) har lest gjennom mange meldinger her, du virker fornøyd med CR? 

2) tror du jeg klarer meg uten den nye tamperen?

3) hva ble totalprisen, inkludert frakt og moms? Kan sende pm (mulig jeg må lage profil da først, er gjest nå) om du ikke vil skrive det her, men likevel tør dele med meg :)

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk to kverner fra MBK, både Aergrind (versjon 1, kjøpt fra Wendelboe for ca 33 ganger prisen du betalte ;)) og Feld 47 (tidlig versjon uten titanbehandlede kniver). Jeg har stort sett kun brukt Feld 47 til hjemmebruk etter at jeg kjøpte den, den mye mindre/lettere Aergrind blir for reisebruk. Feld 47 er en god del "mykere" å jobbe med, og er muligens litt raskere enn Aergrind. https://madebyknock.com/pages/grinder-guide (Merk at det finnes versjoner av Aergrind som synes å ha fått knivsett som er mye langsommere enn andre - noen snakker om 4-5 minutter kverning for 18 gram espresso. Normalt skal det være 1-1,5 minutter.)  

1) Jeg er veldig fornøyd, og ser for meg å holde meg til den for espresso i overskuelig fremtid :D Men jeg har hatt en dialog på PM med en bruker som har vært uheldig med at armene av og til har gått i lås. Jeg fikk da vite at ifm en oppgiring av produksjon fra mer eller mindre håndlaging (slik min ble) til litt mer serieproduksjon, så har det vært en periode med småglipp i kvalitetskontrollen hist og pist for noen av Robotene. I de tilfellene det har vært problem, så har visstnok dette typisk vært for lite nøye slip/polering, noe som kan gi snags i funksjonalitet. Forhåpentligvis er dette et tilbakelagt stadium - men jeg ville kanskje sjekket noen forumtråder (det er en gigantisk på HomeBarista) om hvordan nye brukere omtaler sin flunkende nye Robot. 

2) Jepp. Det er svært lite kraft du trenger å legge i stampingen, og det bør være en smal sak å få den rettvinklet. I tillegg tror jeg du får kjøpt rimelige tredjeparts håndtak (feks 3D-printet) for å sette på som ekstrautstyr, om du skulle ønske mer etter hvert.

3) Jeg kjøpte jo en god del i tillegg til Roboten, som nevnt her:

a_aa skrev (På 21.7.2020 den 20.18):

Ellers er det vel bare å fastslå at manuelt ikke nødvendigvis betyr billig. Robot med trykkmåler og oppgradert selvnivellerende stamper, ettermonterte aluminiumshender, en bankeboks, en melkmugge, en trykkoppbyggende filterkurv (greit ved evt forvarming, visstnok) og noen papirfiltre (for eksperimentering) ble nesten nøyaktig 600 USD (inkludert 83 USD FedEx-frakt). Det betyr at den med MVA og gebyrer vil passere 7000 NOK med god margin, tenker jeg. Men den er såpass enkel og solid at den kan fort holde koken i 70 år med et og annet pakningsskifte, så sånn sett er den vel billig...

Det ble til slutt rimeligere enn jeg trodde, MVA-regningen fra FedEx ble overraskende lav. Men jeg passerte uansett NOK 6000,- for å si det sånn. ;) 

 

Lenke til kommentar

Min ble lagd i slutten av august 2020. Har funket prikkfritt siden dag 1, med minimalt stell/vedlikehold - bare en fuktig fille i ny og ne.

Den litt uheldige brukeren jeg nevnte, kjøpte sin i juli 2021. Cafelat burde ha greid å identifisere eventuelle problemområder som trengte utbedring i tiden etterpå. Så jeg vil si at det er håp om at kvaliteten atter er jevnt god. 

Du kan faktisk kjøpe Robot i en norsk nettbutikk, og da gjelder jo angreretten om du skulle være så uheldig å ende opp med et snaggy eksemplar: https://www.craftcoffeehouse.no/20-kaffemaskin

Jeg kjøpte for øvrig min fra produksjonsstedet HongKong (https://www.cafelatstore.com/products/robotpowdercoating), men de har etterpå også etablert seg i Storbritannia (https://www.cafelat.co.uk/) - drivkraften Paul Pratt er jo britisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

Jeg ville ikke byttet min aeropress mot en maskin til 10000. Jeg kan ikke anbefale aeropress nok. Så får dere gjøre researchen selv. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg både brenner, kverner og drikker kaffen.

Lenke til kommentar
BasketSnake skrev (5 minutter siden):

Jeg ville ikke byttet min aeropress mot en maskin til 10000.

