Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jeg er ute etter en enkel espresso-maskin, for eksempel denne eller denne. Noen erfaringer, forslag? Jeg har absolutt ingen erfaringer med kaffemaskiner, har bare brukt Aeropress de siste par årene men begynner å bli litt lei, vil ha noe automatisk.

 

Har som nevnt ingen erfaring og jeg har ikke peiling på hva jeg er ute etter, vet bare at jeg ikke orker å bruke noe særlig mer enn 5.000 kroner på maskinen. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Det skal nok kunne ta vare på det så lenge. UV-tett og gasstett pose med oksygenfri atmosfære og overtrykk bør kunne hjelpe ganske mye. Sammenligner du med hvordan kvernet kaffe smaker etter å ha stått noen dager i kverna, eksponert for oksygen, UV, avdemping av både vann og oljer etc så er det over hodet ikke sammenlignbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanligvis er året i datoen 2016. Det der er sannsynligvis en gammel pakke. Snakket for Friele kundeservice for litt siden, og de sier at holdbarhetsdato er ett år etter pakking. Kjeldberg lar til og med bønnene ligge i noen uker etter brenning, formodentlig for at smaken skal ha "stabilisert" seg. Men det er såklart ikke sammenlignbart med ferskbrente bønner.

Lenke til kommentar

Renset tre ganger med butikkrens i porsjon, kjørt gjennom med rent vann sikkert 40 ganger, vasket stanga som transporterer vannet for hånd, vasket kolben, vanntanken, filterholder og bruker nykvernet kaffe. Har gitt den litt opp, så det har blitt presskanne ved besøk. 

Har vurdert å teste ut Hario, men vet med meg selv at det vil bli like dyrt som en Wilfa siden jeg kommer til å kjøpe gåsehals-kanne, bedre vekt og fin kolbe i tillegg, hehe. Og i tillegg slipper jeg å stå og helle over rolig i tre minutter mens jeg forklarer diverse tanter hvorfor de ikke vet hva ekte kaffe er. (Dette er en dokumentert bieffekt av å bruke pour-over på lysbrent kaffe). 

Lenke til kommentar

1245,- for fullt kalitasett hos Solberg & Hansen i Mathallen.

 

(Jobber der ikke lenger, så da har jeg vel lov å anbefale det?) :)

Første jeg gjorde var å google kalita sett og fant Kalita Wave style set fra 40 $ inkludert utsalgsstedets påslag. Hvis det er det samme settet S&H selger for 1245 kr synes jeg det rett og slett er grådig. Mva er åpenbart ikke hovedforklaringen på at de tar ca 4 ganger høyere pris.

Lenke til kommentar

 

 

1245,- for fullt kalitasett hos Solberg & Hansen i Mathallen.

 

(Jobber der ikke lenger, så da har jeg vel lov å anbefale det?) :)

Første jeg gjorde var å google kalita sett og fant Kalita Wave style set fra 40 $ inkludert utsalgsstedets påslag. Hvis det er det samme settet S&H selger for 1245 kr synes jeg det rett og slett er grådig. Mva er åpenbart ikke hovedforklaringen på at de tar ca 4 ganger høyere pris.
Wave Style er et annet design enn den pakka jeg tenkte på. Og inkluderer det hellekanne for 40 $? I så fall er det sykt billig. Sist jeg sjekket lå prisene for kalita på cirka det samme i Norge og USA.
Lenke til kommentar

Regner med Kalitasettet på S&H har hellekanne, glasskolbe (som Simen linker til som hellekanne), filterholder, filter og kanskje vekt? Får også fullt V60-sett uten kolbe på Smaken av kaffe sin nettside til 999,-. Er dog mest ute etter trakter nå, og Wendelboe sitt samarbeid med Wilfa frister nå i første omgang. Eventuelt så sparer jeg en tusenlapp på å kjøre Moccamaster igjen, men duppedings-stemmen i hodet vil ha noe nytt.

Lenke til kommentar

Nei, det er dette settet uten hellekanne. Hellekanna koster 20 $ ekstra.

 

Frakt kommer i tillegg, men det var ikke bare bare å finne noen fraktpris.

Det der er en serveringskanne, ikke en hellekanne type gooseneck. Kalita Wavestyle koster 650,- i Norge,så hysterisk overpriset er det ikke. Kalita (185-størrelse) er 350 og serveringskanne 250. Hellekannen, derimot, er gjerne en tusenlapp alene i Norge og $100 som standardpris per kalita sine usa-sider. Endret av Eplefe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...