Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Satte V60en i moccamasteren i dag. Det ble godt.

 

Gjev det noko forskjell?

 

Ekstraksjonen blir mye kortere. I Moccamaster Cup One er hullet veldig lite, så det er sikkert halvannet minutt på slutten av bryggingen hvor det bare renner gjennom av seg selv uten at noe blir tilført. Kaffen ble tilsvarende tynnere og mer syrlig.

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp. Jeg har brygget en stund med V60, og har fått ganske gode resultater. Men jeg vil gjerne vite at jeg gjør det riktig. Det er noen ting med bryggeprosessen jeg ikke forstår.

 

Slik jeg har forstått det:

"Grunnformelen" for kaffebrygg er 6g per liter. Det vil si, vil du lage 300g kaffe, bruker du 6x3= 18 g kaffe. for 600g kaffe, 6x6= 42. Desiliter tilsvarer gram, altså 300gram = 3 dl etc.

 

Jeg nuller ut ("tare") vektskålen min etter at kopp og brygger med kaffe er plassert oppå. Tanken er da at jeg heller vann helt til vekten viser 300 gram, har jeg forstått det riktig.

 

 

 

SPØRSMÅL 1:

Dersom jeg vil lage en større dose, bruker jeg en serveringskanne, med målelinjer for 300g, 500g og 700g. Dette stemmer med kaldt vann. Under bryggeprosessen, der varmt vann brukes, stemmer det imidlertid ikke. Har varmt og kaldt vann forskjellig massetetthet?

 

 

 

SPØRSMÅL 2:

Vekten øker selv om jeg ikke heller i vann. Når jeg har plassert bryggeutstyret på vekten, har vekten kanskje økt med 12g på 25 sekunder, selv om jeg ikke har helt i vann. Betyr dette at vekten er dårlig? Påvirker varmen vekten? Har det noe som helst betydning for utfallet?

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Vekta ved 5 og 100 grader skal vere tilnærmar lik så sant ikkje for mykje har fordampa. Dersom vekta endrar deg utan at du fyller på eller endrar noko høyrest det ut som ei dårleg vekt.

 

Massetettleiken endrar seg. Det er vel rundt 5% forskjell frå 5 til 100 grader. Brukar du ei god vekt så kan du gløyme volumet. Eg veg bønner første gang, men etter det brukar eg måleskei. Så er det oppå vekta med kopp og utstyr før eg heller på vatn. Til dømes 15 gram kaffi og 215 gram varmt vatn. Det er litt individuelt kor mange gram per desiliter ein føretrekk.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Fekk denne i posten i dag:

 

Porlex Mini Hand Grinder

 

full2_35_154.jpg Porlex-Mini-Hand-Grinder_2.jpg

 

Kjekk liten sak med justering av kvernegrad og som passar fint inni ein Aeropress. Etter nokre dagar med nøtteknekkarkverna vart det nok og eg måtte kjøpe ei handkvern.

 

Den er veldig enkel og lett i bruk. Tar 20 gram og det tar ca. Eitt minutt å kverne opp 15 gram, som eg brukar til ein kopp. Super til å ha med på tur.

 


Malingsgrad bruker dere på Wilfakverna sammen med Aeropress? Har funnet at en grad over anbefalt passer bra. Jo finere malt, jo kortere steep trengs, noe som ikke gjør noe. :)
Eg har den på eller rundt Aeropress-innstillingen.
Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig kjekk sak den kverna. Takk for tips! Greide du å få den inn uten å betale toll? Ser ligger godt over tollgrensa på Ebay (med gratis frakt).

​Med "en grad over anbefalt" så menter jeg en grad over graden med strek under til Aeropress. Mange sekunder bruker dere til daglig? Jeg har min på 10 sekunder som Wilfa anbefaler til Aeropress. Da får jeg ca. 23 gram, som holder fint til en full kopp. Heller på kokende vann etter pressingen.

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm, ett minutt høres gjennomførbart ut med Porlex mini. Har en Aeropress jobb, og total tid for meg fra jeg går fra plassen og er tilbake med en nybygget Aeropress-kopp er cirka 4 minutter. Ett minutt ekstra skal nok gå veldig greit, og det må jo gi jevnere resultat enn dagens rutine med å få ferdigkvernet bønner og lagre de i et skap på kontoret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilke bønner kjøper dere til hverdagskaffen? Tim, Supreme og S&H er greit når en skal kose seg, men til hverdags er dette dyrt og for lite brent for min del. Har god erfaring med Kaffebrenneriet (som forøvrig S&H brenner for) sine bønner, siden de klarer å få til kaffe som blir fyldig, rund og akkurat fruktig nok til å drikke flere kopper av. Her har prisen dog steget noe voldsomt i det siste, og ligger rett under Supreme og de andre i prisnivå.. 

 

Har dere tips til bønner som koster under 400kr / kilo, som kan minne om noe som dette (favoritten til hverdags for øyeblikket) og passer til Aeropress? Sitter og smatter på Coop sine bønner fra Colombia nå. Svak, svak fruktsmak, med heftige tørre og bitre toner av gammel kaffe. 

Jeg er min egen beste venn, og svarer meg selv på et gammelt innlegg i den tro at kanskje flere lurer på det samme.

 

Fikk for to uker siden min første forsendelse fra Stavanger kaffebrenneri. Tre poser på à 250g, som nå alle er drukket opp. Storfornøyd med alle tre, selv om den soleklare vinneren var Muraka fra Kenya til 72kr. Dessverre så ser det ut til at de har gått tom for bønnene, men jeg har lagt inn bestilling på Aguthi fra Kenya ettersom smaksbeskrivelsen er noenlunde lik. 

 

Uansett, dette er den kaffen som har gitt meg mest bang for buck. Bønnene jeg mottok var ferskbrente (varierte fra fem til tretten dager fra datoen de lå i postkassen), passet utmerket til både Aeropress og full kanne på trakteren og holdt hva de lovte iht. smaksnotatene. Og så er mye av det økologisk og fairtrade. Nå er det bare å håpe at de ikke plutselig skulle finne på å matche Oslobrenneriene i pris, siden de allerede matcher i smak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

​Ny "limitied edition 2016" iskaffe fra Tine. Så på innholdsfortegnelsen før jeg smakte på den, og skjønte at jeg ville få en søt opplevelse. Den inneholder 28 gram sukker. Vedr. smaken så var det antydning til kaffesmak, men den ble for det meste kvalt av alt sukkeret.

M2VBZXpR.jpeg

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...