Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Takk for denne tråden.

 

Jeg er veldig fornøyd med dette filteret.

 

AeroPress Filter Stainless - Perky Brew Ultra Fine Reusable Steel Coffee Filter

 

Hvordan oppbevarer dere bønnene? Jeg er plaget med at de taper seg etterhvert som dagene går. Jeg oppbevarerer de i posen i en lufttett boks (IKEA), og bruker en skje til å fylle Wilfakverna med.

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når eg kjøper god kaffi (Wendelboe ol.), så har eg dei i posen dei kom i. Posane har lukkefunksjon og skal vere lufttett. Av og til tar eg vare på dei gamle posane og brukar dei til bønner som ikkje kjem med lukkepose (daglegvarebutikkar).

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må ikke være så fort ute med saksa, men det har seg nok i det at jeg har hatt dårlig erfaring med slike lukkeposer. De har hatt det med å gå opp. Nå har ikke jeg handlet noe særlig kaffe i Norge da siden jeg har vært i Danmark ganske ofte.

 

Min metode når jeg lager med Aeropress er inverted, koke opp vann, vente 30 sek. og så fylle opp og røre rundt. På med filteret og presse i 20 sekunder sånn ca. Har et kjekt termometer fra Ebay som jeg må få kjøpt batteri til. Best å vite, og ikke handle i blinde.

 

Hvordan lager dere med Aeropressa?

Lenke til kommentar

I det siste har eg brukt denne: https://player.vimeo.com/video/16261120

 

Rinse the paper filter with running tap water for 10 seconds.

Use 14 grams of freshly fine filter ground coffee (light roast).

Pour 200g of water at about 95°C over the coffee.

Stir 3 times and steep for 60 seconds.

Place the handle on the Aeropress in order to prevent the water from draining through the filter.

After 60 second steep time, take the handle off, stir 3 times back to front.

Then place the handle on top of the aeropress and press the contents into a large cup or pitcher by using your body weight.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte COOP "Kjenn forskjellen" Guatemala bønner, men det var skuffende. 215 gram til 55 kroner er dyrt. Skjønte at dette ikke var bra saker da jeg hadde kvernet. Kvernet kaffe som bli statisk gir god kaffe. Vet ikke om det er pga. fuktinnholdet, men tipper det.

 

Har handlet kaffe på Iherb før, og det er god kaffe. Synd krona er så svak i forhold till dollaren da, siden dette er GOD kaffe: http://www.iherb.com/Kicking-Horse-Kick-Ass-Whole-Bean-Coffee-Dark-12-3-oz-350-g/33444

 

Tillegg: Når jeg ser på prisene hos norske nettbutikker er ikke 55 kroner for 215 gram dyrt. :)

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nokon som har handkvern her? Vurderer å kjøpe ei som er lett å ta med på tur til å laga ein kopp eller to Aeropress her og der. Litt mykje styr å drasse på Wilfa-kverna.

Til turer på et par dager kan kanskje å ta med kvernet kaffe være et alternativ? I min erfaring kan den være helt brukbar i opp mot en uke. Ellers er knivkverner ofte kompakte og bedre enn ingenting. Har hatt en håndkvern selv, men det tok uholdbart lang tid og den hadde en viss størrelse.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

I prinsippet jo, men det blir som en veldig bra trakter. Så en på Kickstarter, men har ingen erfaring med noen.

 

Wilfa Svart kan vel kanskje kalles en automatisk pour over? Har ikke prøvd den heller, men den har kommet godt ut i tester.

 Den kan vell det, vurderer å teste den minste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...