Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig egenvekta til den sukkerlaken? Hvis vi antar en egenvekt lik vann så inneholder den 330 gram. Siden det er 9 gram sukker per 100 gram blir det totalt hele 29,7 gram. Men antagelsen om egenvekt lik vann er vel en ganske grov feil? Jeg antar egenvekta er en del høyere, for eksempel rundt 1,1 g/ml. Hvis det stemmer så inneholder den hele 32,7 gram sukker. Hvis du fortsatt har en hel boks så er den enkleste måten å finne sukkerinnholdet på å sette et stort nok glass på kjøkkenvekta, tarere og fylle hele boksen med is"kaffe" over til glasset. Det er vekta, ikke volum eller egenvekt, vi egentlig trenger for å regne ut sukkerinnholdet nøyaktig (da med antagelse om at innholdsfortegnelsen er riktig)

 

Sukkerbiter veier visstnok ca 2 gram så da tilsvarer det ca 15-16 sukkerbiter i den lille boksen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp kjøpt meg Lippe #3 espresso, og sliter litt med å finne riktig kverningsgard på Rancilio Rocky+Silvia.

 

Når jeg går ned på 5-6 blir ekstraksjonstiden riktig, men av en eller annen grunn tynn crema? Når jeg går opp mot 7-8 blir cremaen akseptabel men espressoen ellers litt tynn. Bruker VST-filter og har godt oppvarmet maskin

Hva er riktig ekstraksjonstid, og hva er akseptabel crema? Da jeg kjøpte min første skikkelige espressomaskin for ca 20 år siden skulle det være så mye crema at sukkeret skulle flyte litt på toppen av crema før den sank ned som Titanic. Den gang var sukker helt nødvendig fordi espresso var så bitter at det var umulig å drikke den uten. I dag ønsker jeg å utforske andre opplevelser utenom bitterhet og store mengder tilsatt sukker. Den som har smakt på bare crema vet at den er ubehagelig bitter, og siden bitterhet og tilsatt sukker ikke er det jeg tilstreber er crema nesten uønsket. Noe må være tilstede for balansens skyld, men jeg serverer gjerne espresso som i serveringsøyeblikket bare så hvitt dekker overflaten eller allerede har sprukket opp. Ekstraksjonstid på 35 sekunder er heller ikke uvanlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha crema, så enkelt er det. Espresso skal ha crema. Liker du verken crema eller bitterhet får du drikke noe annet. Dette er essensielle komponenter. Men jeg sier ikke at espresso ikke skal ha sødme og andre egenskaper også.

Riktig ekstraksjonstid er rundt 20-25 sekunder. Jeg personlig ser nøye på selve strålen og passer på å stoppe før den blir for tynn og gjennomsiktig. Det er en indikasjon på at de oljene som er tilgjengelig i kaffen, er presset ut. Dette skjer som regel innen de 25 sekundene.

 

En godt ekstrahert espresso skal ha en tydelig god crema, noe som indikerer at forholdet mellom kverningsgraden og maskinens trykkraft+ekstraksjonstid er optimal. Slik at mest mulig av oljen blir presset ut. Jo mer olje, jo mer crema.

 

Som en personlig observasjon ser jeg av en eller annen grunn at mye spesialkaffe gir dårlig crema på hjemmemaskinen min (Silvia), men ikke på en større industrimaskin. Jeg er dessverre ikke noe begistret for den typisk norske eller Oslo-dominerte kaffeopplevelsen. Espresso skal være en kruttsterk opplevelse. Jeg heller mye mer mot den italienske og opprinnelige oppfattelsen av kaffe, enn den pompøse norske. Ser du på drikkekulturen i andre middelhavsland, vil du se at det er svært mange varianter av små høyt konsentrerte drikker. For eksempel tyrkisk te og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha crema, så enkelt er det. Espresso skal ha crema. Liker du verken crema eller bitterhet får du drikke noe annet. Dette er essensielle komponenter. Men jeg sier ikke at espresso ikke skal ha sødme og andre egenskaper også.

Riktig ekstraksjonstid er rundt 20-25 sekunder. Jeg personlig ser nøye på selve strålen og passer på å stoppe før den blir for tynn og gjennomsiktig. Det er en indikasjon på at de oljene som er tilgjengelig i kaffen, er presset ut. Dette skjer som regel innen de 25 sekundene.

 

En godt ekstrahert espresso skal ha en tydelig god crema, noe som indikerer at forholdet mellom kverningsgraden og maskinens trykkraft+ekstraksjonstid er optimal. Slik at mest mulig av oljen blir presset ut. Jo mer olje, jo mer crema.