Det ville jeg - og deretter ville jeg brukt 400,- på å kjøpe meg en ny AeroPress i tillegg :D 

Spøk til side: Det er ikke noe "winner takes it all" for min del, jeg synes det er fint å ha valgmuligheter. Nå på vinteren bruker jeg nesten ikke V60 i det hele tatt, mens Aeropress og Robot er ganske hyppig i bruk begge to. Jeg tror det er fordi jeg setter pris på litt ekstra fylde når det er vinter, mens V60-ens muligheter for klarhet, renhet og nyanserikdom av en eller annen grunn passer meg bedre når det er varmere i været. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da jeg kjøpte min Cafelat Robot, var det en slags konklusjon på en diskusjon jeg hadde hatt med meg selv om ulike espressomaskiner. I tillegg til Robot vurderte jeg blant annet et par standardtype små moderne maskiner som Lelit MaraX og ACS Minima, og den gamle klassiske La Pavoni Europiccola. Jeg kom fram til at jeg ville ha muligheten for å endre trykk enkelt underveis når jeg lagde en espresso, og dermed røk standardtype-maskinene med pumper ut av diskusjonen (Decent var utelukket pga pris). Jeg endte opp med Roboten fordi den var mest kompakt, enklest (trenger ikke en gang strøm), ganske rimelig og med et utseende som passet godt hos meg. La Pavoniens utseende er jo flott, men samtidig litt utdatert - det er veldig tydelig at designen er fra 1950-60-tallet.

Nå er det like før en ny espressomaskin skal ut på markedet, og jeg ser på den som en modernisering av La Pavoni-en.
Odyssey Espresso ARGOS

Wood+Side+by+Side.png?format=750w

Formgivingen hører hjemme i dette årtusenet, man kan selv relativt enkelt velge mellom helmanuell direkte stangdrift eller fjærdrift som "lades" med stangen (og man kan velge mellom 6 og 8 bars fjær), og selvsagt: app-funksjonalitet. Ser ut som du får noen helt grunnleggende data inn i appen uten ekstrautstyr (på/av, vannivå, innstilt temperatur samt temperatur i vanntank og ved kammeret) og ved kjøp av ekstrautstyret trykktransmitter og en av mange støttede smartvekter, begynner man å nærme seg samme loggemulighetene som Decent opererer med. En spennende blanding av 1950- og 2020-årene :)

Blir interessant å se når de blir sendt ut og de første erfaringene kommer. Dersom positiv mottakelse, kan jeg tenke meg at noen av de som har Robot i dag og som savner muligheten for å steame melk, fort vil kunne se på denne som en attraktiv oppgraderingsmulighet. Til dobbel pris av Robot ...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dagens shakerato nummer tre:

970659643_Shakerato3(IMG_20220625_162624500_HDR).thumb.jpg.dfd42e08bd329df59ea83115af55194b.jpg

Rist en dobbel espresso kraftig med isbiter og bittelitt hjemmelaget sirup, og voila: En kald skumbelagt liten oppkvikker i varmen.:yes: Laget på gammaldags mørkbrent espressokaffe ("Kaffemesterens" elns på Meny) som jeg ikke fikk med meg var ferdigmalt da jeg kjøpte den. Selvsagt alt for grovmalt til ordentlig espresso. Heldigvis har jeg en trykkoppbyggende filterkurv for Roboten min - og jeg tror dette er de første gangene jeg har brukt den. Funket for så vidt greit, det :) Mer styr for å få ut pucken etterpå, den oppførte seg som herdet sement i en bøtte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Når du har espressomaskin så burde du ha egen kvern.

Det er jeg helt enig i - og jeg har også opptil flere kaffekverner :) Enkelte hevder at kvernens kvalitet er minst like viktig som espressomaskinens.

(Det var rett og slett uoppmerksomhet som gjorde at jeg endte opp med ferdigmalt til shakeratoene mine, jeg kjøper kun hele bønner til vanlig - unntak er turkaffe, da tar jeg med litt ferdigmalt filterkaffe for å gjøre ting lett og enkelt i ryggsekken.)

Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 time siden):

Dagens shakerato nummer tre:

970659643_Shakerato3(IMG_20220625_162624500_HDR).thumb.jpg.dfd42e08bd329df59ea83115af55194b.jpg

Rist en dobbel espresso kraftig med isbiter og bittelitt hjemmelaget sirup, og voila: En kald skumbelagt liten oppkvikker i varmen.:yes: Laget på gammaldags mørkbrent espressokaffe ("Kaffemesterens" elns på Meny) som jeg ikke fikk med meg var ferdigmalt da jeg kjøpte den. Selvsagt alt for grovmalt til ordentlig espresso. Heldigvis har jeg en trykkoppbyggende filterkurv for Roboten min - og jeg tror dette er de første gangene jeg har brukt den. Funket for så vidt greit, det :) Mer styr for å få ut pucken etterpå, den oppførte seg som herdet sement i en bøtte...

Lyst å utdype rundt hjemmelaget sirup?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (19 minutter siden):

Lyst å utdype rundt hjemmelaget sirup?