 

Som en personlig observasjon ser jeg av en eller annen grunn at mye spesialkaffe gir dårlig crema på hjemmemaskinen min (Silvia), men ikke på en større industrimaskin. Jeg er dessverre ikke noe begistret for den typisk norske eller Oslo-dominerte kaffeopplevelsen. Espresso skal være en kruttsterk opplevelse. Jeg heller mye mer mot den italienske og opprinnelige oppfattelsen av kaffe, enn den pompøse norske. Ser du på drikkekulturen i andre middelhavsland, vil du se at det er svært mange varianter av små høyt konsentrerte drikker. For eksempel tyrkisk te og lignende.

foreslår at du sender en skriftlig klage til Lippe, og forklarer de hvordan kaffe skal være...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er den norske oppfattinga av kaffi pompøs? Om noko synest eg den er keisam og enkel, der det vanlegaste er ein Moccamaster og Friele.

Det er vel ingen tvil om at vi her snakker om det som kanskje kan kalles kaffe-høykultur. Vi kan sammenligne det med at vi diskuterer forskjellige lands miljøer for samtidskunst og ikke Donald Duck. Selv om jeg synes Ramius kan være litt vel bombastisk ser jeg ikke noe problem ved at han eller andre liker mer tradisjonelle kvaliteter i kaffen sin. Det er bare en drikk, ikke en religion. Vi må tåle litt kjetteri her.

 

At de fleste her foretrekker typisk third wave-kaffe er veletablert, jeg er selv blant dem. Men vi kan vel snakke om hvordan teknikk påvirker kaffen likevel? Som noen har vært inne på kan forskjellige maskiner gi forskjellig grad av crema. Nøyaktig hva er det som forårsaker det, og er det noe det går an å trikse seg fram til på egen hånd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig så synes jeg Norske brennerier, spesielt elite-gjengen med base i Oslo, har skjønt det godt angående kaffe. Det har gått fra å være en enkel drikk som er mer enn godkjent så lenge det røsker litt i mavan og letter trykket av de tunge øyelokkene når den er fortært til å faktisk være en drikk som gir noe mer enn bare koffein. Friele Frokostkaffe har alltid vært symbolet på smaken av "kaffe" i min omgangskrets, dvs. en smak som det er svært vanskelig å definere utover "oi, denna ble litt tynn", "denna var varm og god" eller "herre jemini, Kjell! Nå har'u blanda den sterk". Og så har vi sur, bitter og besk, da.

Det må være en drøm for de som snart får mopedlappen og ønsker å tre inn i voksenverden med en kopp kaffe, at den faktisk smaker noe du kan sette ord på. Er absolutt ikke for at den nye bølgen med lettere brent kaffe skal tres nedover hodene på de godt vante og lite eksperimentelle, men at en espresso må være bitter er litt som at internettet skal pipe melodisk hver gang den kobles opp. 

 

Endret av skycharizards
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil ha crema, så enkelt er det. Espresso skal ha crema. Liker du verken crema eller bitterhet får du drikke noe annet. Dette er essensielle komponenter. Men jeg sier ikke at espresso ikke skal ha sødme og andre egenskaper også.

Riktig ekstraksjonstid er rundt 20-25 sekunder. Jeg personlig ser nøye på selve strålen og passer på å stoppe før den blir for tynn og gjennomsiktig. Det er en indikasjon på at de oljene som er tilgjengelig i kaffen, er presset ut. Dette skjer som regel innen de 25 sekundene.

 

En godt ekstrahert espresso skal ha en tydelig god crema, noe som indikerer at forholdet mellom kverningsgraden og maskinens trykkraft+ekstraksjonstid er optimal. Slik at mest mulig av oljen blir presset ut. Jo mer olje, jo mer crema.

 

Som en personlig observasjon ser jeg av en eller annen grunn at mye spesialkaffe gir dårlig crema på hjemmemaskinen min (Silvia), men ikke på en større industrimaskin. Jeg er dessverre ikke noe begistret for den typisk norske eller Oslo-dominerte kaffeopplevelsen. Espresso skal være en kruttsterk opplevelse. Jeg heller mye mer mot den italienske og opprinnelige oppfattelsen av kaffe, enn den pompøse norske. Ser du på drikkekulturen i andre middelhavsland, vil du se at det er svært mange varianter av små høyt konsentrerte drikker. For eksempel tyrkisk te og lignende.

foreslår at du sender en skriftlig klage til Lippe, og forklarer de hvordan kaffe skal være...

 

Allerede gjort, men det er vanskelig å finne noen grunn. Derfor etterlyste jeg andre som kanskje kjører samme oppsettet. Silvia+rocky er ganske vanlig hjemme-setup, og dersom noen har fått til veldig bra espresso med Nummer tre ti Lippe skulle jeg gjerne hørt om det.

Lenke til kommentar

Jeg drikker ikke alkohol, men det fungerer sikkert å sammenligne det som har skjedd på kaffefronten med det som har skjedd med øl de siste årene. For 20 år siden viste alle hva øl skulle smake, jeg er klar over at det alltid har eksistert flere produksjonsmåter av øl, men det var ikke veldig stor forskjell på øl av samme kategori. Så kom microbryggeriene, og alt ble annerledes. Plutselig ble folk konfrontert med et skred av spennende smaker og opplevelser. Fremdeles drikkes det mest Carlsberg, Ringnes og lignende, men for den som er litt mer eksperimentell finnes det et utall av varianter og smaker.

 

Hva synes dere om denne allegorien? Store bryggerier som Carlsberg og Ringnes drikkes av folk som vil bli fulle. Friele, Evergod og Ali drikkes av folk som vil ha koffein. Microbryggeriene og microbrenneriene drikkes av folk som er på jakt etter nye opplevelser.

 

Jeg har også en annen brannfakkel: Bare fordi det er et microbryggeri eller microbrenneri betyr ikke automatisk at de lager eksellente produkter. Det finnes nemlig både kunnskapsløse og uerfarne bryggere/brennere, og det finnes stor kvalitetsforell på råvarer.     

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil ha crema, så enkelt er det. Espresso skal ha crema. Liker du verken crema eller bitterhet får du drikke noe annet. Dette er essensielle komponenter. Men jeg sier ikke at espresso ikke skal ha sødme og andre egenskaper også.

Riktig ekstraksjonstid er rundt 20-25 sekunder. Jeg personlig ser nøye på selve strålen og passer på å stoppe før den blir for tynn og gjennomsiktig. Det er en indikasjon på at de oljene som er tilgjengelig i kaffen, er presset ut. Dette skjer som regel innen de 25 sekundene.

 

En godt ekstrahert espresso skal ha en tydelig god crema, noe som indikerer at forholdet mellom kverningsgraden og maskinens trykkraft+ekstraksjonstid er optimal. Slik at mest mulig av oljen blir presset ut. Jo mer olje, jo mer crema.

 

Som en personlig observasjon ser jeg av en eller annen grunn at mye spesialkaffe gir dårlig crema på hjemmemaskinen min (Silvia), men ikke på en større industrimaskin. Jeg er dessverre ikke noe begistret for den typisk norske eller Oslo-dominerte kaffeopplevelsen. Espresso skal være en kruttsterk opplevelse. Jeg heller mye mer mot den italienske og opprinnelige oppfattelsen av kaffe, enn den pompøse norske. Ser du på drikkekulturen i andre middelhavsland, vil du se at det er svært mange varianter av små høyt konsentrerte drikker. For eksempel tyrkisk te og lignende.

foreslår at du sender en skriftlig klage til Lippe, og forklarer de hvordan kaffe skal være...

Allerede gjort, men det er vanskelig å finne noen grunn. Derfor etterlyste jeg andre som kanskje kjører samme oppsettet. Silvia+rocky er ganske vanlig hjemme-setup, og dersom noen har fått til veldig bra espresso med Nummer tre ti Lippe skulle jeg gjerne hørt om det.
haha, du fornekter deg ikke. Gleder meg til å høre hva de svarer.
Lenke til kommentar

Nettopp kjøpt meg Lippe #3 espresso, og sliter litt med å finne riktig kverningsgard på Rancilio Rocky+Silvia.

 

Når jeg går ned på 5-6 blir ekstraksjonstiden riktig, men av en eller annen grunn tynn crema? Når jeg går opp mot 7-8 blir cremaen akseptabel men espressoen ellers litt tynn. Bruker VST-filter og har godt oppvarmet maskin.

Jeg har tenkt du kanskje skulle investere i en ny kvern. Det virker som om du er blitt for avansert for Rocky! Mange eiere av denne ellers utmerkede hjemme kvernen savner flere steg for innstilling av kverningsgraden. Elkjøp selger denne: http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffetilbehor/BCG820BSSUK/sage-smart-kaffekvern-bcg820uk En veldig bra kvern med 60 kverningsgrader (står 25 men det er feil). Kvernen fungerer meget bra både for traktekaffe og espresso. Anbefales!