  1. Det er egentlig ikke nødvendig med noe annet enn espresso og isbiter
  2. Å bruke bare noen gram vanlig sukker er også helt innafor
  3. Let me quote myself ;) :  
a_aa skrev (På 27.6.2021 den 23.29):

Shakerato: Der ble jeg trigget av James Hoffmann, som lagde en video med den som tema for ikke lenge siden. Jeg lagde en sirup av 100g vann, 100g brunt sukker, 2g salt, 1g Johannesbrødkjernemel (jbkm) - varmet det i en liten kasserolle, avkjølte den og hadde den på en spruteflaske. Dette holder til 15-20 Shakerato. Lag en dobbel espresso, tøm den i et lite syltetøyglass (3-4 dl elns) med 3-5 isbiter i, sett den på vekt og sprut oppi 10-12 gram sirup, skru på lokket på glasset og rist vilt og hemningsløst i 20-30 sekunder. Når glasset er kaldt og du merker at lyden av isbitene blir en smule "lydisolert", er Shakeratoen ferdig. Skru av lokket, vend det og bruk det til å blokkere 90% av åpningen i syltetøyglasset (for at isbiter ikke skal komme ut) når du heller innholdet i et avkjølt glass. Jbkm og sukker vil begge bidra til at det dannes et fyldig crema-aktig skum når isbitene fyker att og fram i glasset, det ser ganske stilig ut - og best av alt er at drikken også smaker godt :) 

Ellers er mine doble espresso nesten en trippel espresso etter gamle definisjoner, jeg bruker 20 gram inn og 50 gram ut. Det lille touchet med salt i sirupen skal ta ned bitterhet, og det enda mindre touchet med jbkm skal gjøre skummet større, fyldigere og mer stabilt - men begge er egentlig unødvendige.

Hoffmanns video:

 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har dere noen gode kaffebønner å anbefale? Leter etter kaffe til hverdagsbruk, enten det trykkes på knappen for cappuccino, espresso, americano eller hva det skulle være. Altså en type som passer til flere ting for å gjøre det enkelt.

Kan de kjøpes i Bergen er det en ekstra bonus, men selvsagt ikke noe problem å bestille på nett heller 🙂

Har valgt å prøve meg på en Siemens EQ7 nå på BF tilbud. Her i huset er vi tre stk som drikker kaffe, to kopper hver for dagen med til helt ulike tidspunkt. Så å trakte kaffe er ikke helt ideelt da vi ønsker fersk kaffe alle sammen, samt at en må trakte en viss mengde for å få optimal kaffe. Blir derfor nye kaffe som går i vasken hver eneste dag her, og det håper jeg å unngå med en EQ7 🙂 Da kan alle få sine kopper fersk kaffe når som helst 

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvem man prater med. Denne tråden har vært en magnet på kaffesnobber og da blir pulverkaffe sett ned på. Selv om man liker det bedre enn bensinstasjonkaffe. Det sagt så har jo ikke bensinstasjonkaffe særlig høy status det heller. Pulverkaffe dekker helt klart et marked så det er økonomisk sett ikke et område man bør se ned på. Litt som campingvogn vs stjernehotell. Det dekker ulike markedssegmenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til filterkaffi så synest eg Friele er heilt kurant, men eg har ikkje prøvd så mykje i det segmentet.

Av bønner for kvardagsbruk som ikkje ligg i prisområdet 150-200 så synest eg Kolonihagen sin på Rema 1000 er god. Dei har ulike smaksprofilar. Kjøper gjerne det når me skal ha besøk og det går med ein pose eller to.

Stavanger Kaffebrenneri til 100-120 er det fleire som likar. Ellers får du jo kjøpt på Kaffebrenneriet og liknande som ikkje er så dyre.

Det spørs kor mykje pengar du vil legge ned i det.

Ikkje bry deg om kva andre meiner om dine preferansar. Likar du frystetørka så er det heilt greit. For meg er det nødkaffi som ev. blir konsumert for effekten sin del.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Hvor mye kaffe, uten melk, kan man drikke før det blir gift? Tar meg selv i å kjededrikke kaffe når det blir lange arbeidsøkter som i grunnen er ganske så ofte. Jeg drikker helst Cappuccino eller Espresso ute, men hjemme er det keep it simple.

Regner med at du drikker kaffe med koffein.

"Høye doser av koffein kan gi koffeinforgiftning. Tidlige symptomer på akutt forgiftning kan oppstå allerede ved 500 – 600 mg koffein per dag, tilsvarende 5 – 6 kopper kaffe. Symptomene er hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls, ujevn hjerterytme og nedsatt blodtrykk. Koffein øker nyrenes utskillelse av salter og vann.

Dødelig dose koffein er cirka 8 – 10 gram per dag, som tilsvarer cirka 60 – 100 kopper kaffe."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...