Lenke til kommentar

Kunne sikkert oppnådd bra resultater med enda bedre kvern. Men nå er det slik at Rocky gjør mer enn god nok jobb med de aller fleste typer kaffe. Så det er ikke slik at den er for dårlig. Ofte får jeg super crema og god espresso med kommersiell kaffe. Jeg syns det bare er litt ergelig at en av de få gangene jeg kjøper litt dyrere og bedre kaffe så plutselig blir ikke resultatet noe bra med standardoppsettet.

 

I dag kastet flere shots med espresso før jeg kom frem til en som var bra nok. Det er greit i en kaffebar, men ikke særlig gøy hjemme. Jeg sitter med en baktanke om at brennerier som Lippe kanskje har kalibrert brenningsgraden sin litt vel mye med proffutstyr og litt for lite med hjemmeutstyr. Og det gir mening i og med at de hovedsaklig er en grossist til kaffebarer.

 

Jeg tror neppe jeg kommer til å investere i noe mer utstyr. Silvia og Rocky er mine kamerater nå :p Jeg kan ikke bryte opp denne hellige trefoldigheten sånn uten videre. Og på et vis syns jeg kanskje ikke det er riktig å måtte investere i enda dyrere utstyr for å kunne bruke high-end kaffe. Da går jeg heller tilbake til litt rimeligere kommersiell kaffe, som funker helt topp uten slike problemer. 

Lenke til kommentar

Kunne sikkert oppnådd bra resultater med enda bedre kvern. Men nå er det slik at Rocky gjør mer enn god nok jobb med de aller fleste typer kaffe. Så det er ikke slik at den er for dårlig. Ofte får jeg super crema og god espresso med kommersiell kaffe. Jeg syns det bare er litt ergelig at en av de få gangene jeg kjøper litt dyrere og bedre kaffe så plutselig blir ikke resultatet noe bra med standardoppsettet.

 

I dag kastet flere shots med espresso før jeg kom frem til en som var bra nok. Det er greit i en kaffebar, men ikke særlig gøy hjemme. Jeg sitter med en baktanke om at brennerier som Lippe kanskje har kalibrert brenningsgraden sin litt vel mye med proffutstyr og litt for lite med hjemmeutstyr. Og det gir mening i og med at de hovedsaklig er en grossist til kaffebarer.

 

Jeg tror neppe jeg kommer til å investere i noe mer utstyr. Silvia og Rocky er mine kamerater nå :p Jeg kan ikke bryte opp denne hellige trefoldigheten sånn uten videre. Og på et vis syns jeg kanskje ikke det er riktig å måtte investere i enda dyrere utstyr for å kunne bruke high-end kaffe. Da går jeg heller tilbake til litt rimeligere kommersiell kaffe, som funker helt topp uten slike problemer.

vet ikke hvorfor jeg gidder, men: Har du smakt på noen av shotsene eller tenker du bare "ingen crema, ingen espresso". Det er riktig som Tobias sier. Crema og ekatraksjonstid er nyttige konstanter å jobbe ut ifra når man først skal lære seg å lage espresso, men er egentlig uinteressant så lenge kaffen i kopp smaker godt. Forøvrig så vil jeg anbefale deg å leke med lengre ekatraksjonstider enn 25 sekunder hvis du liker bitter espresso. Bitterhet er det siste som ekstraheres fra kaffe, så enkelt forklart og som en grunnregel vil kaffe som har brygget lenger smake mer bittert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale god melk-streamer. 
Har ikke espresso-maskin (skal skaffe en etter kvart, men den vil ikke vare prioritert i min budsjett de neste par år).

Liker å tilsette melk til kaffeen av og til. Så ser etter en bra steamer. Anbefalinger? Tips? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Tips til en billig og god kaffe for en student?

Visst du har kvern, anbefalar eg Evergood Dark Roast i bønneform. God kaffi, og kostar berre rundt 70,- for 500g.

 

 

Enig! De har den på Kiwi, og det er god kaffe i motsetning til Friele Frokostkaffe som de har i hele bønner på COOP. God kaffe kan man ikke finne hos COOP er min erfaring.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg Friele sin Barista-serie er den beste som selges i vanlige butikker. Den koster ca 50 kr for 225 gram, tror jeg. Det er den eneste butikk-kaffen jeg kjøper.

 

Du som anbefalte den samme for en stund siden? Jeg kjøpte en pose, men nei nei, ikke god i forhold til god kaffe synes jeg.  :)

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...